Implementación de un programa de habilidades sociales y emocionales para personas con miastenia

  1. Natalia Martín Rivera
  2. María Inés Monjas Casares
  3. Gil Verona, J.A.
Revista:
International journal of psychology and psychological therapy

ISSN: 1577-7057

Año de publicación: 2015

Volumen: 15

Número: 2

Páginas: 205-218

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: International journal of psychology and psychological therapy

Resumen

Implementation of a program of social and emotional skills for people with myasthenia. The aim of this study was to evaluate the efficacy of a program for persons with myasthenia. The participants were 56 adults diagnosed of myasthenia. The Program was applied on line, during eleven weeks; this program works on assertiveness, communication, social skills, resilience and emotional intelligence. A single group was used with pre and post intervention. At post-treatment, different aspects related with the quality of life of the patients showed significant improvement, anxiety diminished and social skills increase. Besides, the program proved useful for both men and women at any age. These results initially endorsed the efficacy of the program employed and support psychosocial intervention with these patients

Referencias bibliográficas

  • Amayra I, López JF y Lázaro E (2014). Enfermedades neuromusculares. Bases para la intervención. Bilbao: Universidad de Deusto.
  • Baral I (2007). Mood an anxiety disorders in patients with myasthenia gravis: Etiology, diagnosis and treatment. CNS Drugs, 21, 473-481. DOI: 10.2165/00023210-200721060-00004
  • Basta I, Pekmezovic T, Peric S, Kisic-Tepavcevic D, Rakocevic-Stojanovic V, Stevic Z y Lavrnic D (2012). Assessment of health-related quality of life in patients with myasthenia gravis in Belgrade (Servia). Neurological Sciencie, 33, 1375-1381. DOI: 10.1007/s10072-012-1170-2
  • Bobes J, Badía X, Luque A, García M, González MP y Dal-Re R (1999). Validación de las versiones en español de los cuestionarios Liebowitz Social Anxiety Scale, Social Anxiety and Distress Scale y Sheehan Disability Inventory para la evaluación de la fobia social. Medicina Clínica, 112, 530-538.
  • Chambless DL, Hunter K y Jackson A. (1982). Social anxiety and assertiveness: A comparison of the correlations in phobic and college student samples. Behaviour Research and Therapy, 20, 403- 404. DOI: 10.1016/0005-7967(82)90101-2
  • Chen YT, Chang Y, Chiu HC y Yeh JH (2011) Psychosocial aspects in myasthenic patients treated by plasmapheresis. Journal of Neurology. 258, 1240-1246. DOI: 10.1007/s00415-011-5913-4
  • Fonseca-Pedrero E, Paino M, Sierra Baigrie S, Lemos-Giráldez S y Muñiz J (2012). Propiedades psicométricas del “Cuestionario de ansiedad Estado-Rasgo” (STAI) en universitarios. Behavioral Psychology 20, 547-561.
  • Fregonezi GAF, Regiane-Resqueti V, Pradas J, Vigil L y Casan P (2006). Relación entre función pulmonar y calidad de vida relacionada con la salud en la miastenia gravis generalizada. Archivos de Bronconeumología, 42, 218-224. DOI: 10.1157/13088025
  • Gismero E (2000). Escala de habilidades sociales (EHS). Madrid: TEA. Herrero J, Meneses J, Valiente, y Rodríguez F (2004). Participación social en contextos virtuales. Psicothema, 16, 456-60. Köhler W (2007) Psychosocial aspects in patients with myasthenia gravis. Journal of Neurology. 254, 90-92. DOI: 10.1007/s00415-007-2022-5
  • Kulaksizoglu IB (2007). Mood and anxiety disorders in patients with myasthenia gravis: Aetiology, diagnosis and treatment. CNS Drugs, 21, 473-481.
  • Lázaro E, Amayra I, López JF, Jometón A, Martín N, Caballero P, De Nicolás L, Hoffman H, Kessler H, Ruiz B & Martínez O (2013). Facial affect recognition in myasthenia gravis. The Spanish Journal of Psychology, 16, 1-7. DOI: 10.1017/sjp.2013.59.
