Formació permanent del professorat dEducació Física de primària i leducació en valors, La. Un estudi de casos.

  1. Font Lladó, Raquel
Dirigida por:
  1. Maria Prat Grau Director/a
  2. Francesc Imbernón Muñoz Director/a

Universidad de defensa: Universitat de Barcelona

Fecha de defensa: 17 de septiembre de 2007

Tribunal:
  1. Elena Cano García Secretario/a
  2. Domingo Blázquez Sánchez Vocal
  3. José Luis Fraile Vocal
  4. Antonio Fraile Aranda Vocal

Tipo: Tesis

Teseo: 151886 DIALNET lock_openTDX editor

Resumen

La tesis respon a la necessitat destudiar la realitat de la formació permanent del professorat dEducació Física de primària respecte leducació en valors. La investigació sha realitzat des de la racionalitat interpretativa de tall fenomenològic plantejada des de la integració de la doble hermenèutica a partir dun estudi de casos. Aquest posicionament té la particularitat de fer evolucionar lestudi de forma no lineal, és a dir, la concreció dels objectius, la recollida de dades i lanàlisi dels mateixos es produeix de forma cíclica i recurrent. Per aquesta raó, els objectius de la investigació shan presentat com a principis de procediment (Stenhouse, 1994) a través de la pregunta: Com ha de ser la formació permanent del professorat dEducació Física de primària perquè la seva pràctica repercuteixi en leducació en valors del seu alumnat? El disseny metodològic que ha organitzat tot el procés es concreta amb un estudi, en profunditat, de la particularitat dun cas: un curs de formació permanent en educació en valors per al professorat dEducació Física de primària- contemplant totes les lectures possibles, per això shan escoltat les veus de tots els participants- 14 mestres dEducació Física de primària, una formadora i la investigadora. El tipus dinformació recollida ha estat un dels elements subjectes a la racionalitat interpretativa, que sha concretat en descripcions molt denses recollides en situacions naturals, no manipulades- sessions de dues hores cada 15 dies durant dos anys-. Les estratègies per a recollir informació han estat: lobservació directa i participativa dels seminaris de formació mitjançant un registre de veu, entrevistes semiestructurades a informants claus escollits per criteris de rendibilitat, i lanàlisi de documents generats pels mestres, la formadora i la investigadora. La tesis sestructura en sis grans capítols enquadrats per la introducció i la bibliografia. Els tres primers capítols aporten la fonamentació teòrica que conceptualitza el camp destudi i estableixen la base referencial per a la posterior categorització deductiva-inductiva que sustenta el marc dinterpretació de les dades obtingudes. Cada capítol organitza les aportacions al voltant de tres conceptes claus: la formació permanent del professorat, leducació en valors i lEducació Física. El quart capítol es refereix al disseny i desenvolupament de la investigació. Després de definir els objectius es justifica la necessitat dutilitzar lestudi de casos intrínsec de tall fenomenològic com a metodologia (Stake, 1999), i es fa una descripció del cas i els participants objecte destudi. A continuació i en el mateix capítol es descriuen els procediments de recollida de les dades qualitatives i sexposa lanàlisi i el tractament de les mateixes a través del procés de categorització. Lúltim apartat daquest capítol apunta els criteris de rigor que ha contemplat lestudi a partir de les referències de Guba i Lincon (1985). El cinquè capítol correspon a lanàlisi i interpretació de les dades que sha realitzat amb lajuda del programa informàtic Atlas-Ti. El constitueixen linforme interpretatiu que sha redactat seguint la categorització que ja sha presentat en el capítol anterior. Aquest anàlisi és una ordenació epistemològica de tot el procés de planificació i implementació de la formació permanent pel professorat dEducació Físic de primària respecte leducació en valors. Per acabar, el sisè capítol recull les conclusions i les propostes de la investigació. Les conclusions estan organitzades a partir de les macrocategories i es presenten com a discussió entre els referents teòrics i el punt de vista dels participants. Per altra banda , les propostes de futur es diferencien entre les que poden orientar la formació, i les que orienten la intervenció. "SUMMARY: "The permanent training of the Physical Education teaching staff in primary schools with respect to the education in values. A study of cases." TEXT: The thesis studies the characteristics of the permanent training of the Physical Education teaching staff in primary schools (6-12 years) with respect to the education in values. The thesis is structured in six chapters framed by the introduction and the bibliography. The three first chapters bring the theoretical foundation that conceptualizes the field of study. They establish the referential basis for the posterior categorization inferential-inductive that sustains the frame of interpretation of the obtained datum. Each chapter organizes the contributions about three key concepts: the permanent training of the teaching staff, the education in values and the Physical Education. The fourth chapter describes the methodological design. Its a study of cases about a course of permanent training in education in values for the Physical Education teaching staff in primary schools -sessions of two hours every 15 days during two years. The voices of all participants have been contemplated: 14 teachers of Physical Education of the primary school, university teacher and the researcher-. To pick up information they have been the strategies: the direct and participative observation of the seminars of formation through a record of voice, semistructured interviews to key informants chosen by criteria of profitability, and the analysis of documents generated by the teachers, university teacher and the researcher. The fifth chapter corresponds to the analysis and interpretation of the datum. They constitute the interpretative report that has been written up following the categorization that has already looked former in the chapter. Its an epistemological ordering of all the process of planning and implementation of the formation experience. To finalize, the sixth chapter picks up the conclusions and the proposals of the research. The conclusions are presented as a discussion between the theoretical referents and the point of view of the participants. On the other hand, the proposals for future differ between those that can orientate the formation, and those that orientate the intervention. "