Alumnado con enfermedades de larga duración como oportunidad de aprendizaje en el aula de referencia

  1. Olatz Arruti-Gesalaga
  2. Borja Romero-Gonzalez
Journal:
En-claves del pensamiento

ISSN: 1870-879X

Year of publication: 2022

Volume: 16

Issue: 31

Type: Article

DOI: 10.46530/ECDP.V0I31.501 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: En-claves del pensamiento

Sustainable development goals

Abstract

Abstract On occasions when a child or adolescent falls ill or has an accident and is unable to attend school for a long period of time, certain socio-educational needs arise that must be addressed by the school. This paper argues that this situation can be beneficial for their classmates if they are given the opportunity to be part of this response. This work proposes different actions that teachers can carry out with their students to cover the needs that arise from the new situation, while at the same time working on curricular content and competences in the classroom.

Bibliographic References

  • Argumosa, Ana,Herranz, José Luis. (2001). La repercusión económica de las enfermedades crónicas: el coste de la epilepsia infantil en el año 2.000. Boletín de la sociedad de pediatría de Asturias, Cantabria y Castilla y León. 23
  • Baiocchi, A.. (1993). Educating the child with cancer. The Candleligheters Cancer Foundation. Bethesda.
  • Barnes, Douglas. (1981). Active Learning. Leeds University TV.
  • Bisquerra, Rafael. (2005). La educación emocional y competencias básicas para la vida. Revista de Investigación Educativa. 21.
  • Bisquerra, Rafael,Pérez, Nuria. (2007). Las competencias emocionales. Revista de Educación. 61-82
  • Boles, Jessica,Winsor, Dennise. (2019). My School Is Where My Friends Are: Interpreting the Drawings of Children with Cancer. Journal of Research in Childhood Education. 225
  • Bonwell, Charles,James, Eison. Active Learning: Creating Excitement in the Classroom. The George Washington University, School of Education and Human Development. Washington, D. C.
  • Die Trill, María. (2003). El niño y el adolescente con cáncer. Psicooncología. 85.
  • Fernández, María. (2000). La pedagogía hospitalaria y el pedagogo hospitalario. Tabanque: Revista Pedagógica. 139
  • Grau, Claudia. (2004). Atención educativa al alumnado con enfermedades crónicas o de larga duración. Aljibe. Málaga.
  • Grau, Claudia,Ortiz, María del Carmen. (2001). La Pedagogía hospitalaria en el marco de una educación inclusiva. Aljibe. Archidona.
  • Katz, Lynn,Leary, Alisson,Breiger, David,Friedman, Debra. (2011). Pediatric Cancer and the Quality of Children’s Dyadic Peer Interactions. Journal of Pediatric Psychology. 36. 237
  • Lizasoáin, Olga. (2016). Pedagogía hospitalaria. Guía para la atención psicoeducativa del alumno enfermo. Editorial Síntesis. Madrid.
  • Lizasoáin, Olga. (2000). Educando al niño enfermo. Perspectivas de la pedagogía hospitalaria. Ediciones Eunate. Pamplona.
  • López, Sandra,Camacho, Jose Antonio. (2019). Intervención psicoeducativa con niños afectados de cáncer en educación primaria. Variables Psicológicas y Educativas para la Intervención en el Ámbito Escolar. 3. 227
  • Murillo, Paulino. (2007). El desarrollo de competencias docentes en la formación del profesorado. Instituto Superior de Formación del Profesorado Universidad de Sevilla. Madrid.
  • Naciones Unidas Resolución aprobada por la Asamblea General el 25 de septiembre de 2015, A/RES/70/1. Organización de las Naciones Unidas.
  • Pedraza-López, Paloma. (2013). Intervención educativa para integrar a un niño enfermo de LLA en E. I.. UNIR. Madrid.
  • Rogoff, Barbara. (2003). The Cultural Nature of Human Development. Oxford University Press. New York.
  • Simeonsdotter, Agneta,Pramling, Ingrid,Hellström, Anna-Lena,Jenholt, Margaretha. (2014). Experiences of SKYPE Communication in Education and Research - Data Collection Concerning Young Children with Long-term Illness. Early Child Development and Care. 184. 1017
  • Van Roosmalen, Tanja. (2021). My Student is Terminally Ill! What Now?. Sint Anthonis. The Netherlands.