La belleza de lo ausentela representación gráfica de la ruina arquitectónica como valor estético

  1. Linares García, Fernando 1
  1. 1 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

Revista:
EGA: revista de expresión gráfica arquitectónica

ISSN: 1133-6137 2254-6103

Ano de publicación: 2023

Título do exemplar: in conversation with… Joan Busquets

Volume: 28

Número: 47

Páxinas: 166-183

Tipo: Artigo

DOI: 10.4995/EGA.2023.19389 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: EGA: revista de expresión gráfica arquitectónica

Resumo

Learning is nothing but remembering. The ruin is the veiled memory of the past reality, its essence. Buildings tend to lose their shape due to ongoing wear as textures finishes lead to a new plastic expression, in an uncontrolled and random process that introduces new esthetic vision and interpretation. All the unfinished or incomplete stimulates our imagination mentally insinuating the presence of the fragmented object in its origin. This paper takes the form of a dissertation on the concept of ‘’ruin’’ and its evolution in the Western thinking, being a reflection on the representation of the architectural remains of the past and their changes from an esthetic point of view: from their representation as a symbolic object, to their transformation as an element of scientific research; from the actual ruin to the invented one; from the harmony-creating ruin in nature to the one generating unease and distress.; from the ruin that shows us the capacity for analysis and study, to the current one, which faces us to our own capacity for destruction.

Referencias bibliográficas

  • DOCCI, M. y MAESTRI, D.,1993. Storia del rilevamento architettonico e urbano. Roma: Laterza.
  • FRANCO, J.A.,2014. "El dibujo del viaje real. Una aventura perecedera", El dibujo de viaje de los arquitectos (Actas XV Congreso E.G.A.), p.22. Las Palmas de G.C.
  • GRAN-AYMERICH, E.,2001. El nacimiento de la arqueología moderna, 1798-1945. Zaragoza: Prensas de Universidad.
  • LOTZ,W.,1985. La arquitectura del Renacimiento en Italia. Madrid: Blume (1ªed. 1977: Studies in Italian Renaissance Architecture. Cambridge: MIT Press).
  • MAURE, L.,1994. "El viajero y la Ilustración: la búsqueda de un nuevo orden arquitectónico", Goya. Revista de Arte, nº243, pp.138-148. Madrid.
  • MORENO, L.,2001. Apuntes de viaje al interior del tiempo. Barcelona: Fundación Caja de Arquitectos.
  • MUÑOZ-VERA, G.,2012. "Ruskin and the ruins: the stain of time in architecture" (http://gonzalomunozvera.com/papers-Ruskin-and-the-ruins-the-stain-of-time-inarchitecture).
  • OTXOTORENA, J.M., 2016. "Construir, dibujar, viajar. Algunas notas complementarias sobre el dibujo como fin y como medio", EGA, nº27, p.58. Valencia. https://doi.org/10.4995/ega.2016.4729
  • PASTOR, J.F.,2021. Ruinas, poética y estética de lo sublime. Madrid: Vola.
  • RIEGL, A.,1999. El culto moderno a los monumentos. Madrid: Visor (1ªed. 1903: Der moderne Denkmalkultus. Sein Wesen und Seine Entstehung. Viena).
  • RUSKIN, J.,1987. Las siete lámparas de la arquitectura. Barcelona: Alta Fulla (1ªed. 1849).
  • USTÁRROZ,A.,1997. La lección de las ruinas. Barcelona: Fundación Caja de Arquitectos.
  • HISPANO, A.,2005. "Soñando nuestra ruina", El esplendor de la ruina, Butí, A. y Mansanet,M. (coord.). Barcelona: Fundació Caixa Catalunya.