Trastorno por Déficit de Atención con HiperactividadRitmo Circanual en el Mes de Nacimiento

  1. José A. López-Villalobos 1
  2. María V. López-Sánchez 2
  3. Jesús M. Andrés de Llano 1
  1. 1 Complejo Asistencial Universitario de Palencia Hospital San Telmo
  2. 2 Hospital Universitario Marqués de Valdecilla de Santander
Journal:
Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes

ISSN: 2340-8340

Year of publication: 2022

Issue Title: Monográfico “Avances en los trastornos del neurodesarrollo en niños y adolescentes"

Volume: 9

Issue: 3

Type: Article

DOI: 10.21134/RPCNA.2022.09.3.4 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes

Abstract

We studied the existence of circanual rhythm in the month of birth in participants with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) and analyzed the association between months of birth and ADHD. We analyzed 10,978 participants (1,778 ADHD/9,200 non-ADHD), aged 3 to 18 years. A consecutive sample of first visits to mental health between 1992 and 2021 is used. Participants with ADHD exhibit a significant circannual rhythm in the months of birth, with an acrophase in October. Being born in the last quarter of the year significantly increases the probability of being diagnosed with ADHD, controlling for the effect of sex and age. As the months of the year go by, there is a significant increasing linear trend of being diagnosed with ADHD, which is not observed neither in general population nor in cases without ADHD. Caution is necessary in diagnosis and treatment of children born in the last months of year, who, due to their greater immaturity compared to the other children in class, could be misdiagnosed and treated as ADHD.

