La morada del λόγος helénicoApreciaciones sobre la génesis y conformación del proyecto metafísico

  1. Martínez Ortega, Ángel
Zeitschrift:
Human Review: International Humanities Review / Revista Internacional de Humanidades

ISSN: 2695-9623

Datum der Publikation: 2021

Titel der Ausgabe: 500 years of Greek Legacy

Ausgabe: 10

Nummer: 2

Seiten: 199-209

Art: Artikel

DOI: 10.37467/GKA-REVHUMAN.V.2915 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

Andere Publikationen in: Human Review: International Humanities Review / Revista Internacional de Humanidades

Objetivos de desarrollo sostenible

Zusammenfassung

The following essay has as its main objective the investigation on the genesis and conformation of the term «λόγος» at the beginning of the tradition of western metaphysics. The extention, evolution and variance of the use of the term in Greek literature and the thought in its origins show the connection and roots of the Greek metaphysical project with the Hellenic world view, the theogonic vision, and poetic thinking.

Bibliographische Referenzen

  • Ackrill, J. L. (2002). Aristotle Categories and De interpretation. Oxford: OUP.
  • Aristóteles. (2014). Tratados de lógica (Organon), I. Madrid: Gredos.
  • — (2018). Metafísica, Madrid, Gredos.
  • De Romilly, J. (1997). Pourquoi la Grèce?. París: Editions de Fallois.
  • Derrida, J. (1994). Márgenes de la filosofía. Madrid: Cátedra.
  • Diels, H. (1954). Die Fragmente der Vorsokratiker. Berlín.
  • Dilcher, R. (1993). Studies in Heraclitus. Oxford: University of Oxford.
  • Eco. U. (2016). Segundo diario mínimo. Barcelona: Penguin Random House.
  • Fattal, M. (2001). Logos, pensée et vérité dans la philosophie grecque. París: L’Harmattan.
  • Fournier, H. (1946). Les verbes «dire» en Grec ancien. París.
  • Gilson, É. (2009). El ser y los filósofos. Pamplona: EUNSA.
  • Guthrie, W. K. C. (1984). Historia de la filosofía griega. Los primeros presocráticos y los pitagóricos. Madrid: Gredos.
  • Heródoto. (2015). Historias. Madrid, Gredos.
  • Heidegger, M. (2013). Ser y tiempo. Madrid: Trotta.
  • —(1990). De camino al habla. Barcelona: Serbal, 1987.
  • Hesíodo (2015). Trabajos y días. Madrid: Gredos.
  • Hoffman, D. (2003). Logos as composition. Rethoric Society Quarterly, 33(3), 27-53, DOI: https://doi.org/10.1080/02773940309391258.
  • Homero. (2015). Ilíada, Madrid, Gredos.
  • — (2015). Odisea., Madrid, Gredos.
  • Jaeger, W. (2010). Paideia: los ideales de la cultura griega. México: Fondo de Cultura Económica.
  • — (2003). La teología de los primeros filósofos griegos, México: FCE.
  • Johnstone, M. A. (2014). On ‘logos’. Heraclitus. Oxford Studies in Ancient Philosophy, 47, 1-29. DOI: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780198722717.003.0001
  • Mora, F. (2012). Diccionario de filosofía. Barcelona: Ariel.
  • Nestle, W. (1981). Historia del espíritu griego. Desde Homero hasta Luciano. Barcelona: Ariel.
  • Perseus [Tufts University, Middlesex Country, Massachusetts] (http://www.perseus.tufts.edu).
  • Platón. (2013). República, Madrid, Gredos.
  • Platzeck, E.-W. (1954). La evolución de la lógica griega en el aspecto esencial de la analogía (desde la época de los Presocráticos hasta Aristóteles). Barcelona, CSIC: Instituto Luis Vives de Filosofía.