Otto Wagner y los revestimientos pétreos con anclajes vistos de roseta. Estudio tipológico y análisis constructivo

  1. Gallego-Blázquez, Rocío
  2. Camino-Olea, María Soledad
Revue:
Informes de la construcción

ISSN: 0020-0883

Année de publication: 2023

Volumen: 75

Número: 569

Type: Article

DOI: 10.3989/IC.92530 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: Informes de la construcción

Résumé

In the period of transition to the twentieth century a group of architects, headed by Otto Wagner, defends the use of stone cladding as a strategy to reflect on the concepts of cladding and autonomy respect to structural support. Wagner’s technique stands out for the use of metal anchors with visible head introduced in drilled holes in the panels of stone. Wagner’s skill in using these elements makes them at the same time a technical, compositional, stylistic and ideological solution. The article aims to review this technique from its description to the typological and constructive analysis, through the theoretical definition described by Wagner himself and the study of 3 of his built works in which he reflects these approaches: Church of St. Leopold (Vienna, 1902-1907), Postal Savings Bank Postsparkasse (Vienna, 1903-1912) and Kaiserbad Dam control building (Vienna, 1904-1906).

Références bibliographiques

  • (1) Horvat-Pintaríc, V. (1989). Vienna 1900: the architecture of Otto Wagner. Dorset Press.
  • (2) Wagner, O. (1987). Einige Skizzen, Projekte und ausgeführte Bauwerke. Viena: se, 1890 (vol. 1), 1897 (vol. 2), 1906 (vol. 3), 1922 (vol. 4). Compilación y traducción al inglés: Sketches, projects and executed buildings.
  • (3) Fanelli, G., & Gargiani, R. (1999). El principio del revestimiento (Vol. 21). Ediciones Akal.
  • (4) Moravánszky, Á. (2018). Ewige Dauer und Ökonomie. Die Stofflichkeit der Großstadt Otto Wagners. In Otto Wagner. Residenz Verlag.
  • (5) Wagner, O. (1993). La arquitectura de nuestro tiempo: una guía para los jóvenes arquitectos. El Croquis Editorial.
  • (6) Haiko, P. (2018). Das neue, moderne und zeitgemässe ornament bei Otto Wagner. En Nierhaus, A., & Orosz, E. M. (Eds.). (2018). Otto Wagner. Wien Museum.
  • (7) Sanz Gamo, R. (1989). Materiales cerámicos utilizados en la construcción de hypocaustos en el sureste peninsular: clavijas y ladrillos recortados. In Crónica del XIX Congreso Arqueológico Nacional (pp. 877-884). Universidad de Zaragoza.
  • (8) Graciani García, A. (2011). Materiales y elementos constructivos del hypocausis de las termas romanas de Carteia (San Roque, Cádiz). In Actas del Séptimo Congreso Nacional de Historia de la Construcción: Santiago de Compostela, 26-29 octubre de 2011 (pp. 633-642). Instituto Juan de Herrera.
  • (9) Sarabia Bautista, J. (2012). La Villa de Balazote (Albacete): un ejemplo de la vida en la campiña entre el alto y el bajo imperio romano. Universidad de Alicante.
  • (10) Graciani García, A. (2015). Materiales cerámicos de incrustación parietal en el Próximo Oriente. Derivaciones ornamentales y funcionales hacia los clavi coctiles. In Actas del Noveno Congreso Nacional y Primer Congreso Internacional Hispanoamericano de Historia de la Construcción (2015), p 761-770. Instituto Juan de Herrera.
  • (11) Dobbins, J. J. (1983). The excavation of the Roman villa at La Befa, Italy. BAR Publishing.
  • (12) Stadler, R. (2006). Restauración de una iglesia de mármol en Viena. Litos: La revista de la piedra natural, (82), 38-44.
  • (13) Tschegg, Elmar & Kreč, K. (2010). Nondeformability of ventilated and mortar-embedded marble facade panels. Journal of performance of constructed facilities, 24(1).
  • (14) Kieslinger, A. (1933). Ein Beitrag zur Marmorverwitterung. Erneuerungen am Wiener Postsparkassengebaüde. Österr. Bauzeitung, t.9, Vienne. 269
  • (15) Kieslinger, A. (1968). Les principaux facteurs d’altération des pierres à bâtir. Monumentum, 2
  • (16) Datos obtenidos de la información impresa en el Museo Postsparkasse, Viena (2019).
  • (17) Das neue Haus (1906). Zur Bauvollendung das neuen Postparkassengebäudes. Neues Wiener Journal, 13.12.1906, 2-3. Visto en Haiko, Peter (2018).
  • (18) Tomaselli, M., & Hasler, T. (2018). Des Nagels Kern und seine Hülle. Über die konstruktive Wahrheit des legendären Scheinnagels bei Otto Wagner. In Otto Wagner (pp. 96-109). Residenz Verlag.
  • (19) Pirchan, E. (1956). Otto Wagner, der grosse Baukünstler. Österreich-Reihe, 13.
  • (20) Mestre Martí, M. (2008). La arquitectura del modernismo valenciano en relación con el Jugendstil vienés. 1898-1918. Paralelismos y conexiones (Doctoral dissertation, Universitat Politècnica de València). 402.
  • (21) Hevesi, Ludwig (2009). Der neubau der postsparkasse. In Altkunst - Neukunst. Wien 1894-1908, Vienne. 245.
  • (22) Wagner, Otto (1985) Otto Wagner II. Das Werk des Architekten, 1903-1918, Viena-Colonia-Graz. p.516. Visto en Fanelli, G., Gargiani, R. (1999).