Análisis comparativo de El consentidor y el disentidor, de Bertolt Brecht, y Dogville, de Lars von Trier.Ruptura de los preceptos aristotélicos e influencia del teatro oriental

  1. Hernández Rodríguez, María 1
  1. 1 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

Journal:
Trasvases entre la literatura y el cine

ISSN: 2695-639X

Year of publication: 2022

Issue: 4

Pages: 89-116

Type: Article

DOI: 10.24310/TRASVASESTLC.VI4.12358 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Trasvases entre la literatura y el cine

Abstract

In this article, we have studied the common literary elements that He said yes/ He said no, play written by Bertolt Brecht and the film Dogville, by the director Lars von Trier have with the Eastern theatre. Baring that purpose in mind, we have done a comparative study of these two works considering aspects such as mimesis, the breaking of classical unities (unity of place, above all), generic hybridism and the possible metalepsis in these artistic creations. Moreover, taking this elements into account, we have analyzed the common features with Eastern theatre.

Bibliographic References

  • AGUIAR E SILVA, Vítor Manuel (1990), Teoria da Literatura, Coimbra, Almedina.
  • ALBALADEJO, Tomás (1986), Teoría de los mundos posibles y macroestructura narrativa, Alicante, Universidad de Alicante.
  • ARISTÓTELES (2003), «Arte Poética», en Aristóteles y Horacio, Artes poéticas, trad. de A. González, Madrid: Visor, págs. 44-147.
  • BRECHT, Bertolt (2004), Escritos sobre el teatro, Madrid, Alba.
  • BRECHT, Bertolt (1983), Pequeño organon para el teatro, Granada, Editorial don Quijote.
  • BRECHT, Bertolt (1989), «El consentidor y El disentidor», en Teatro completo, III, Madrid, Alianza Editorial.
  • CASTRO, Sixto (2005), En teoría, es arte. Una introducción a la estética, Salamanca-Madrid, San Esteban-EDIBESA.
  • CROCE, Benedetto (1979), Breviario de estética, Madrid, Espasa-Calpe.
  • ESTÉBANEZ CALDERÓN, Demetrio (1999), Diccionario de términos literarios, Madrid, Alianza.
  • FRIEDMAN, Norman (1967), «Point of View in Fiction: The Development of a Critical Concept», en P. Stevick (ed.), The theory of the novel, Nueva York, The Free Press, págs 108-138 [En línea: https://www.jstor.org/stable/459894?seq=1#metadata_info_tab_contents. Fecha de consulta: 15/03/2021]
  • GARCÍA BERRIO, Antonio y HUERTA CALVO, Javier (1992), Los géneros literarios: sistema e historia, Madrid, Cátedra.
  • GENETTE, Gérard (1989), Figuras III, trad. de Carlos Manzano, Barcelona, Lumen.
  • GENETTE, Gérard (1993), Ficción y dicción, Barcelona, Lumen.
  • GRAUMANN SÖLTER, Andrés (2011), «Efectos estéticos y el gesto teatral en Bertolt Brecht y las huellas posdramáticas en Heine Müller», Repertório, Salvador, 2, págs. 11-22 [En línea: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwifmoXCv_jvAhXBy4UKHYp1A9MQFjAAegQIBBAD&url=https%3A%2F%2Fperiodicos.ufba.br%2Findex.php%2Frevteatro%2Farticle%2Fdownload%2F5722%2F4130&usg=AOvVaw28BWbYBFCvnkyIrf1PsKwi. Fecha de consulta: 08/04/2021].
  • LEBRÓN SAVIÑÓN, Mariano (1981), «El teatro en el Japón», Revista Aula, 37, págs. 9-21.
  • MARTÍN JIMÉNEZ, Alfonso (2004), «Los géneros literarios y la teoría de la ficción: el mundo del autor y el mundo de los personajes», en C. Mendes de Sousa y R. Patrício (eds.), Largo mundo alumiado. Estudos em homenagem a Vítor Aguiar e Silva, Braga, Centro de estudos humanísticos Universidad do Minho [En línea:
  • http://uvadoc.uva.es/handle/10324/3203. Fecha de consulta: 05/04/2021]
  • MARTÍN JIMÉNEZ, Alfonso (2015), Literatura y ficción. Ruptura de la lógica ficcional, Berna, Peter Lang [En línea: DOI: https://doi.org/10.3726/978-3-0351-0813-2
  • http://uvadoc.uva.es/bitstream/handle/10324/22944/A.%20Mart%C3%ADn%20Jiménez%2c%20Literatura%20y%20ficción.%20La%20ruptura%20de%20la%20lógica%20ficcional.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Fecha de consulta: 02/02/2021].
  • PAN, Suping (2004), Estudio comparado del teatro chino y el teatro del Siglo de Oro español, Valladolid, Universidad de Valladolid [tesis doctoral].
  • PLATÓN (1988), Diálogos IV. República, ed. de C. Eggers Lan, Madrid, Gredos.
  • RODRIGO BURÓN, Dulcinea (2013), «El origen del teatro épico. Fundamentos para una práctica revolucionaria», SCIENTIA HELMANTICA. Revista Internacional de Filosofía, 1, págs 137-163. [En línea: http://revistascientiahelmantica.usal.es/docs/Vol.01/08.-Elorigen- del-Teatro-Épico.pdf. Fecha de consulta: 12/04/2021]
  • VON TRIER, Lars (Dirección) (2003), Dogville [Película].