Análisis del espacio en El chico de la última fila, de Juan Mayorga: una obra a caballo entre Oriente y Occidente

  1. MARÍA HERNÁNDEZ RODRÍGUEZ 1
  1. 1 Universidad de Valladolid.
Journal:
Castilla: Estudios de Literatura

ISSN: 1989-7383

Year of publication: 2022

Volume: 13

Pages: 266-295

Type: Article

DOI: 10.24197/CEL.13.2022.266-295 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Castilla: Estudios de Literatura

Abstract

The purpose of this article is to analyse the play El chico de la última fila, by Juan Mayorga, paying special attention to the characteristics that it shares with the eastern theatre, especially concerning the symbolic use of space. Firstly, the written text is studied, focusing on those features that can be observed in the literarytext itself, such as the stage directions. Secondly, we work on a performance of the play (by the Real Escuela Superior de Arte Dramático, directed by Beatriz Saiz and premiered in 2015), focusing on aspects such as polyscenic and symbolic space, which results in a rupture of spatial logic.

Bibliographic References

  • Albaladejo, Tomás (1986), Teoría de los mundos posibles y macroestructura narrativa, Alicante, Universidad de Alicante.
  • Albaladejo, Tomás (1992), Semántica de la narración: la ficción realista, Madrid, Taurus.
  • Arcas Espejo, Ana (2010), “Recursos escénicos del teatro clásico japonés noh”, Activarte. Revista independiente de arte. Teoría de las artes, pedagogía, nuevas tecnologías, pp. 18-30.
  • Aristóteles (2003), “Arte Poética”, en Aristóteles y Horacio, Artes poéticas, Madrid, Visor, pp. 44-147.
  • Bandrés, Jon (Octubre 16, 2013), “Juan Mayorga: El chico de la última fila trata de dos ámbitos del amor y desamor: familia y escuela”, RTVE, en https://www.rtve.es/noticias/20131016/juan-mayorga-chico-ultima-filahabla-dos-ambitos-amor-desamor-familia-escuela/766400.shtml (fecha de consulta: 30-11-2021).
  • Baquero Cruz, Julio y José Pazo Espinosa (2009), “Deseo de Japón”, Revista de Occidente, 334, pp. 5-12. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2917747 (fecha de consulta: 20-03-2022).
  • Bobes Naves, María del Carmen (1987), Semiología de la obra dramática, Madrid, Taurus.
  • Breyer, Gaston A. (1968), Teatro: el ámbito escénico, Buenos Aires, Centro editor de América Latina.
  • Estébanez Calderón, Demetrio (1996), Diccionario de términos literarios, Madrid, Alianza.
  • Genette, Gérard (1989), “Discurso del relato”, en Gérard Genette, Figuras III, Barcelona, Lumen, 1989, pp. 75-327.
  • Genette, Gérard (1993), Ficción y dicción, Barcelona, Lumen.
  • Genette, Gérard (1998), Nuevo discurso del relato, Madrid, Cátedra.
  • Jakobson, Roman (1975), “En torno a los aspectos lingüísticos de la traducción”, en Ensayos de lingüística general, Barcelona, Ariel, pp. 67-77.
  • Martínez Bonati, Félix (1960), La estructura de la obra literaria, Chile, Universidad de Chile.
  • Martínez Bonati, Félix (1992), La ficción narrativa (su lógica y ontología), Murcia, Universidad de Murcia.
  • Martín Jiménez, Alfonso (1993), Mundos del texto y géneros literarios. A Coruña: Universidad de A Coruña.
  • Martín Jiménez, Alfonso (2015), “A Theory of Impossible Worlds (Metalepsis)”, Castilla. Estudios de Literatura, 6, pp. 1- 40. Disponible en: https://revistas.uva.es/index.php/castilla/article/view/262/264 (fecha de consulta: 30-11-2021).
  • Martín Jiménez, Alfonso (2015a), Literatura y ficción. La ruptura de la lógica ficcional, Bern, Peter Lang. Disponible en UVaDoc http://uvadoc.uva.es/bitstream/handle/10324/22944/A.%20Mart%EDn%20Jim%E9nez,%20Literatura%20y%20ficci%F3n.%20La%20ruptu https://revistas.uva.es/index.php/castilla/article/view/262/264 http://uvadoc.uva.es/bitstream/handle/10324/22944/A.%20Mart%EDn%20Jim%E9nez,%20Literatura%20y%20ficci%F3n.%20La%20ruptura%20de%20la%20l%F3gica%20ficcional.pdf?sequence=1 http://uvadoc.uva.es/bitstream/handle/10324/22944/A.%20Mart%EDn%20Jim%E9nez,%20Literatura%20y%20ficci%F3n.%20La%20ruptura%20de%20la%20l%F3gica%20ficcional.pdf?sequence=1 ra%20de%20la%20l%F3gica%20ficcional.pdf?sequence=1 (fecha de consulta: 2-12-21).
  • Martín Jiménez, Alfonso (2016), “Mundos imposibles: autoficción”, ACTIO NOVA: Revista de Teoría de la Literatura y Literatura comparada, 0, pp. 161-195, disponible en https://revistas.uam.es/actionova/article/view/6979/9702 (fecha de consulta: 2-5-2021).
  • Mayorga, Juan (2019), El chico de la última fila, Segovia, La Uña Rota.
  • Orozco Vera, María Jesús (2012), “La escritura como revelación: Claves temáticas y estrategias artísticas en El chico de la última fila, de Juan Mayorga”, Cauce, 34-35, pp. 295-306. Disponible en https://cvc.cervantes.es/literatura/cauce/pdf/cauce34-35/cauce_34-35_016.pdf (fecha de consulta: 20-12-2021).
  • Pan, Suping (2004), Estudio comparado del teatro chino y el teatro del Siglo de Oro español, Tesis doctoral inédita Depto. De Literatura Española y Teoría de la Literatura y Literatura Comparada de la Universidad de Valladolid, Valladolid, Universidad de Valladolid.
  • Rubiera, Javier (2009), “La traducción del Nô: entre poesía y espectáculo”, Revista de Occidente, 334, pp. 140-145.
  • Núñez, Beatriz (2016), El chico de la última fila, Real Escuela Superior de Arte Dramático. Disponible en: https://www.youtube.com/watch?v=JoqFEXbLZBk (fecha de consulta: 21-12-2021). http://uvadoc.uva.es/bitstream/handle/10324/22944/A.%20Mart%EDn%20Jim%E9nez,%20Literatura%20y%20ficci%F3n.%20La%20ruptura%20de%20la%20l%F3gica%20ficcional.pdf?sequence=1