¿"Estas fábulas son imbéciles, pero nada más"?Ironía y ambigüedad en Fábulas Domésticas, de Aníbal Núñez

  1. Gutiérrez Valencia, Cristina
Journal:
Prosemas: Revista de Estudios Poéticos

ISSN: 2386-9461

Year of publication: 2017

Issue: 3

Pages: 229-258

Type: Article

DOI: 10.17811/PREP.3.2017.229-258 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Prosemas: Revista de Estudios Poéticos

Abstract

30 years after his death, we read Aníbal Núñez’ first work, Fábulas domésticas, in order to discover how his poems don’t belong to the social-realism. They are already built on a Postmodern irony which produces a fertile ambiguity that forces to rethink poetic and social storytelling.

Bibliographic References

  • A. M. (1970). «El social-realismo, hoy», Triunfo, 399, 24 de febrero, pp. 37-38.
  • Ballart, Pere (1994). Eironeia. La figuración irónica en el discurso literario moderno, Barcelona, QuadernsCrema.
  • Bagué Quílez, Luis (2010). «Reglas de compromiso. Poesía para después de la batalla», en Poesía española posmoderna, ed. María Ángeles Naval, Madrid, Visor, pp. 37-61.
  • Bousoño, Carlos (1979). «La poesía de Guillermo Carnero», prólogo a Guillermo Carnero, Ensayo de una teoría de la visión (Poesía 1966-1977), Madrid, Hiperión, pp. 11-68.
  • Casado, Miguel (1999). La puerta azul. Las poéticas de Aníbal Núñez, Madrid, Hiperión.
  • Casado, Miguel (ed.) (2008). Mecánica del vuelo: en torno al poeta Aníbal Núñez, Madrid, Círculo de Bellas Artes.
  • Castellet, José María (ed.) (1970). Nueve novísimos poetas españoles, Barcelona, Barral.
  • Chao, Ramón (1972). «Aníbal Núñez o la fértil ambigüedad», Triunfo, 507, 17 de junio, pp. 45-46.
  • Chamorro Gay, Julián y Núñez, Aníbal (1970). «Cultura e industria», Triunfo, 397, 10 de enero, pp. 39-40.Escuín, Ignacio (2013). La medida de lo posible. Fórmulas del nuevo realismo en la poesía española contemporánea. 1990-2009, Valladolid, Universidad de Valladolid.
  • Fernández Gonzalo, Jorge (2010). «Armoniosa destrucción. Unas notas sobre la poética musical de Aníbal Núñez», Espéculo. Revista de Estudios Literarios, 46. http://www.ucm.es/info/especulo/numero46/armondes.html
  • Galcerán Huguet, Montserrat (2008). «El mayo del 68 francés y su repercusión en España», Dossiers Feministes, 12, pp. 77-98.
  • García-Teresa, Alberto (2013). Poesía de la conciencia crítica (1987-2011), Madrid, Tierradenadie Ediciones.
  • Herrero Álvarez, Joaquín (2005). La lírica de Aníbal Núñez. Tesis doctoral. http://biblioteca.ucm.es/tesis/inf/ucm-t28832.pdf
  • Iravedra, Araceli (2010). El compromiso después del compromiso: poesía, democracia y globalización (poéticas 1980-2005), Madrid, UNED.
  • Kurlansky, Mark (2005). 1968: el año que conmocionó al mundo, Barcelona, Destino.
  • Lanz, Juan José (2014). Nuevos y novísimos poetas. En la estela del 68, Sevilla, Renacimiento.
  • Mora, Vicente Luis (2006). Singularidades. Ética y poética en la literatura española actual, Madrid, Bartleby.
  • Morán, Carmen (2015), «“Anúnciese en el aire” (Consumo y publicidad en la obra de Aurora Luque)», Pasavento, vol. III, n. º 2, pp. 437-457.
  • Morby, E. S. (1952-1953). «A Footnote on Lope de Vega’s barquillas», Romance Philology, VI, pp. 289-293.
  • Muñoz Morcillo, Jesús (2009). «El poeta didáctico en la poesía de Aníbal Núñez», Espéculo. Revista de Estudios Literarios. 41. http://www.ucm.es/info/especulo/numero41/poemdida.html.
  • Nicolás, César (1997). «Poesía y recepción. El caso de Aníbal Núñez», Ínsula, 606, pp. 9-12.
  • Núñez, Aníbal (1970). «Sobre el socialrealismo», Triunfo, 401, 7 de febrero, pp. 41-42.
  • Núñez, Aníbal (1995). Obra poética, 2 vols., eds. Fernando R. de la Flor y Esteban Pujals Gesalí, Madrid, Hiperión.
  • Pardellas, Rosamna (2009). El arte como obsesión: la obra poética de Aníbal Núñez en el contexto de la poesía española de los 70 y 80, Madrid, Verbum.
  • Pardellas, Rosamna (ed.) (2013). «Aparente guante que sea cepo». Nuevas aproximaciones a las poéticas anibalianas, Frankfurt am Main, PeterLang.
  • Ponce Cárdenas, Jesús (2016). «Poesía y publicidad en España. Notas de asedio», Ticontre. Teoria Testo Traduzione, V, pp. 227-294.
  • Prieto de Paula, Ángel L. (1996a). «Aníbal Núñez: una epifanía», Ínsula,591, pp. 23-25.
  • Prieto de Paula, Ángel L. (1996b). Musa del 68. Claves de una generación poética, Madrid, Hiperión.
  • Puppo, María Lucía (2006). «De ruinas y cristales: una poética del tiempo en los textos de Aníbal Núñez», Revista de Literatura, vol. LXVIII, n. º 135, pp. 199-219.
  • Puppo, María Lucía (2007). «La imagen como espejo de la idea: las construcciones alegóricas en la poesía de Aníbal Núñez», Analecta Malacitana, vol. XXX, n. º 1, pp. 573-584.
  • Rodríguez de la Flor, Fernando (1987). «Aníbal Núñez: estética (y ética) de la mirada», Ínsula, 491, pp. 15-16.
  • Rodríguez de la Flor, Fernando (2012). La vida dañada de Aníbal Núñez, Salamanca, Delirio.
  • Ruiz Casanova, José Francisco (1997). «Sintaxis tridimensional», Ínsula, 606, pp. 13-14.
  • Sánchez Torre, Leopoldo (1993). La poesía en el espejo del poema. La práctica metapoética en la poesía española del siglo XX, Oviedo, Universidad de Oviedo.
  • Santamaría, Alberto (2009). El poema envenenado. Tentativas sobre poética y estética, Valencia, Pre-Textos.
  • Schlegel, Friedrich (1995). Poesía y filosofía, Madrid, Alianza.
  • Ullán, José Miguel (2008). «Convencerse», en Mecánica del vuelo: en torno al poeta Aníbal Núñez, ed. Miguel Casado, Madrid, Círculo de Bellas Artes, pp. 15-23.
  • Vives Pérez, Vicente (2008). Aníbal Núñez, la voz inexpugnable, Alicante, Universidad de Alicante