«La paciencia en la fortuna»: una obra de Claramonte erróneamente atribuida a Lope de Vega

  1. Ferreira Barrocal, Jorge 1
  1. 1 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

Journal:
Anuario Lope de Vega: Texto, literatura, cultura

ISSN: 2014-8860

Year of publication: 2023

Issue: 29

Pages: 199-223

Type: Article

DOI: 10.5565/REV/ANUARIOLOPEDEVEGA.453 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Anuario Lope de Vega: Texto, literatura, cultura

Abstract

In this work we are going to study the determination of authorship of a work recently associated with “El Fénix de los ingenios”: La paciencia en la fortuna. The piece contains a considerable number of indications that make it worthy of belonging to Lope, such as the fact that it had the approval of Gracián Dantisco, the allusions to the Duke of Lerma, the «traza» of the «lujuria del déspota» or the praise to the Aragonese lineage of the Moncada. However, there are also external documentary indices that point to the authorship of Claramonte, whose candidacy is solidly supported by intratextual elements: usus scribendi, metrics and intertextuality.

Bibliographic References

  • Barreda Villafranca, Cristina, Linajes y manos en «La paloma de Toledo». Edición crítica y digital, tesis doctoral, dir. J. Oleza, Universidad de Valencia, Valencia, 2019.
  • Barrera, Cayetano Alberto de la, Catálogo bibliográfico y biográfico del teatro antiguo cespañol, desde sus orígenes hasta mediados del siglo xviii, Rivadeneyra,cMadrid, 1860.
  • Bouza Álvarez, Fernando, «Dásele licencia y privilegio»: «Don Quijote» y la aprobacióncde libros en el Siglo de Oro, Akal, Madrid, 2012.
  • Burrows, John, «Delta: a Measure of Stylistic Difference and a Guide to Likely Authorshipc», Literary and Linguistic Computing, 17-18 (2002), pp. 267-287.
  • Blasco Pascual, Francisco Javier, «La graciosa y gratuita disputa sobre la autoríacde la Historia verdadera del inconfundible Bernal Díaz del Castillo», Boletíncde la Real Academia Española, CCCIX (2019), pp. 5-44.
  • Blasco Pascual, Francisco Javier, ESTILOMETRÍA, en línea, . Consulta del 19 de agosto de 2020.
  • Calderón de la Barca, Pedro, El Rey Don Pedro en Madrid y Infanzón de Illescas, ed. C. Bingham Kirby, Reichenberger, Kassel, 2003.
  • Cacho Palomar, María T., Manuscritos Hispánicos de las Bibliotecas de Parma y Bolonia: Biblioteca Palatina de Parma, Biblioteca Universitaria de Bolonia y Biblioteca del Archiginnasio de Bolonia, Reichenberger, Kassel, 2009.
  • Chomsky, Noam, Aspects of the theory of syntax, MIT Press, Cambridge, 1965.
  • Claramonte, Andrés de, El burlador de Sevilla, ed. A. Rodríguez López-Vázquez, Cátedra, Madrid, 2022.
  • Claramonte, Andrés de, Deste agua no beberé, ed. A. Rodríguez López-Vázquez, Reichenberger, Kassel, 1984.
  • Claramonte, Andrés de, Deste agua no beberé, ed. A. Rodríguez López-Vázquez, Cátedra, Madrid, 2008.
  • Claramonte, Andrés de, Dineros son calidad, ed. A. Rodríguez López-Vázquez, Reichenberger, Kassel, 2000.
  • Claramonte, Andrés de, La Estrella de Sevilla / El gran rey de los desiertos, ed. A. Rodríguez López-Vázquez, Cátedra, Madrid, 2010.
  • Claramonte, Andrés de, La infelice Dorotea, ed. C.V. Ganelin, Tamesis Books, Londres, 1988.
  • Claramonte, Andrés de, Tan largo me lo fiáis, ed. A. Rodríguez López-Vázquez, Cátedra, Madrid, 2008.
  • Cuéllar González, Álvaro, y Germán Vega García-Luengos, ETSO: Estilometría aplicada al teatro del Siglo de Oro, 2017, en línea, . Consulta del 1 de septiembre de 2020.
