Zoom al interiorla exploración de la mirada a través de la imagen y el lenguaje audiovisual y sus posibilidades para la intervención con niños y adolescentes desde el arteterapia y el arte
- Serrano, Ana
- Carmona Pastor, Esther
ISSN: 1886-6190
Año de publicación: 2014
Número: 9
Páginas: 327-348
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Arteterapia: papeles de arteterapia y educación artística para la inclusión social
Resumen
In art therapy and art, as working through photography and audiovisual language, look is positioned as a building identity element that generates a new possible narration concerning the �self�, in which a person, author of his own process of changing, is able to recognize himself, giving himself a different place and value from �the already told� and �already known� about himself along his live story; that takes place in a structured setting which offers him the containment and safety for the emotional deployment which intervention is articulated from. These are artistic languages as well that make paths able for being walked along, form individual to others, and going back, letting people to take care about themselves through artistic work and creating process. They are artistic languages where children and teenagers can be, feel, show, offer, understand, find them out, look each other and where people are looked for others
Referencias bibliográficas
- ANTONOVSKY, A. (1987) Unraveling the mystery of health: How People Manage Stress and Stay Well. San Francisco, Jossey Bass Publishers
- BARUDY, J. y DANTAGMAN, M. (2005). Los Buenos tratos a la infancia. Parentalidad, apego y resiliencia. Gedisa Editorial.
- BOSS, P. (1999) Ambiguous Loss: Learning to Live with Unresolved Grief. Harvard University Press.
- FIORINI, H. Formaciones de procesos terciarios. Una tópica del psiquismo creador. Paidós, psicología profunda.
- GERGEN, K.J. Y GERGEN, M. Reflexiones sobre la construcción social. Paidós Ibérica.
- GUTIÉRREZ MOAR, Mª C.; PEREIRA DOMÍNGUEZ, Mª C. y VALERO IGLESIAS, L. F. El cine como instrumento de alfabetización emocional. En Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, vol. 18, 2006, pp. 229-260.
- HOGAN, S. y COULTER, A. (2014). The introductory guide to art therapy. Routledge.
- JAES FALICOV, C. (2001/2) Inmigración, pérdida ambigua y rituales. Revista Perspectivas Sistémicas Nº 69
- LÓPEZ, M. (2011). Memoria, ausencia e identidad. El arte como terapia. Eneida.
- MCNIFF, S. Artistic Inquiry. Research in expressive arts therapies en Foundations of expressive arts therapy, theoretical and clinical perspectives. Jessica Kingsley Publishers (1999).
- MORENO, J.L y ESPADAS, M.A. (2009) “Investigación – acción participativa". En Román Reyes (Dir): Diccionario Crítico de Ciencias Sociales. Terminología Científico-Social, Tomo 1/2/3/4, Ed. Plaza y Valdés, Madrid-México.
- RAICH, M. (2014). Poética fotográfica. Casimiro.
- RODRÍGUEZ, I. (2009). Grupos de arteterapia con adolescentes. Una experiencia en Hospital de Día en Encuentros con la expresión. Revista de Arteterapia y Artes. Vol. II
- ROGERS, C. (1981). El proceso de convertirse en persona. Mi técnica terapéutica. Paidós Contextos.
- RUEDA, O. La secuencia de cine como técnica subjetiva en psicoterapia audiovisual en Revista de Arteterapia: Papeles de arteterapia y educación artística para la inclusión social, Vol. 7 (2012). Pág. 189-206.
- VVAA. (2013). Using art therapy with diverse population. Crossing cultures and abilities. Jessica Kingsley Publisers.
- WEISER, J. Phototherapy techniques. Exploring the secrets of personal snapshots and family albums. Vancouver, Canada.
- WINNICOTT. D. (1971). Realidad y juego. Gedisa editorial.