Uso de las TIC durante el confinamiento por COVID-19 y nivel de conexión del alumnado en Educación Física
ISSN: 1130-2496, 1988-2793
Year of publication: 2023
Volume: 34
Issue: 2
Pages: 401-414
Type: Article
More publications in: Revista complutense de educación
Abstract
Faced with the COVID-19 pandemic situation, the use of Information and Communication Technologies (ICT) acquired a great deal of importance within the educational system in general and the PE area in particular. The aim of this study was to analyze: (1) the computer applications most used by PE teachers; (2) the variables that influenced their greater or lesser use; and (3) the number of students who connected before and after Easter and the effect of the digital divide. Quantitative descriptive and exploratory design. An on-line ad hoc questionnaire was designed and administered to a sample of 526 PE teachers and different statistical analyses were carried out. The results show that teachers used a wide variety of computer applications in this situation, with a greater use made of the institutional e-mail, cloud storage and word processors, as well as the Office 365 toolkit. The influence of different variables in the use of ICT was analyzed, finding few significant differences, except in the evaluation. Finally, it was found that the number of connected students increased significantly after the Easter holidays, and that there is a digital divide, with increasing connectivity depending on the socio-cultural level of the families. It is concluded that the COVID-19 confinement has powerfully affected the use of ICT by PE teachers and that it would be interesting to carry out more research on its effects in the following courses and in teacher education.
Bibliographic References
- AIESEP (2020). Position Statement on Physical Education Assessment. https://bit.ly/3kysS34
- Almazán, G. (2020). Covid-19: ¿Punto Sin Retorno de la Digitalización de la Educación? Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9 (3e), 1-4. https://bit.ly/3u5IL4a
- Anguita, J. M., Méndez, M., y Méndez, D. (2020). Motivación de alumnos de Educación Secundaria y Bachillerato hacia el uso de recursos digitales durante la crisis del Covid-19. Revista De Estilos De Aprendizaje, 13(Especial), 68–81. https://bit.ly/3zxTFAK
- Baena-Morales, S., López-Morales, J., y García-Taibo, O. (2021). La intervención docente en educación física durante el periodo de cuarentena por COVID-19. Retos, 39, 388-395. https://doi.org/10.47197/retos.v0i39.80089
- Brown, N., Riele, K., Shelley, B., y Woodroffe, J. (2020). Learning at home during COVID-19: Effects on vulnerable young Australians. Peter Underwood Centre for Educational Attainment. University of Tasmania. https://bit.ly/3nTWdqE
- Cabero, J., y Ruiz-Palmero, J. (2018). Las Tecnologías de la información y la comunicación para la inclusión: reformulando la brecha digital. International Journal of Educational Research and Innovation (IJERI), 9, 16-30. https://bit.ly/3lOmVhF
- Calderón, A., Meroño, L., y MacPhail, A. (2020). A student-centred digital technology approach: The relationship between intrinsic motivation, learning climate and academic achievement of physical education pre-service teachers. European Physical Education Review, 26(1), 241-262. https://doi.org/10.1177/1356336X19850852
- Carrascal, S., de Vicente, A. M. y Sierra, J. (2020). Transformación e innovación educativa durante la crisis del COVID-19. Estilos y modelos de enseñanza y aprendizaje. Revista de estilos de aprendizaje, 13, 1-5. https://bit.ly/3nTl2mB
- Carriedo, A., Méndez-Giménez, A., Fernández-Río, J., y Cecchini, J. A. (2021). Nuevas posibilidades y recursos para la enseñanza de la expresión corporal en educación física: internet y los retos virales. Retos, 37, 722–730. https://doi.org/10.47197/retos.v37i37.69147
- Cascales-Martínez, A., Gomariz, M. A. y Paco, A. (2020). Whatsapp como herramienta educativa en Educación Primaria: alumnado, docentes y familias. Píxel-BIT Revista de Medios y Educación, 58, 71-89. https://doi.org/10.12795/pixelbit.74213
- Castañeda, M. B., Cabrera, A. F., Navarro, Y., y De Vires, W. (2010). Procesamiento de datos y análisis estadístico utilizando SPSS. EDIPUCRS. ttp://190.57.147.202:90/xmlui/handle/123456789/498
- Díaz-Barahona, J., Molina-García, J. y Monfort-Pañego, M. (2019). Estudio de las actitudes y el interés de los docentes de primaria de educación física por las TIC en la Comunidad Valenciana. Retos, 35, 267-272. https://doi.org/10.47197/retos.v0i35.63355
