Ligereza y espesor en la arquitectura contemporánea

  1. Cortés, Juan Antonio
Revista:
cpa : cuadernos de proyectos arquitectónicos

Año de publicación: 2010

Título del ejemplar: Innovación y tradición en la arquitectura contemporánea

Número: 1

Páginas: 28-32

Tipo: Artículo

Resumen

The modern architect tried to achieve complete immateriality, translucency and lightness fading in the air strength and weight of ancient architecture. Wright, Le Corbusier and Mies proposed by the clearness and transparency of the envelope to shift from mass to volume. The thickness of recent architecture calls us different shades on their quality: The level geometry and the physical level (density). The thickness is not a measurable quantity, but a noticeable appearance. In the works of Herzog and de Meuron is found that thick will look to the facades designed as flat planes with no depth. But this thickness there is no loss of lightness and translucency, but a nuanced treatment, non-compacted solid, undergoing a self-consistent intermediate state of matter in which the solid becomes soft and liquid evaporates, the fluid thickens and ethereal changes to dense. Sejima's research, Sanaa in their projects, is about the thickness as a superposition of transparencies and reflections by the use of transparent materials, through a series of layers arranged in parallel vertical space and using the curvature of the walls in the corners or all the walls to contribute to the emergence of multiple reflections and opacity unexpected. In fact, her main interests in the reflection and not in the transparency. The substance of architecture becomes an issue linked to the changing situation of the subject, although governed by the formal organization of the building.

Referencias bibliográficas

  • Casares, Julio. Diccionario ideológico de la lengua española. Ed. Gustavo Gili. Barcelona. 1982
  • Cortés, J. Antonio. Una conversación con Kazuyo Sejima y Ryue Nishizawa y topología arquitectónica. Una indagación sobre la naturaleza del espacio contemporáneo. El Croquis 139, 2008
  • Cortes, Juan Antonio. Los reflejos de una idea. Las transformaciones de la Torre de Cristal de Mies van der Rohe. Lecciones de equilibrio. Colección La Cimbra, nº 2, Fundación Caja de Arquitectos, Barcelona, 2006
  • Cortes, Juan Antonio. Nueva consistencia. Estrategias formales y materiales en la arquitectura de la última década del siglo XX. Secretariado de publicaciones e intercambio editorial, U. de Valladolid, 2003
  • Hitchcock, H. R. y Johnson, P.. El estilo internacional : Arquitectura desde 1922. Colegio Oficial de Aparejadores y Arquitectos Técnicos, Galería librería Yerba y Consejería de cultura y educación de la Comunidad autónoma, Murcia, 1984
  • Marshall Berman, Marshall. Todo lo sólido se desvanece en el aire. La experiencia de la modernidad. Madrid : Editorial Siglo Veintiuno, Madrid, 1988
  • Marx; Kark, Tucker, Rober C. ed. The Marx-Engels Reader 2 ed. Norton New York. 1978 Materiales y formas. Fragmentos de una conversación entre J. Herzog, K.Sejima y R. Nishizawa. JA 35, otoño de 1999.
  • Proyecto de rascacielos para la Estación Frie Drichstrasse en Berlín. Ludwig Mies van der Rohe, Ludwig Mies. C. O. de Aparejadores y Arquitectos Técnicos, Galería-librería Yerba y Consejería de Cultura del Consejo Regional. Murcia, 1981.
  • Schulze, Franz. Mies van der Rohe. Una biografía crítica. Hermann Blume, Madrid, 1986.
  • Tarzans in the media forest . Toyo Ito. 2G nº 2, 1997 / II. Toyo Ito, Sección 1997
  • Tegethoff, Wolf. Pabellón alemán en la Exposición Universal de Barcelona. En Mies van der Rohe. Arquitectura y diseño en Stuttgart, Barcelona y Brno. Catálogo de la exposición del Vitra Design Museum, Skira, 2001