  • Leonardi M, Raggi A, Antozzi, C, Confalonieri P, Maggi L, Cornelio F y Mantegazza R (2009). Identification of international classification of functioning, disability and health relevant categories to describe functioning and disability of patients with myasthenia gravis. Disability and Rehabilitation, 31, 2041-2046. DOI: 10.3109/09638280902893634
  • Leonardi M, Raggi A, Antozzi, C, Confalonieri P, Maggi L, Cornelio F y Mantegazza R (2010). The relationship between health, disability and quality of life in Myasthenia gravis: results from an Italian study. Journal of Neurology 257, 98-102. DOI: 10.1007/s10072-009-0194-8
  • MacKenzie KR, Martin MJ y Howard FM (1969). Myasthenia gravis: Psychiatric concomitants. Canadian Medical Association Journal, 100, 988-991.
  • Mantegazza R, Baggi F, Antozzi C, Confalonieri P, Morandi L, Bernasconi P, Andreetta F, Simoncini O, Campanella A, Beghi E y Cornelio F (2003). Myasthenia gravis (MG): Epidemiological data and prognostic factors. Annals of the New York Academy of Sciences, 998, 413-423. DOI: 10.1196/annals.1254.054
  • Martín N y Monjas MI (2013). SOS. Vivir bien con miastenia. Madrid: Pirámide. Martín N, Monjas MI y Gil-Verona JA (2014). Entrenamiento en habilidades sociales y emocionales on line para personas diagnosticadas de miastenia gravis. En I Amayra, JF López y E Lázaro (eds.). Enfermedades neuromusculares: Bases para la intervención. (pp. 177-191). Bilbao: Universidad de Deusto.
  • Martin RD y Flegenheimer WV (1971). Psychiatric aspects of the management of the myasthenic patients. Mount Sinai Journal of Medicine, 38, 594-601.
  • Martínez IM, Cifre E, Llorens S y Salanova M (2002). Efectos de la tecnología asistida por ordenador en el bienestar psicológico afectivo. Psicothema, 14, 118-123.
  • Meyer E (1966). Psychological disturbances in myasthenia gravis. Annals of the New York Academy of Sciences, 135, 417-423. DOI: http://dx.doi.org/ 10.1111/j.1749-6632.1966.tb45488.x
  • Monjas MI (2009). Programa de enseñanza de habilidades de interacción social (PEHIS) para niños y adolescentes. Madrid: CEPE.
  • Nicholson GA, Wilby J y Tennant C (1986). Myasthenia gravis: the problems of a “psychiatric misdiagnosis”. The Medical Journal of Australia, 144, 632-638.
  • Ochs C, Bradley J y Katholi C (1998). Symptoms of patients with myasthenia gravis receiving treatment. Journal of Medicine, 29, 1-12.
  • Olivares J, López Pina JA y Sánchez García R (2009) The Liebowitz Social Anxiety Scale. Psicothema, 21, 486-491.
  • Osserman KE (1958). Myasthenia gravis. New York: Grune & Stratton. Osserman KE y Genkins G (1971). Studies in myasthenia gravis: review of a twenty years experience in over 1200 patients. Mount Sinai Journal of Medicine, 38, 497-537.
  • Pades A y Ferrer VA (2002). Cómo mejorar las habilidades sociales. Ejercicios prácticos para profesionales de enfermería. Granada: Grupo Editorial Universitario.
  • Pádua L, Evoli A, Aprile I, Caliandro P, Mazza S, Pádua R y Tonali P (2001). Health-related quality of life in patients with myasthenia gravis and the relationship between patients-oriented assessment and conventional measurements. Neurological Sciencie, 22, 363-369. DOI: 10.1007/s100720100066
  • Parada P, Oliva M, Lázaro E, Amayra I, López JF, Martínez O, Jometón A, Berrocoso S, Iglesias A, Pérez M y Bárcena JE (2014). Anxiety, Depression and Self-Efficacy in Patients with Myasthenia Gravis. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 14, 1-9.
  • Parada, P (2013). Implementation of a cognitive-behavioral program for patients with migraine. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 13, 373-385.
  • Paul RH, Nash JM, Cohen RA, Gilchrist JM y Goldstein JM (2000) Quality of life and well-being of patients with myasthenia gravis. Muscle & Nerve, 23, 1402-1406. DOI: 10.1007/978-0-387- 79948-3_565
  • Pérez Nellar J y Rodríguez A (2000). Falsos negativos en el diagnóstico de la miastenia gravis. Revista de Neurología, 30, 712-715.