- Díez-Gutiérrez, E. J. y Gajardo-Espinoza, K. (2020). Educar y evaluar en tiempos de coronavirus: La situación en España. Multidisciplinary Journal of Educational Research, 10(2), 102-134. https://doi.org/10.17583/remie.2020.5604
- Escardíbul, J., y Mediavilla, M. (2016). El efecto de las TIC en la adquisición de competencias. Un análisis por tipo de centro educativo. Revista Española De Pedagogía, 74(264), 317-335. https://bit.ly/3zzAFBP
- Fernández-Río, J. (2020). Apuntes metodológicos para una educación física Post-COVID-19. EmásF, Revista Digital de Educación Física, 66, 67-75. https://bit.ly/2XAS53G
- Fernández Río, J., Lopez-Aguado, M., Pérez-Pueyo, A., Hortigüela-Alcalá, D., & Manso-Ayuso, J. (2022). La brecha digital destapada por la pandemia del coronavirus: una investigación sobre profesorado y familias. Revista Complutense de Educación, 33(2), 351-360. https://doi.org/10.5209/rced.74389
- Fuentes, T., Jiménez, B., López-Pastor, V. M. y col. (2020). Educación Física en tiempos de coronavirus y confinamiento: análisis desde la experiencia. EmásF, Revista Digital de Educación Física, 65, 151-181. https://bit.ly/3AzHLYb
- Fuentes, T., Jiménez, B., López-Pastor, V. M. y Fernández-Garcimartín, C. (2021). El profesorado de Educación Física ante la situación de educación a distancia por Covid-19. Cultura, Ciencia y Deporte, 16(49), 505-517. http://dx.doi.org/10.12800/ccd.v16i49.1589
- Gallardo, E. E. (2012). Hablemos de estudiantes digitales y no de nativos digitales. Revista de Ciències de l’Educació, 1(1), 7-21. https://doi.org/10.17345/ute.2012.1.595
- García, N., Rivero, M. L., y Ricis, J. (2020). Brecha digital en tiempo del COVID-19. Revista Educativa Hekademos, 28, 76-85. https://bit.ly/3EF6NYz
- Gil-Espinosa, F. J. (2020). La Covid-19: Una carrera de fondo para avanzar en Educación Física. Journal of Physical Education and Human Movement, 2(2), 1-5. https://doi.org/10.24310/JPEHMjpehmjpehm.v2i29849
- Greenhow, C. y Chapman, A. (2020). Social distancing meet social media: digital tools for connecting students, teachers, and citizens in an emergency. Information and Learning Sciences, 121(5/6), 341-352. https://doi.org/10.1108/ILS-04-2020-0134
- Hortigüela-Alcalá, D., Pérez-Pueyo, A., López-Aguado, M., Manso-Ayuso, J. y Fernández-Río, J. (2020) Familias y Docentes: garantes del aprendizaje durante el Confinamiento. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3e), 353-370. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.019
- Kwok, Ng. (2020). Adapted Physical Activity through COVID-19. European Journal of Adapted Physical Activity, 13(1), 1. https://doi.org/10.5507/euj.2020.003
- López-Pastor, V. M., y Pérez-Pueyo, A. (Coords.) (2017). Evaluación formativa y compartida en Educación: experiencias de éxito en todas las etapas educativas. Universidad de León.
- López-Secanell, I. (2020). Análisis del uso de herramientas digitales en educación física antes y durante la Covid-19. Revista Española de Educación Física y Deportes, 431, 81-91. https://bit.ly/3u2v3ib
- Luengo, F. y Manso, J. (coord.) (2020). Informe de investigación COVID-19. Voces de docentes y familias. https://bit.ly/3zAFlr0
- Martínez-Egea, B. (2020). Educación Física post COVID-19 ¿Evolución o deriva? Sociología del Deporte, 1(1), 45-48. http://doi.org/10.46661/socioldeporte.5010
- Montenegro, S, Raya, E. y Navaridas, F. (2020). Percepciones Docentes sobre los Efectos de la Brecha Digital en la Educación Básica durante el Covid-19. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9, 317-333. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.017
- Pérez-Escoda, A., Castro-Zubizarreta, A. y Fandos-Igado, M. (2016). La competencia digital de la Generación Z: claves para su introducción curricular en la Educación Primaria. Comunicar, 49, 71-80. https://doi.org/10.3916/C49-2016-07
- Real Decreto Ley 31/2020, de 29 de septiembre, por el que se adoptan medidas urgentes en el ámbito de la educación no universitaria. (BOE, 259, de 30 de septiembre de 2020). https://bit.ly/39prYPY
- Varea, V., González-Calvo, G. y García-Monge, A. (2020). Exploring the changes of physical education in the age of COVID-19. Physical Education and Sport Pedagogy, 1-11. https://doi.org/10.1080/17408989.2020.1861233
- Varea, V. y González-Calvo, G. (2020). Touchless Classes and Absent Bodies: Teaching Physical Education in Times of COVID-19. Sport, Education and Society, 1-15. https://doi.org/10.1080/13573322.2020.1791814
- Villafuerte, J. S., Bello, J. E., Pantaleón, Y. y Bermello, J. O. (2020). Rol de los docentes ante la crisis del covid-19, una mirada desde el enfoque humano. Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa, 8(1), 134-150. https://bit.ly/3nYGE0H