  • Bersole, Alva V., «Simbolismo en Deste agua no beberé, de Andrés de Claramonte», en Actas del Cuarto Congreso de la Asociación Internacional de Hispanistas: celebrado en Salamanca, agosto de 1971, coord. E. de Bustos Tovar, Universidad de Salamanca, Salamanca, 1982, pp. 445-456.
  • Eder, Maciej, Mike Kestemont y Jan Rybicki, «Stylometry with R: A package for computational text analysis», R Journal, XVI (2016), pp. 107-121, en línea,. Consulta del 17 de agosto de 2020.
  • Fajardo, Juan Isidro, Títulos de todas las comedias que, en verso español y portugués, se han impreso hasta el año de 1716, Madrid, 1716. BNE, Mss. 14706.
  • Ferreira Barrocal, Jorge, «Nobleza y comedia genealógica: La paciencia en la fortuna», Anagnórisis. Revista de investigación teatral, XXIII (2021a), pp. 89-115.
  • Ferreira Barrocal, Jorge, «Petrarquismo en Los amores de Marte y Venus, una fábula mitológica del siglo xvi», Hipogrifo, IX 2 (2021b), pp. 823-841.
  • Ferreira Barrocal, Jorge, «A vueltas con el anticlericalismo de La Lozana andaluza», Janus: estudios sobre el Siglo de Oro, 11 (2022), pp. 86-112.
  • Ferrer Valls, Teresa, «El género cortesano caballeresco: El premio de la hermosura de Lope de Vega y El caballero del sol de Luis Vélez de Guevara», en La práctica escénica cortesana: de la época del emperador a la de Felipe III, Tamesis Books, Londres, 1991, pp. 178-197.
  • Ferrer Valls, Teresa, «Lope de Vega y la dramatización de la materia genealógica (II): lecturas de la historia», en La teatralización de la historia en el Siglo de Oro Español. Actas del III Coloquio del Aula-Biblioteca Mira de Amescua, eds. R. Castilla Pérez y M. González Dengra, Universidad de Granada, Granada, 2001, pp. 13-51.
  • Ferrer Valls, Teresa, «El juego del poder: Lope de Vega y los dramas de la privanza», en Modelos de vida en la España del Siglo de Oro, eds. I. Arellano y M. Vitse, Iberoamericana, Madrid, 2004, vol. 1, pp. 159-185.
  • Ferrer Valls, Teresa, «Teatro y mecenazgo en el Siglo de Oro: Lope de Vega y el Duque de Sessa», en Mecenazgo y humanidades en tiempos de Lastanosa, eds. A. Egido y E. Gil Laplana, Institución Fernando el Católico (CSIC)-Diputación de Zaragoza, Zaragoza, 2008b, pp. 113-134.
  • Ferrer Valls, Teresa, et al., Diccionario biográfico de actores del teatro clásico español (DICAT), Reichenberger, Kassel, 2008a.
  • Foulché-Delbosc, R., «La Estrella de Sevilla, edition critique publiée par A. Foulché-Delbosc», Revue Hispanique, 48 (1920), pp. 496-677.
  • Fradejas Rueda, José Manuel, Cuentapalabras: Estilometría y análisis de texto con R para filólogos, Universidad de Valladolid, Valladolid, 2020, en línea, . Consulta del 17 de agosto de 2020.
  • Ganelin, Charles V., [1988]: véase Claramonte, Andrés de, La infelice Dorotea. García de la Huerta, Vicente, Theatro hespañol, Imprenta Real, Madrid, 1785. BNE, R/1842 V.16.
  • García-Reidy, Alejandro, «Una comedia inédita de Andrés de Claramonte: San Carlos o las dos columnas de Carlos», Criticón, CII (2008), pp. 177-193.
  • García-Reidy, Alejandro, «Mujeres y criados, una comedia recuperada de Lope de Vega», Revista de Literatura, 75 (2013), pp. 417-438.
  • García-Reidy, Alejandro, «La presencia escénica de Andrés de Claramonte en el Siglo de Oro a partir de las bases de datos Manos y CATCOM», Bulletin of the comediantes, 71 (2019), pp. 135-154.
  • Gómez Martos, Francisco, «La paciencia en la fortuna: An unprinted play by Lope de Vega», Arte nuevo. Revista de estudios áureos, VI (2019), pp. 57-89.
  • Greer, Margaret R., y Alejandro García-Reidy, Manos Teatrales, en línea, . Consulta del 12 de diciembre de 2021.
  • Leavitt, Sturgis E., The Estrella de Sevilla and Claramonte, Harvard University Press, Cambridge, 1931.
