Análisis cuantitativos aplicados a la poesíaLa lírica dubitada sacra de Damián Cornejo

  1. Zoraida Sánchez Mateos 1
  1. 1 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

Journal:
Anuario de estudios filológicos

ISSN: 0210-8178

Year of publication: 2019

Volume: 42

Pages: 247-263

Type: Article

DOI: 10.17398/2660-7301.42.247 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

More publications in: Anuario de estudios filológicos

Sustainable development goals

Abstract

Quantitative analysis allows to delimit and contrast objectively the stylistic characteristics of textual corpus. Through this type of studies, we will try to define morphosyntactic and lexical features that allow us to differentiate the undoubted sacred poems of Damian Cornejo and Leon Marchante. The objective will be to obtain a series of statistical parameters that help determine the authorship of the religious poems attributed to both of them.

Funding information

Esta investigación es el resultado de los trabajos realizados en el seno del proyecto de investigación «Ovidio versus Petrarca: nuevos textos de la poesía erótica española del Siglo de Oro (plataforma digital y edición)», Ref. FFI2015-68229-P.

Funders

Bibliographic References

  • Bègue, A. (2010): «Relación de la poesía española publicada entre 1648 y 1750». En Egido, A. y Laplana, J.E. (eds.): La luz de la razón: literatura y cultura del siglo XVIII: a la memoria de Ernest Lluch. Zaragoza, Institución «Fernando el Católico», págs. 399-476.
  • Burrows, J. y Love, H. (1999): «Attribution Tests and the Editing of Seventeenth- Century Poetry». The Yearbook of English Studies, Cambridge, Modern Humanities Research Association, 29, págs. 151-175.
  • Carreira, A. (2001): «El manuscrito como transmisor de las Humanidades en los Siglos de Oro». Boletín del Instituto de Investigaciones Bibliográficas, 6.1-2, págs. 21-46.
  • Carreira, A. (2008): «La obra poética de Damián Cornejo: cuatro manuscritos más y uno menos». Criticón, 103-104, págs. 39-54.
  • Cornejo, D. (1686): Crónica seráfica y vida del glorioso patriarca San Francisco y de sus primeros discípulos, 3. Madrid, Imprenta de Juan García Infanzón.
  • Cornejo, D. (1978): Das lyrische Werk des Damian Cornejo (1629-1707). Erster Teil. P. Klaus (ed.). München, Wilhelm Fink.
  • Craig, H. (2012): «George Chapman, John Davies of Hereford, William Shakespeare, and “A Lover’s Complaint”». Shakespeare Quarterly, 63.2, págs. 147-174.
  • Craig, H. y Kinney, A. (2009): Shakespeare, Computers, and the Mystery of Authorship. New York, Cambridge University Press.
  • Eder, M. (2015): «Does size matter? Authorship attribution, small samples, big problema». Literary and Linguistic Computing, 30.2, págs. 167-182.
  • Eder, M. (2017): «Short Samples in Authorship Attribution: A New Approach». Digital Humanities (en línea: < https://dh2017.adho.org/abstracts/341/341.pdf> [consulta: 6 de marzo de 2019]).
  • Foulché-Delbosc, R. (1903): «Coplas de Trescientas cosas más». Revue Hispanique, 10, págs. 234-235.
  • Jockers, M. (2013): Macroanalysis. Digital Methods and Literary History. Illinois, University of Illinois Press.
  • León Marchante, M. (1662): Letras de los villancicos de Navidad que se han de cantar en la Santa Iglesia de Toledo. Toledo, Imprenta de Francisco Calvo.
  • León Marchante, M. (1722): Obras poéticas póstumas que a diversos asuntos escribió el maestro León Marchante, 1. Madrid, Real Capilla de su Majestad.
  • León Marchante, M. (2016): Manuel de León Marchante. Obras complutenses. M.V. Sánchez (ed.). Alcalá de Henares, Institución de Estudios Complutenses.
  • Mata Induráin, C. y Bègue, A. (2018): «Introducción». En Bègue, A. y Mata Induráin, C. (eds.): Hacia la Modernidad. La construcción de un nuevo orden teórico literario entre Barroco y Neoclasicismo (1651-1750). Vigo, Academia del Hispanismo, págs. 13-22.
  • Moretti, F. (2013): Distant Reading. London, Verso. Opara, K. (2015): «Grammatical rhymes in Polish poetry: A quantitative analysis». Digital Scholarship in the Humanities, 30, 4, págs. 589-598.
  • Rezaei, S. y Kashanian, N. (2017): «A stylometric analysis of iranian poets». Theory and Practice in Language Studies, 7.1, págs. 55-64.
  • Sánchez, Z. (2018): «Análisis cuantitativos aplicados a la poesía: la lírica indubi- tada sacra de Damián Cornejo y de León Marchante». Studia Aurea, 12, págs. 287-306.
  • Silgen, J. (2016): «You must allow me to tell you how ardently I admire and love Natural Language Processing» (en línea: <https://juliasilge.com/blog/you-mustallow-me> [consulta: 6 de marzo de 2019]).
  • Smarandache, F. (2007): «Linguistic-Mathematical Statistics in Recent Romanian Poetry». En Smarandache, F.: Collected Papers 1. Ann Arbor, InfoLearnQuest, págs. 184-191.