Desplazamientos en la arquitectura del museoTres respuestas a los cambios culturales de la sociedad contemporánea

  1. de Esteban Garbayo, Javier 1
  2. Barba Rodríguez, Daniel 2
  1. 1 Universidad de Zaragoza
    info

    Universidad de Zaragoza

    Zaragoza, España

    ROR https://ror.org/012a91z28

  2. 2 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

Journal:
Espacio, tiempo y forma. Serie VII, Historia del arte

ISSN: 1130-4715

Year of publication: 2022

Issue Title: El «efecto Guggenheim», 25 años después. Los museos y su papel en distritos culturales

Issue: 10

Pages: 453-476

Type: Article

DOI: 10.5944/ETFVII.10.2022.32875 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Espacio, tiempo y forma. Serie VII, Historia del arte

Abstract

The relevance of the museum as an agent of social, cultural and urban change in the European city has only increased since the last decades. In contrast to the traditional museum, some of the new centres have faced up to the demands promoted by artists, architects, curators or the public manifesting the changes in the processes of creation, dissemination and reception of art. The aim of the article is to address these changes by analysing three paradigmatic cases in the last decade in Europe: Palais de Tokyo in Paris, Fondazione Prada in Milan, and more recently KANAL-Centre Pompidou in Brussels. In three cases, the reconversion of a previous industrial heritage into emerging centres for contemporary culture exemplifies an interest in updating the age-old infrastructure of modernity. As well as the importance of the cultural institution as a booster of the urban project in the European city and as an investment of the public in the context of globalisation.

Bibliographic References

  • Bauman, Zygmunt: La cultura como praxis. Barcelona, Paidós Ibérica, 2002.
  • Bauman, Zygmunt: La cultura en el mundo de la modernidad líquida. Madrid, FCE, 2011.
  • Bauman, Zygmunt: Vida líquida. Barcelona, Austral, 2013.
  • Bourriaud, Nicolas: Estética relacional. Buenos Aires, Adriana Hidalgo editora, 2008.
  • Baudrillard, Jean: «La estética de la singularidad», en New Left Review, 92 (mayo-junio 2015).
  • Baudrillard, Jean: Cultura y simulacro. Barcelona, Kairós, 2005 (1978).
  • Beck, Ulrich: La sociedad del riesgo: hacia una nueva modernidad. Barcelona, Paidós, 1998.
  • Benjamin, Walter: La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica. Madrid, Abada, 2012.
  • Careri, Francesco: Walkscapes. El andar como práctica estética. Gustavo Gili, Barcelona, 2013.
  • Colomina, Beatriz: «Doble exposición: alteración de una casa suburbana» en Doble exposición. Arquitectura a través del arte. Madrid, Akal, 2006, pp. 195-206.
  • Colquhoun, Alan: Collected Essays in Architectural Criticism. London, Black Dog Publishing, 2009.
  • Darley, Andrew: Cultura visual digital. Barcelona, Paidós, 2002.
  • Debord, Guy: La sociedad del espectáculo. Madrid, Castellote, 1976.
  • Foster, Hal: El retorno de lo real. La vanguardia a finales de siglo. Madrid, Akal, 2001.
  • Foster, Hal: Design and Crime. New York, Verso, 2002.
  • Foster, Hal: Art-Architecture complex. New York, Verso, 2011.
  • Guasch, Ana María; Zulaika, Joseba (eds.): Aprendiendo del Guggenheim Bilbao, Madrid, Akal, 2007.
  • Harvey, David: The Condition of Posmodernity. London, Basil Blackwell, 1989.
  • Hays, Michael K.: Appearance & Materiality. Santiago de Chile, ARQ, 2017.
  • Hernández Martínez, Ascensión: «De Museos, antimuseos y otros espacios expositivos en la Europa del siglo XXI», Artigrama, 28 (2013).
  • Herzog, Jacques: Engañosas transparencias. Barcelona, Gustavo Gili, 2016.
  • Huyssen, Andreas: Modernismo después de la posmodernidad. Barcelona, Gedisa, 2010.
  • Ito, Toyo: Escritos. Murcia, CAATM, 2000.
  • Jameson, Fredric: «La estética de la singularidad», New Left Review, 92, (mayo-junio 2015).
  • Jameson, Fredric: Posmodernism or The Cultural Logic of Late Capitalism. Durham, Duke UP, 1989.
  • Koolhaas, Rem: Delirio en Nueva York. Barcelona, Gustavo Gili, 2004.
  • Koolhaas, Rem; Foster, Hal: Junkspace/Running room. London, Notting Hill Editions, 2013.
  • Lacaton, Anne; Vassal, Jean-Philippe: Actitud. Barcelona, Gustavo Gili, 2017.
  • Lévi-Strauss, Claude: El pensamiento salvaje. México, FCE, 1964.
  • Lorente, J. Pedro: Los museos de arte contemporáneo. Gijón, Trea, 2008.
  • Mallgrave, Harry F.: From Object to Experience. London, Bloomsbury Visual Arts, 2018.
  • Mitchell, William J.T.: What do Pictures Want? Chicago, The University of Chicago Press, 2006.
  • Moneo, Rafael: Nuevos intereses, otros discursos. Pamplona, T6 ediciones, 2019.
  • Muñoz Cosme, Alfonso: Los espacios de la mirada. Historia de la arquitectura de museos. Gijón, Trea, 2007.
  • Rorty, Richard: Contingencia, ironía y solidaridad. Barcelona, Paidós, 1991.
  • Sennet, Richard: El artesano. Barcelona, Anagrama, 2008.
  • Sloterdijk, Peter: El imperativo estético. Madrid, Akal, 2020.
  • Valéry, Paul: Piezas sobre arte. Madrid, Visor, 1999.