  • Lutosławski, Wincenty, «Principes de stylométrie appliqués à la chronologie des oeuvres de Platon», Revue des Études Grecques, 11 (1898), pp. 61-81.
  • Marín, Diego, y Evelyn Rugg, eds., Lope de Vega, El galán de La Membrilla, Anejos del BRAE, Madrid, 1962.
  • Marín Cepeda, Patricia, «Nuevos documentos para la biografía de Tomás Gracián Dantisco, censor de libros y comedias de Lope de Vega (I)», en Cuatrocientos años del «Arte nuevo de hacer comedias» de Lope de Vega, eds. G. Vega y H. Urzáiz, Universidad de Valladolid, Valladolid, 2010, pp. 705-714.
  • Menéndez Pelayo, Marcelino, Obras de Lope de Vega, Real Academia Española, Madrid, 1899, vol. IX.
  • Molina, Tirso de, El condenado por desconfiado, ed. A. Rodríguez López-Vázquez, Cátedra, Madrid, 2008.
  • Morley, Sylvanus Griswold, y Courtney Bruerton, Cronología de las comedias de Lope de Vega. Con un examen de las atribuciones dudosas, basado todo ello en un estudio de su versificación estrófica, Gredos, Madrid, 1968.
  • Oleza Simó, Joan, «La traza y los textos. A propósito del autor de La Estrella de Sevilla », en Actas del V Congreso de la Asociación Internacional del Siglo de Oro, coord. C. Strosetzki, Iberoamericana-Vervuert, Münster, 2001, pp. 42-68.
  • Oleza Simó, Joan, «Los dramas históricos de hechos particulares, de Lope de Vega: una exigencia de sujetos», Teatro de palabras. Revista de teatro áureo, VII (2013), pp. 105-140.
  • Presotto, Marco, Le commedie autografe di Lope de Vega: catalogo e studio, Reichenberger, Kassel, 2000.
  • Restori, Antonio, «La Collezione CC*IV. 28033 della Biblioteca Palatina Parmense», Studi di Filologia Romanza, VI (1893), pp. 1-156.
  • Revenga, Nàdia, «La Estrella de Sevilla» y las potencialidades de la edición digital, tesis doctoral, dir. T. Ferrer, Universidad de Valencia, Valencia, 2021.
  • Rodríguez López-Vázquez, Alfredo [1984]: véase Claramonte, Andrés de, Deste agua no beberé.
  • Rodríguez López-Vázquez, Alfredo [2000]: véase Claramonte, Andrés de, Dineros son calidad.
  • Rodríguez López-Vázquez, Alfredo [2008a]: véase Claramonte, Andrés de, Tan largo me lo fiáis y Deste agua no beberé.
  • Rodríguez López-Vázquez, Alfredo [2008b]: véase Molina, Tirso de, El condenado por desconfiado.
  • Rodríguez López-Vázquez, Alfredo [2022]: véase Claramonte, Andrés de, El burlador de Sevilla.
  • Ruano de la Haza, José M., «La relación textual entre El burlador de Sevilla y Tan largo me lo fiáis», en Tirso de Molina, del Siglo de Oro al siglo xx. Actas del coloquio internacional, Pamplona, Universidad de Navarra, 15-17 de diciembre 1994, eds. C. Pinillos Salvador, I. Arellano Ayuso, B. Oteiza Pérez y M. Zugasti Zugasti, Universidad de Navarra, Pamplona, 1995, pp. 283-296.
  • Sánchez, José, Academias literarias del Siglo de Oro español, Gredos, Madrid, 1961.
  • Simón Díaz, José, Bibliografía de la literatura hispánica. Siglos xvi y xvii: Góngora-Hyta, Instituto Miguel de Cervantes, Madrid, 1976, vol. 11.
  • Trambaioli, Marcella, «Lope de Vega y la casa de Moncada», Criticón, CVI (2009), pp. 5-44.
  • Urzáiz Tortajada, Héctor, Catálogo de autores teatrales del siglo xvii, Fundación Universitaria Española, Madrid, 2002, 2 vols.
  • Urzáiz Tortajada, Héctor, Censuras y licencias en manuscritos e impresos teatrales (CLEMIT), en línea, . Consulta del 12 de diciembre de 2021.
  • Vega Carpio, Lope de, Cartas, ed. N. Marín, Castalia, Madrid, 1985.
  • Vega Carpio, Lope de, El Peregrino en su patria, viuda de Alonso Martín / Alonso Pérez, Madrid, 1618. Österreichische Nationalbibliothek (Viena), *38. CC. 126.
  • Wilder, Thornton, «Lope, Pinedo, Some Child-Actors, and a Lion», Romance Philology, VII (1953), pp. 19-25.