El autoconcepto físico como herramienta de inclusión social en el área de educación física

  1. Frutos-de-Miguel, J. 1
  1. 1 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

Journal:
Journal of sport and health research

ISSN: 1989-6239

Year of publication: 2018

Volume: 10

Issue: 1

Pages: 25-42

Type: Article

More publications in: Journal of sport and health research

Abstract

This paper was carried out in a secondary school of the city of Valladolid with students of 27 different nationalities. The good climate of integration which was lived in the classes of Physical Education gave rise to this research. In this study, we searched for to locate some of the possible causes or variables that had contributed to this situation. The hypothesis was that the high levels of physical self-concept in the pupil could be an indicator of adequate social climates that avoid social exclusion, due to the methodology developed during the classes. The sample used was composed of 289 students from secondary school, of ages between 12 and 18 years (M=14,2; DT=1,498). The students answered two questionnaires, this information was complemented with direct observations of physical education classes. This information was complemented with a Structured Direct Observation form Physical Education classes. The levels of Physical Self-Concept of the participant sample showed above-average values A descriptive study and a relationship were performed in which statistically significant differences were found (p<.05) between education level, sex, the origin of the students, the age.

Bibliographic References

  • Adelman, H.S., Taylor, L., Classroom climate (2005) Encyclopedia of School Psychology, pp. 88-90. , En S.W. Lee, P. A. Lowe y E. Robinson (Eds.) California: Sage Publications
  • Behnke, U., Roth, H., Inmigración y escuela: Experiencias de integratión en Hamburgo (2002) Apunts. Educatión Fisica y Deportes, 68 (2), pp. 50-56. , http://www.revista-apunts.com/es/hemeroteca?article=465
  • Bisquerra, R., (2014) Metodologia de la Investigatión Educative, , (coord.) (4. a ed.). Madrid: La Muralla
  • Buzan, T., Buzan, B., (1996) El Libro de Los Mapas Mentales. Cómo Utilizar al Máximo Las Capacidades de la Mente, , Barcelona: Urano
  • Cano, R., Valoración de las actuaciones de atención educativa al alumnado inmigrante en Castilla y León (2006) Contextos Educativos, 8 (9), pp. 109-134
  • doi: 10.18172/con.560
  • Carbonell, F., (2005) Educar en Tiempos de In-certidumbre. Equidad e Interculturalidad en la Escuela, , Madrid: La Catarata
  • Cassullo, G.L., (1998) Evaluatión Psicológica del Impacto de la Densidad Social en Diferentes Contextos (Informe Final), , http://www.psi.uba.ar/investigaciones.php?var=investigacio-nes/ubacyt/informes-finales/informes-finales.phP, Buenos Aires: Universidad de Buenos Aires
  • Delors, J., (1996) Informe Delors. La Educatión Encierra un Tesoro, , Madrid: Santillana
  • Diaz, M.J., (2006) Educatión Intercultural y Aprendizaje Cooperativo, , Madrid: Piramide
  • Dunning, D., Hayes, A.F., Evidence for egocentric comparison in social judgment (1996) Journal of Personality and Social Psychology, 71 (2), pp. 213-229
  • Durán, J., Gómez, V., Rodriguez, J.L., Jiménez, P.J., La Actividad Fisica y el Déporte como medio de integratión social y de preventión de violencia: Programa educativo con jóvenes socialmente desfavorecidos (2000) I Congreso de la Asociación Espanola de Ciencias del Deporte, , Madrid
  • Esnaola, I., Goñi, A., Madariaga, J.M., El autoconcepto: Perspectivas de investigatión (2008) Revis Ta de Psicodidáctica, 13 (1), pp. 179-194. , http://www.ehu.es/ojs/index.php/psicodidactica/article/view/231/227
  • Fox, K.R., The effects of exercise on self-perceptions and self-esteem (2003) Physical Activity and Psychological Well-being, pp. 88-118. , En S. J. H. Biddle, K. R. Fox y S. H. Boutcher (Eds.) Londres: Routhledge y Kegan Paul
  • Fox, K.R., Corbin, C.B., The physical self-perception profile: Development and preliminary validation (1989) Journal of Sports & Exercise Psychology, 11 (4), pp. 408-430
  • Garcia Llamas, J.L., Educatión Intercultural. Análisis y propuestas (2005) Revis Ta de Education, 336, pp. 89-109. , http://www.revistaeducacion.mec.es/re336/re33606