Bibliographic References

  • Alberola-López, C., & Martín-Fernández, M. (2003). A simple test of equality of time series. Signal Processing, 83 (6), 1343-1348. https://doi.org/10.1016/ S0165-1684(03)00018-5
  • Boland, M. R., Parhi, P. Li, L., Miotto, R., Carroll, R., Iqbal, U., Nguyen, P., Schuemie, M., Chan, S., Smith, D., Mooney, S., Ryan, P., Li, I., Park, R., Denny, J., Hripcsak, J., Gentine, P., & Tatonetti, N. (2018). Uncovering Exposures Responsible for Birth Season – Disease Effects: A Global Study. Journal of the American Medical Informatics Association, 25 (3), 275–288. https://doi.org/10.1093/jamia/ocx105
  • Bonati, M., Cartabia, M., Zanetti, M., Reale, L., Didoni, A., & Costantino, M. A. (2018). Age level vs grade level for the diagnosis of ADHD and neurodevelopmental disorders. European Child & Adolescent Psychiatry, 27(9), 1171-1180. https://doi:10.1007/s00787-018-1180-6
  • Bustillo, M. & Servera, M. (2015). Análisis del patrón de rendimiento de una muestra de niños con TDAH en el WISC-IV. Revista de Psicología Clínica con Niños & Adolescentes, 2(2), 121-128. https://www.revistapcna.com/ sites/default/files/04-2_bustillo_wisc_tdah.pdf
  • Elder, T.E. (2010). The importance of relative standards in ADHD diagnoses: evidence based on exact birth dates. Journal of Health Economy, 29, 641- 656. http://dx.doi.org/10.1016/j.jhealeco.2010.06.003
  • Fenollar-Cortés, J. (2015). Una aproximación heurística a la heterogeneidad del TDAH: Entre la poiesis & la falacia de reificación. Revista de Psicología Clínica con Niños & Adolescentes, 2(2), 115-120. https://www.revistapcna. com/sites/default/files/03-4_fenollar_tdah.pdf
  • Folgar, M. I., Boubeta, A. R., Lamas, M. F., & Mociño, L. R. (2017). Evaluación del Impacto del Efecto Relativo de la Edad en el Rendimiento Escolar, Bullying, Autoestima, Diagnostico de TDAH & Consumo de Tabaco en el Paso de Educación Primaria a Secundaria. Revista Iberoamericana de Diagnóstico & Evaluación-e Avaliação Psicológica, 2(44), 92-104. https:// doi.org/10.21865/RIDEP44.2.08
  • Gosling, C. J., Pinabiaux, C., Caparos, S., Delorme, R., & Cortese, S. (2020). Influence of the month of birth on persistence of ADHD in prospective studies: protocol for an individual patient data meta-analysis. BMJ open, 10(11), e040952. http://dx.doi.org/10.1136/bmjopen-2020-040952
  • Halldner, L., Tillander, A., Lundholm, C., Boman, M., Långström, N., Larsson, H., & Lichtenstein, P. (2014). Relative immaturity and ADHD: findings from nationwide registers parent and self-reports. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 55(8), 897-904. https://doi:10.1111/jcpp.12229
  • Holland, J., & Sayal, K. (2019). Relative age and ADHD symptoms, diagnosis and medication: a systematic review. European Child & Adolescent Psychiatry, 28(11), 1417-1429. http://dx.doi.org/10.1007/s00787-018-1229-6
  • Hoshen, M. B., Benis, A., Keyes, K. M., & Zoëga, H. (2016). Stimulant use for ADHD and relative age in class among children in Israel. Pharmacoepidemiology and Drug Safety, 25(6), 652-660. http://dx.doi.org/10.1002/pds.3962
  • Huguet-Cuadrado, E. (2018). Análisis de un protocolo para la evaluación integradora del TDAH en dos casos clínicos. Revista de Psicología Clínica con Niños & Adolescentes, 5(3), 42-47. http://dx.doi.org/10.21134/ rpcna.2018.05.3.6
  • Karlstad, Ø., Furu, K., Stoltenberg, C., Håberg, S. E., & Bakken, I. J. (2017). ADHD treatment and diagnosis in relation to children’s birth month: Nationwide cohort study from Norway. Scandinavian Journal of Public Health, 45(4), 343-349. http://dx.doi.org/10.1177/1403494817708080
  • Kazda, L., Bell, K., Thomas, R., McGeechan, K., Sims, R., & Barratt, A. (2021). Overdiagnosis of attention-deficit/hyperactivity disorder in children and adolescents: a systematic scoping review. JAMA network open, 4(4), e215335-e215335. http://dx.doi.org/10.1001/jamanetworkopen.2021.5335
  • Koutsoklenis, A., Honkasilta, J., & Brunila, K. (2020). Reviewing and reframing the influence of relative age on ADHD diagnosis: beyond individual psycho (patho) logy. Pedagogy, Culture & Society, 28(2), 165-181. http:// dx.doi.org/10.1080/14681366.2019.1624599
  • Layton, T. J., Barnett, M. L., Hicks, T. R., & Jena, A. B. (2018). Attention deficit–hyperactivity disorder and month of school enrollment. New England Journal of Medicine, 379(22), 2122-2130. http://dx.doi.org/10.1056/ NEJMoa1806828
  • Librero, J., Izquierdo-María, R., García-Gil, M., & Peiró, S. (2015). Edad relativa de los niños en clase & tratamiento farmacológico del trastorno por déficit de atención/hiperactividad. Estudio poblacional en un departamento de salud. Medicina Clínica, 145(11), 471-476. https://doi.org/10.1016/j. medcli.2015.02.022
  • López-Villalobos, J.A. (2002). Perfil evolutivo, cognitivo, clínico & socio-demográfico de las personas con trastorno por déficit de atención con hiperactividad, atendidas en una unidad de salud mental [Tesis Doctoral]. Universidad de Salamanca. https://www.educacion.gob.es/teseo/mostrarSeleccion.do
