El valor de la evaluación en los proyectos socioeducativos
- María Jesús Perales-Montolío 1
- Sonia Ortega-Gaite 2
- Margarita Bakieva-Karimova 1
-
1
Universitat de València
info
- 2 Universidad de Valladolid en Palencia
ISSN: 2445-2440
Year of publication: 2022
Issue: 7
Pages: 121-133
Type: Article
More publications in: Crónica: revista científico profesional de la pedagogía y psicopedagogía
Abstract
This work makes visible the importance of evaluation as a guarantee in the process of desig- ning and executing a socio-educational project. It understands evaluation as a planned and systematic process aimed at decision-making and the improvement of socio-educational action. In this sense, on the one hand, it reflects on the cycle of design, development and implementation of the socio-educatio- nal intervention, understanding that there are different levels of intervention: planning, programming and implementation. On the other hand, the evaluation criteria are presented as determining aspects that support the type of used evaluation (context, input, process and/or product). From this theoretical approach, the evaluation experience of a socio-educational intervention ca- rried out by GEM-Educo (a research group of the University of Valencia) with the NGO Entreculturas is presented, showing the phases and used methodology. The paper concludes by reiterating the impor- tance of placing the pedagogical approach at the centre of the process, which, in terms of purpose, content and methodology, will prioritise the educational aspect over any other.
Bibliographic References
- Álvarez García, I. (2006). Introducción a la teoría de proyectos. En planificación y desarrollo de proyectos sociales y educativos. México: Limusa.
- Castillo Arredondo, S, y Cabrerizo Diago, J. (2003). Evaluación de Programas de Intervención socioeducativa: Agentes y ámbitos. Madrid: UNED.
- Entreculturas (2021). Decide-convive: educación para la ciudadanía global en contextos de exclusión. Madrid: Entreculturas.
- Jornet Meliá, J. M., Perales Montolío, M. J. y González-Such, J. (2020). El concepto de validez de los procesos de evaluación de la docencia | The concept of validity of teaching evaluation processes. Revista Española de Pedagogía, 78(276), 233-252. https://doi.org/10.22550/REP78-2-2020-01
- Jornet, J., Suárez, J. y Perales, M.J. (2003). Guía práctica para la evaluación de programas de formación ocupacional y continua. Valencia: ADEIT-Unión Europea.
- Jornet, J.M., González-Such, J. y Perales, M.J. (2013). Investigación evaluativa: una perspectiva basada en la complementariedad metodológica (cuantitativa-cualitativa). Lima: Crea-Universitat de Valencia.
- Perales, M.J., Ortega-Gaite, S. y Jornet, J. (2011). La evaluación como condición de calidad en la educación intercultural. En L. Díe (Coord.), Aprendiendo a ser iguales. Manual de educación intercultural. Valencia: Ceimigra.
- Perales, M.J., Cascales, J. y García-Romeu, B. (2019). Evaluando con creatividad. Técnicas creativas para la evaluación de programas socioeducativos. En M.C. Bellver e I. Verde (Coords). Educación social y creatividad. Fundamentación, estrategias de intervención y experiencias en diferentes ámbitos. Valencia: Tirant lo Blanch.
- Perales, M.J. (Coord) (2020). Informe evaluación externa final: proyecto mejorando la inclusión educativa en comunidades vulnerables españolas. Documento no publicado.
- Peréz Serrano, G. (2005). Elaboración de proyectos sociales. Casos prácticos. Madrid: Narcea.
- Scriven, Michael (1967). The methodology of evaluation, en R. W. Tyler, R. M. Gagne y M. Scriven (eds.), Perspectives of Curriculum Evaluation Chicago (pp. 39-83). Chicago: Rand McNally.
- Stake, R.E. (1976). A theoretical statement of responsive evaluation. Studies in Educational Evaluation, 2(1) 19-22. https://doi.org/10.1016/0191-491X(76)90004-3
- Stufflebeam, D.L. y Shinkfield, A.J., (1987). Evaluación sistemática. Guía teórica y práctica. Madrid: Paidós- MEC.
- Yarbrough, D.B., Shula, L.M., Hopson, R.K. y Caruthers, F.A. (2010). The Program Evaluation Standards: A guide for evaluators and evaluation users (3ª ed). Thousand Oaks, CA: Corwin Press.