Pensar y sentir en el auladiseño de un programa para fomentar la creatividad visual en la formación de maestros de Primaria

  1. Ortega-Cubero, Inés 1
  2. García-Romero, Ángel 1
  3. Coca, Pablo 1
  1. 1 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

Journal:
Educación artística: revista de investigación (EARI)

ISSN: 1695-8403 2254-7592

Year of publication: 2022

Issue: 13

Pages: 124-140

Type: Article

DOI: 10.7203/EARI.13.22984 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Educación artística: revista de investigación (EARI)

Abstract

This article describes a didactic proposal submitted to university students enrolled in a degree in Primary Education at a public university, over the last four academic years. This practical proposal is set within a broad theoretical framework, which takes into consideration creativity at the primary school level. A relationship is established between knowledge, attitudes and skills of teachers and creative work opportunities offered to primary school students. Also, several artistic solutions created by the students are outlined, as well as their opinions regarding the usefulness of this approach for their future teaching work. Using a qualitative methodology, mainly based on critical documentary analysis, we observe how students internalize the values of artistic work developed in the collective art studio, both to establish optimal interpersonal relationships and to enhance personal qualities of independence and autonomous thought. However, they still appreciate the art workshop as an essentially different learning and experimentation environment and, therefore, find it difficult to connect their activities with other areas of knowledge. Therefore, it is necessary to continue deepening the artistic experiences of students in the real classroom to conceive an appropriate training framework that helps to integrate creativity in the school context.

Bibliographic References

  • Audí, M. (2019). Joan Brossa. Antología de poemas visuales. Visor.
  • Beghetto, R. y Sriraman, B. (2017). Creative contradictions in education. Cross disciplinary paradoxes and perspectives. Springer International Publishing.
  • Benito, P. y Palacios, A. (2018). Estudio sobre las concepciones de un grupo de docentes de Educación Primaria sobre la creatividad. EARI. Educación Artística: revista de investigación, 9, 23-44. https://doi.org/10.7203/eari.9.12224
  • Biesta, G. (2017). Educar siempre implica riesgos. En Fundación Telefónica (Ed.), Escuelas creativas: un viaje hacia el cambio educativo (pp. 17-18). Fundación Telefónica.
  • Burton, J., Horowitz, R., y Abeles, H. (2000). Learning in and through the arts: The question of transfer. Studies in Art Education, 41(3), 228-257.
  • Caeiro, M., Callejón, M. D. y Assaleh, M. S. (2018). La educación artística en los Grados de Infantil y Primaria. Un análisis desde las especialidades docentes actuales y propuestas de una especialización en artes, cultura visual, audiovisual y diseño. EARI. Educación artística: revista de investigación, 9, 56-80. https://doi.org/10.7203/eari.9.11337
  • Csikszentmihalyi, M. (2004). Creatividad. El fluir y la psicología del descubrimiento y la innovación. Paidós.
  • Cuenca, A. (1997). El área de educación artística-plástica en la escuela infantil y primaria y en los diseños para la formación del profesorado. Tendencias pedagógicas, 3, 99-106.
  • Davies, D., Jindal-Snape, D., Collier, C., Digby, R., Hay, P. y Howe, A. (2013) Creative learning environments in education: A systematic literature review. Thinking Skills and Creativity, 8, 80-91. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2012.07.004
  • Edström, A. M. (2008). To rest assured: A study of artistic development. International Journal of Education and the Arts, 9(3), 1-25. http://www.ijea.org/v9n3/
  • Eisner, E. (2004). El arte y la creación de la mente. El papel de las artes en la transformación de la conciencia. Paidós.
  • Elisondo, R. (2018). Creatividad y educación: llegar con una buena idea. Creatividad y Sociedad, 27, 145-166.
  • Ferrándiz, C., López, O. y Prieto, M. D. (2003). La creatividad en el contexto escolar. Estrategias para favorecerla. Pirámide.
  • García-Huidobro, R. (2018). Artistas-docentes que aprenden a enseñar. Abrir espacios pedagógicos y transferir dualidades. Innovación educativa, 18(77), 39-56. http://www.scielo.org.mx/pdf/ie/v18n77/1665-2673-ie-18-77-39.pdf
  • Gardner, H. (1994). Educación artística y desarrollo humano. Paidós.
  • Gómez-Cantero, J. A. (2005). Educación y creatividad. Estudios sobre Educación, 9, 79-105. https://doi.org/10.15581/004.9.%25p
  • Gómez de la Serna, R. y Madoz, C. (2009). Nuevas greguerías. La Fábrica.
  • Piven, H. (2011). My best friend is as Sharp as a pencil and other funny classroom portraits by Hanoch Piven. Schwartz and Wade Books.
  • Robinson, K. (2016). Escuelas creativas. Grijalbo.
  • Romero, J. (2010). La creatividad distribuida y otros apoyos para la educación creadora. Pulso. Revista de Educación, 33, 87-107. https://revistas.cardenalcisneros.es/index.php/PULSO/article/view/95/71
  • Sawyer, R. K. (2011). What makes good teachers great? The artful balance of structure and improvisation. En R. K. Sawyer (Ed.), Structure and improvisation in creative teaching (pp. 1-24). Cambridge University Press.
  • Sawyer, R. K. (2017). Teaching creativity in art and design studio classes: A systematic literature review. Educational Research Review, 22, 99-113. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2017.07.002
  • Vecchi, V. (2013). Arte y creatividad en Reggio Emilia. Paidós.
  • Wittrock, M. C. (1997). La investigación en la enseñanza II. Métodos cualitativos y de observación. Paidós.