  • López-Villalobos, J. A., Serrano, I., Delgado, J. (2004). Trastorno por déficit de atención con hiperactividad: comorbilidad con trastornos depresivos & de ansiedad. Psicothema, 16(3), 402-407. https://www.psicothema.com/ pii?pii=3010
  • López-Villalobos, J.A., & López-Sánchez, M.V. (2021). Tratamiento psicológico del trastorno por déficit de atención con hiperactividad en la infancia & la adolescencia. En A. Izquierdo, I. Cuellar, & D. Padilla (Coordinadores), Manual de Psicología Clínica de la Infancia & la Adolescencia (pp. 357- 362). Mc Graw Hill.
  • López-Villalobos, J. A., Andrés-De Llano, J., López-Sánchez, M. V., Rodríguez-Molinero, L., Garrido-Redondo, M., Sacristán-Martín, A. M., Martínez-Rivera, M.T. & Alberola-López, S. (2017). Criterion validity and clinical usefulness of Attention Deficit Hyperactivity Disorder Rating Scale IV in attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) as a function of method and age. Psicothema, 29(1), 103-110. https://doi.org/10.7334/ psicothema2016.93
  • López-Villalobos, J.A., López-Sánchez, M.V., & Andrés-De Llano, J.M. (2019) Trastorno por Déficit de Atención con Hiperactividad: revisión del tratamiento psicológico. ReiDoCrea, 8, 95-105. https://doi.org/10.30827/ Digibug.54737
  • López-Villalobos, J.A., Serrano, I., Delgado, J., Ruiz, F., García, M.J., & Sánchez, M.I. (2004). Trastorno por déficit de atención con hiperactividad: una alteración psicopatológica con impacto multidimensional. Anales de Psiquiatría, 20(5), 205-210. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1976130
  • Medici, D., & Suárez-Varela, M. M. (2019). Orden en el nacimiento con respecto a sus hermanos, nacimiento según el cuatrimestre & número de hijos en el Trastorno por Déficit de Atención/Hiperactividad (TDAH). Revista Argentina de Neuropsicología, 34, 33-45.
  • Morrow, R. L., Garland, E. J., Wright, J. M., Maclure, M., Taylor, S., & Dormuth, C. R. (2012). Influence of relative age on diagnosis and treatment of attention-deficit/hyperactivity disorder in children. Canadian Medical association Journal, 184(7), 755-762. http://dx.doi.org/10.1503/cmaj.111619
  • Navarro-Soria, I., Fenollar, J., Carbonell, J., & Real, M. (2020). Memoria de trabajo & velocidad de procesamiento evaluado mediante WISC-IV como claves en la evaluación del TDAH. Revista de Psicología Clínica con Niños & Adolescentes, 7 (1), 23-29. http://dx.doi.org/10.21134/rpcna.2020.07.1.3
  • Ortiz-Pérez, A. & Moreno García, I. (2015). Perfil electroencefalográfico de niños con TDAH. Revista de Psicología Clínica con Niños & Adolescentes, 2 (2), 129-134. https://www.revistapcna.com/sites/default/files/05-8_ortiz-perez_et_al_electro.pdf
  • Pottegård, A., Bjerregaard, B. K., Kortegaard, L. S., & Zoëga, H. (2015). Early discontinuation of attention‐deficit/hyperactivity disorder drug treatment: a Danish nationwide drug utilization study. Basic & Clinical Pharmacology & Toxicology, 116(4), 349-353. http://dx.doi.org/10.1111/ bcpt.12325
  • Pottegård, A., Hallas, J., & Zoëga, H. (2014). Children’s relative age in class and use of medication for ADHD: a Danish Nationwide Study. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 55(11), 1244-1250. http://dx.doi.org/10.1111/ jcpp.12243
  • Rivas-Juesas, C., González de Dios, J., Benac-Prefaci, M., Fernández-Martínez, S., & Colomer-Revuelta, J. (2015). Influencia del mes de nacimiento en la demanda asistencial por trastorno por déficit de atención/hiperactividad. Resultados de un estudio retrospectivo realizado en una consulta de neuropediatría. Revista de Neurología, 61, 289-94. http://dx.doi.org/10.33588/ rn.6107.2015122
  • Rodríguez, L., López-Villalobos, J. A., Garrido, M., Sacristán, A. M., Martínez, M. T., & Ruiz, F. (2009). Estudio psicométrico-clínico de prevalencia & comorbilidad del Trastorno por Déficit de Atención con Hiperactividad en Castilla & León (España). Revista Pediatría de Atención Primaria, 11, 251-70. https://scielo.isciii.es/pdf/pap/v11n42/06_originales.pdf
  • Sayal, K., Prasad, V., Daley, D., Ford, T., & Coghill, D. (2018). ADHD in children and young people: prevalence, care pathways, and service provision. The Lancet Psychiatry, 5(2), 175-186. http://dx.doi.org/10.1016/S2215- 0366(17)30167-0
  • Whitely, M., Raven, M., Timimi, S., Jureidini, J., Phillimore, J., Leo, J., Moncrieff, J., & Landman, P. (2018). Attention deficit hyperactivity disorder late birthdate effect common in both high and low prescribing international jurisdictions: systematic review. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 60, 380-391. https://doi.org/10.1111/jcpp.12991
  • Whitely, M., Lester, L., Phillimore, J., & Robinson, S. (2017). Influence of birth month on the probability of Western Australian children being treated for ADHD. MJA, 206 (2), 85. http://dx.doi.org/10.5694/mja16.00398
  • Zoëga, H., Valdimarsdóttir, U. A., & Hernández-Díaz, S. (2012). Age, academic performance, and stimulant prescribing for ADHD: a nationwide cohort study. Pediatrics, 130(6), 1012-1018. http://dx.doi.org /10.1542/ peds.2012-0689