De heroínas y mujeres.La trayectoria cinematográfica del personaje de Lady Marian

  1. Gema Pérez Herrera 1
  2. Julia Pavón Benito 1
  1. 1 Universidad de Navarra
    info

    Universidad de Navarra

    Pamplona, España

    ROR https://ror.org/02rxc7m23

Journal:
Arbor: Ciencia, pensamiento y cultura

ISSN: 0210-1963

Year of publication: 2016

Issue Title: Las leguminosas en la agricultura del futuro

Volume: 192

Issue: 779

Type: Article

DOI: 10.3989/ARBOR.2016.779N3010 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

More publications in: Arbor: Ciencia, pensamiento y cultura

Metrics

Cited by

  • Scopus Cited by: 0 (04-03-2024)
  • Dialnet Métricas Cited by: 1 (03-03-2024)
  • Web of Science Cited by: 1 (16-10-2023)
  • Dimensions Cited by: 0 (25-02-2024)

SCImago Journal Rank

  • Year 2016
  • SJR Journal Impact: 0.18
  • Best Quartile: Q2
  • Area: Cultural Studies Quartile: Q2 Rank in area: 303/1001
  • Area: Arts and Humanities (miscellaneous) Quartile: Q3 Rank in area: 241/448
  • Area: Sociology and Political Science Quartile: Q3 Rank in area: 718/1226

Índice Dialnet de Revistas

  • Year 2016
  • Journal Impact: 0.230
  • Field: MULTIDISCIPLINAR Quartile: C1 Rank in field: 7/98

CIRC

  • Social Sciences: B
  • Human Sciences: A

Scopus CiteScore

  • Year 2016
  • CiteScore of the Journal : 0.2
  • Area: Arts and Humanities (all) Percentile: 41
  • Area: Cultural Studies Percentile: 31
  • Area: Sociology and Political Science Percentile: 11

Dimensions

(Data updated as of 25-02-2024)
  • Total citations: 0
  • Recent citations (2 years): 0
  • Field Citation Ratio (FCR): 0.0

Abstract

The transformation of the role of women over the course of the 20th century can be seen particularly clearly in the cinema. The analysis of various cinematic representations of Lady Marian, Robin Hood’s romantic partner, reveals the transformation in the female from feminine to heroic between 1922 and the present. This change involves Marian adopting male roles and being included in scenes that were previously reserved for male characters, together with a progressive masculinisation of women. Analysing films made in different decades shows how cinema always conveys a contemporary message, reflecting human and cultural models in keeping with the sensitivities of its viewers.

Bibliographic References

  • Aberth, J. (2003). A Knight at the Movies: Medieval History on Film. New York London: Routledge.
  • Aguilar, D. (2012). Cine de animación y Literatura: "El protagonismo de Ximena en El Cid, la leyenda de José Pozo". VIII Congreso Internacional de Teoría y Crítica Literaria Orbis Tertius, [En línea]. [Fecha de consulta: 13 de diciembre de 2014]. Disponible en: http://www. memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.1557/ev.1557.pdf
  • Alonso, J. J., Mastache, E. y Alonso, J. (2007). La Edad Media en el cine. Madrid: T&B Editores.
  • Barrio, J. A. (2005). La edad media en el cine del siglo XX. Revista de la Sociedad Espa-ola de Estudios Medievales, 15, pp. 241-268.
  • Bou, N. y Pérez, X. (2010). Épica y feminidad en el Hollywood contemporáneo. En Sangro, P., y Plaza, J. F. La Representación de las mujeres en el cine y la televisión contemporáneos Barcelona: Laertes, pp. 42-58.
  • Carmona, L. M. (2006). Los 100 grandes personajes históricos en el cine. Madrid: Cacitel.
  • Ferro, M. (1980). Cine e historia. Barcelona: Gustavo Gili.
  • Ferro, M. (1995). Historia contemporánea y cine. Barcelona: Ariel.
  • Gubern, R. (1974) Historia del cine. Barcelona: Lumen.
  • Hueso Montón, Á. L. (1998). El cine y el siglo XX. Barcelona: Ariel.
  • Martin, A. (2008). ¿Qué es el cine moderno? Valdivia: Uqbar Editores.
  • Martínez Gil, F. (2013). La historia y el cine: ¿unas amistades peligrosas? Vínculos de Historia, 2, pp. 351-372.
  • Montero Díaz, J. (2008). La "realidad" histórica en el cine: el peso del presente. En Camarero, G., de las Heras, B. y de Cruz, V. (eds.). Una ventana indiscreta: la historia desde el cine. Madrid: Universidad Carlos III, pp. 128-138.
  • Montero, J. y Paz, M. A. (2013). Historia audiovisual para una sociedad audiovisual. Historia crítica, 49, pp. 159-183. http://dx.doi. org/10.7440/histcrit49.2013.08 http://dx.doi.org/10.7440/histcrit49.2013.08
  • Pablo Contreras, S. de (2001). Cine e historia: ¿la gran ilusión o la amenaza fantasma? Historia Contemporánea, 22, pp. 9-28.
  • Rey, I. (1999). El Viaje de Robin Hood, de las baladas a la gran pantalla. En Caramés, J. L., Escobedo de Tapia, C. y Bueno Alonso, J. L. (coords.) (1999). El cine: otra dimensión del discurso artístico. Oviedo: Servicio de Publicaciones Universidad de Oviedo, pp. 315-329.
  • Rosenstone, R. A. (1995). Visions of the Past: the challenge of film to our idea of history. Cambridge Mass.: Harvard University Press.
  • Rosenstone, R. A. (2006). History on Film. Film on History. Harlow: Pearson Education.
  • Sangro, P. y Plaza, J. F. (2010). La representación de las mujeres en el cine y la televisión contemporáneos. Barcelona: Laertes.
  • Selva Masoliver, M. (1999). Mujeres y cine histórico. Cuadernos de la Academia, 6, pp. 179-190.
  • Solé, G. (1995). Historia del feminismo (siglos XIX-XX). Pamplona: Eunsa.
  • Sorlin, P. (2008). Cine e Historia. Una relación que hay que repensar. En Camarero, G., de las Heras, B. y de Cruz, V. (eds.). Una ventana indiscreta: la historia desde el cine. Madrid: Universidad Carlos III, pp. 19-32. PMid:18155749
  • Spiegel, G. M. (1997). History, Historicism and the Social Logic of the Text in the Middle Ages. Speculum, 65, pp. 59-86. http://dx.doi.org/10.2307/2864472