La enseñanza de la interpretación actoral del verso del teatro clásico español

  1. González Martínez , Javier 1
  2. Muñoz Ruiz, Elia
  1. 1 Universidad Internacional de La Rioja
    info

    Universidad Internacional de La Rioja

    Logroño, España

    ROR https://ror.org/029gnnp81

Journal:
Calle 14: Revista de investigación en el campo del arte

ISSN: 2145-0706

Year of publication: 2020

Issue Title: Enero-Junio

Volume: 15

Issue: 27

Pages: 96-107

Type: Article

DOI: 10.14483/21450706.15414 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Calle 14: Revista de investigación en el campo del arte

Sustainable development goals

Abstract

Our objective is to analyze the training in verse recitation for the Spanish classical theater in the higher artistic education for drama in Spain today. The method of analysis we use requires the poetry to be integrated in the performance. As a result of this study, a new generation of professional performers for the classical verse is identified, its characteristics are defined and its possible path on the stage is projected. At the same time, the causes that have enabled this new era and the academic and stage framework in which it develops are further described: formalization of theatrical education, connections with other European scenes and normalization of the relations between theoretical studies and stage practice. This study, especially aimed at drama teachers, performers and an all those interested in classical Spanish theater, builds a bridge between Academia and the stage

Bibliographic References

  • Bastianes, M., Fernández, E. y Mascarell, P. (2014). “Entrevista a Arturo Querejeta”, en M.
  • Bastianes, M., Fernández, E. y Mascarell, P. (eds.), Diálogos en las tablas. Últimas tendencias de la puesta en escena del teatro clásico español. Kassel: Edition Reichenberger, pp. 336-38.
  • Calderón de la Barca, P. (2014). El alcalde de Zalamea. I. Arellano (ed.). Colección Teatro clásico español, Canon 60, Cervantes Virtual. Disponible en: «http://www. cervantesvirtual.com/obra/el-alcalde-de-zalamea-0/» Consultado en junio de 2018.
  • Cantero Garrido, S. (2006). Dramaturgia y práctica escénica del verso clásico español. Madrid: Fundamentos.
  • Donnellan, D. (2004). El actor y la diana. Madrid: Fundamentos.
  • Fernán-Gómez, F. (1998). El tiempo amarillo. Memorias ampliadas (1921-1997). Barcelona: Debate.
  • García Aráez, J. (2016). Verso y teatro: guía teóricopráctica para el actor. Madrid: Fundamentos.
  • Granda Marín, J. J. (2000). “Calderón, los cómicos y el verso en el siglo XX”, en J. M.
  • Díez Borque y A. Peláez (eds.), Calderón en escena: siglo XX. Madrid: Consejería de Cultura de la Comunidad de Madrid, pp. 79-100.
  • Lehrer, J. (2010). Proust y la neurociencia: una visión única de ocho artistas fundamentales en la modernidad. Barcelona: Paidós.
  • López-Antuñano, J. G. (2017). “Ignacio García: el humanismo convertido en arte en las escenificaciones”, en M. Hoyo Ventura (ed.), La escenificación española contemporánea. Granada: Ediciones Tragacanto, pp. 143-60.
  • Marina, J. A. (1998). La selva del lenguaje. Barcelona: Anagrama.
  • Martínez, P. M., Marzoa A. y Peláez A. (1996). “El actor y la actriz ante el teatro clásico”, en A. Serrano (ed.), En torno al teatro del Siglo de Oro: XII-XIII Jornadas de Teatro del Siglo de Oro. Almería: Instituto de Estudios Almerienses, pp. 319-36.
  • Mascarell, P. (2016). “De la polémica al equilibrio. Notas sobre la dicción del verso y la adaptación del texto en la puesta en escena actual del teatro clásico español”, en Cuaderno de Investigación Filológica, 42, pp. 67-80. DOI: 10.18172/cif.3053
  • Ocampo Guzmán, A. (2013). La libertad de la voz natural: El método Linklater. México: Universidad Nacional Autónoma de México.
  • Oliva, C. (2009). Versos y trazas. Murcia: Universidad de Murcia.
  • Peláez, A., Carrillo M., Curieses A. y Maya, J. (2001). “El actor: técnicas de representación”, en A. Serrano (ed.), En torno al teatro del Siglo de Oro: XV Jornadas de Teatro del Siglo de Oro. Almería: Instituto de Estudios Almerienses, pp. 271-78.
  • Petersen, E. C. (2017). Women’s Somatic Training in Early Modern Spanish Theater. Nueva York: Routledge.
  • Rodríguez Cuadros, E. (2012). El libro vivo que es el teatro. Canon, actor y palabra en el Siglo de Oro. Madrid: Cátedra.
  • Rodríguez Cuadros, E. (1998). La técnica del actor español en el barroco, hipótesis y documentos. Madrid: Castalia.