  • Raggi A, Leonardi M, Antozzi C, Confalonieri P, Maggi L, Cornelio F y Mantegazza R (2010). Concordance between severity of diseases, disability and health-related quality of life in Myasthenia gravis. Neurological Science 31, 41-45. DOI: 10.1007/s10072-009-0167-y
  • Raggi A, Leonardi M, Mantegazza R, Casale S y Fioravanti G. (2010). Social support and self-efficacy in patients with Myasthenia Gravis: a common pathway towards positive health outcomes. Neurological Science 31, 231-235. DOI: 10.1007/s10072-009-0194-8
  • Reeves PM (2000). Coping in cyberspace: the impact of the internet on the ability of HIV individuals to deal with their illness. Journal of Health Communication, 5, 47-59. DOI: 10.1080/10810730050019555
  • Remor E, Amorós M y Carrobles JA (2010). Eficacia de un programa manualizado de intervención en grupo para la potenciación de las fortalezas y recursos psicológicos. Anales de Psicología, 26, 49-57.
  • Rohr W (1992). Myasthenia gravis in the frontier of psychiatric diagnosis. Psychiatrische Praxis, 19, 157-163.
  • Ruiz GT y López AE (2012). Resiliencia psicológica y dolor crónico. Escritos de Psicología, 5, 1-11. DOI: 10.5231/psy.writ.2012.100
  • Schwartz M y Cahill R (1971). Psychopathology associated with myasthenia gravis and its treatment by psychotherapeutically orientated group counselling. The Journal of Chronic Disease, 24, 543-552.
  • Sitek E, Bilinska M, Wieczorek D y Nyka W (2009). Neuropsychological assessment in myasthenia gravis. Neurological Science, 30, 9-14. DOI: 10.1007/s10072-008-0001-y.
  • Sneddon J (1980). Myasthenia gravis: a study of social, medical, and emotional problems in 26 patients. Lancet, 1, 526-528. DOI: 10.1016/S0140-6736(80)92776-2
  • Spielberger CD, Gorsuch RL y Lushene RE (1970). Manual for the State-Trait Anxiety Inventory. Palo Alto, CA: Consulting Psychologists Press.
  • Stewart SB, Robertson KR, Johnson KM y Howard JF (2007). The prevalence of depression in Myasthenia Gravis. Journal of Clinical Neuromuscular Disease, 8, 111-115. DOI: 10.1097/ CND.0b013e3180316324
  • Suriá R y Beléndez M (2011). Grupos de apoyo virtuales dedicados a problemas de salud: estudio de su tipología y análisis de su representatividad. Anales de Psicología, 27, 210-220.
  • Vallejo MA, Comeche MI, Ortega J, Rodríguez MF y Díaz MI (2009). Las expectativas de autoeficacia y el ajuste emocional en el afrontamiento de la fibromialgia. Escritos de Psicología, 2, 28-34.
  • Vázquez C y Hervás G (2009). La ciencia del bienestar: fundamentos de una Psicología Positiva. Madrid: Alianza.
  • Vázquez C, Hervás G y Ho S (2006). Intervenciones clínicas basadas en la psicología positiva: fundamentos y aplicaciones. Psicología Conductual, 14, 401-432.
  • Verdugo MA, Schalock RL, Keith KD y Stancliffe RJ (2006). La calidad de vida y su medida: principios y directrices importantes. Siglo Cero, 37, 9-25.
  • Vilagut G, Ferrer M, Rajmil L, Rebollo P, Permanyer Miralda G, Quintana JM, Santed R, Valderas JM, Ribera A, Domingo-Salvany A y Alonso, J. (2005). El cuestionario de salud SF-36 español: una década de experiencia y nuevos desarrollos. Gaceta Sanitaria, 19, 135-50.
  • Vinaccia S, Contreras F, Palacio C, Marín A y Tobón S. (2005). Disposiciones fortalecedoras: personalidad resistente y autoeficacia en pacientes con diagnóstico de artritis reumatoide. Terapia Psicológica, 23, 15-24.
  • Vincent A, Palace J y Hilton-Jones D (2001). Myasthenia Gravis. Lancet 357, 2122-2128. DOI: 10.1016/ S0140-6736(00)05186-2
  • Ware JE y Sherburne CD (1992). The MOS 36-item short form health survey (SF-36). Medical Care, 30, 473-483.
  • Wöhrle G (2000) Epidemiology and course of myasthenia gravis in Germany. Dissertation. Fachbereich Biologie der Technischen Universität Darmstadt.
  • Ybarra M, Kummer A, Comini E, Oliveira J, Gómez R y Texeira A (2011). Psychiatric Disorders in myasthenia gravis. Arquivos de Neuropsiquiatría, 69, 176-179. DOI: 10.1590/S0004- 282X2011000200006g.