  • Garma, A.M., Elexpuru, I., (2001) El Autoconcepto en el Aula, , Barcelona: EDEBE
  • Gil, P., Pastor, J.M., Actitudes multi-culturales exteriorizadas en educatión fisica: El e studio de un caso y la education emotional como respuesta (2003) Revista Complutense de Educatión, 14 (1), pp. 133-138
  • Goñi, A., (2009) El Autoconcepto Fisi-co: Psicologia y Educatión, , (Coord.) Madrid: Piramide
  • Goni, A., Ruiz De Azua, S., Rodriguez, A., Déporte y autoconcepto fisico en la preadolescencia (2004) Apunts. Education Fisica y Deporte, 77 (3), pp. 18-24. , http://www.revista-apunts.com/es/hemeroteca?article=251
  • Goni, A., Ruiz De Azua, S., Rodriguez, A., Propiedades psicométricas de un nuevo cuestionario para la medida del autoconcepto fisico (2004) Revista de Psicologia del Deporte, 13 (2), pp. 195-213. , http://ddd.uab.cat/pub/revpsidep/19885636v13n2p195.pdf
  • Goni, A., Ruiz De Azua, S., Rodriguez, A., (2006) Cuestionario de Autoconcepto Fisico (CAF). Manual, , Madrid: Editorial EOS
  • (2016) Cifras de Población y Censos Demográficos, , http://www.ine.es/inebaseDYN/cp30321/cp-inicio.htm, [Consulta: septiembre, 2016]
  • Lopez, M., (2004) Construyendo Una Escuela Sin Exclusiones: Una Forma de Trabajar en el Aula Con Proyectos de Investigation, , Malaga: Aljibe
  • Lopez, V., Pérez, A., Monjas, R., La atención a la diversidad en el area de Education Fisica. La integration del alumnado con Necesidades Educativas Especificas, especialmente el alumnado inmigrante y de minorias étnicas (2007) Revista Digital, 11 (106). , http://www.efdeportes.com/efd106/la-atencion-a-la-diversidad-en-educacion-fisica.htm
  • Marchesi, A., (2005) Controversias en la Educatión Espanola, , Madrid. Alianza
  • Markus, H., Wurf, E., The dynamic self-concept: A social psychological perspective (1987) Annual Review of Psychology, 38, pp. 299-337
  • doi: 10.1146/annurev.ps.38.020187.001503
  • Medina, F.X., Deporte, Inmigración e Interculturalidad (2002) Apunts: Education Fisica y Deporte, 68 (2), pp. 18-23. , http://www.revista-apunts.com/es/hemeroteca?article=463
  • Moos, R., Trickett, E., (1987) Escalas de Clima Social: Familia, Trabajo, Instituciones Penitencia-rias, Centro Escolar. Adaptatión Española, , Madrid: TEA Ediciones
  • Myers, D.G., (2008) Exploraciones de la Psico-logia Social, , Madrid: McGraw Hill
  • Olivera, J., Las vias humanisticas del deporte (2010) Apunts. Educatión Fisica y Deportes, 99 (1), pp. 3-4. , http://www.revistaapunts.com/es/hemeroteca7article=1402
  • (2013) The Number of International Migrants Worldwide Reaches 232 Million, 2. , Organización de Naciones Unidas Population Facts
  • (2013) International Migration 2013: Migrants by Origin and Destination, 3. , Organización de Naciones Unidas Population Facts
  • (2013) International Migration 2013: Age and Sex Distribution, 4. , Organización de Naciones Unidas Population Facts
  • Pope, A.W., McHale, S.M., Craighead, W.E., (1996) Mejora de la Autoestima: Técnicas para Niños y Adolescentes, , Barcelona: Martinez Roca
  • Pujolás, P., (2004) Aprender Juntos, Alumnos Diferentes, , Barcelona: Octaedro
  • Reigal, R.E., Videra, A., Importancia del autoconcepto fisico y la autoeficacia general en la predictión de la conducta de practica fisica (2013) Apunts: Education Fisica y Deporte, 112 (2), pp. 46-51
  • http://dx.doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2013/2).112.03
  • Rodriguez, J.M., El deporte como he-rramienta de interventión pedagógica-social en el ámbito de la exclusión social (2004) Apunts: Education Fisica y Deporte, 77 (3), pp. 42-47. , http://www.revista-apunts.com/es/hemeroteca?article=255
  • Ruiz, M., Molero, D., Zagalaz, M.L., Cachón, J., Análisis de la integratión del alumna-do inmigrante a través de las clases de Educatión Fisica (2012) Apunts: Education Fisica y Deporte, 108 (2), pp. 26-34
  • doi:10.5672/apunts.20140983.es.(2012/2).108.03
  • Shavelson, R., Hubner, J., Stanton, J., Self-concept: Validation of construct interpretation (1976) Review of Educational Research, 46 (3), pp. 407-441
  • Staimback, S., Staimback, W., (2007) Aulas Inclusivas. Un Nuevo Modo de Enfocar y Vivir el Curriculo, , Madrid: Narcea Ediciones