Restos de aura en los viejos escenarios de rodajela recreación de secuencias cinematográficas en la narrativa española contemporánea

  1. Gómez Trueba, Teresa
Revista:
Anales de Literatura Española

ISSN: 0212-5889 2695-4257

Ano de publicación: 2023

Número: 39

Páxinas: 95-113

Tipo: Artigo

DOI: 10.14198/ALEUA.24620 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openRUA editor

Outras publicacións en: Anales de Literatura Española

Resumo

This article analyzes and compares four narrative works of 21st century spanish literature –the story «Un recorrido por los monumentos de La aventura», collected in El hacedor (de Borges). Remake (2011) by Agustín Fernández Mallo, and the novels Marienbad eléctrico (2015) by Enrique Vila-Matas, Feliz final (2018) by Isaac Rosa and Remake (2020) by Bruno Galindo– based on a plot theme common to all of them: the visit of the leading narrators to the real locations where mythical scenes from four European film classics were filmed: L’Avventura (1960) by Michelangelo Antonioni, L’année dernière à Marienbad (1961) by Alain Resnais, Viaggio in Italia (1954) by Roberto Rossellini and Battleship Potenkim (1925) by Sergei Eisenstein, respectively. Beyond the mere homage or common cases of intertextuality, the plots of the four works offer us a return to the space-time of the filming, as well as a peculiar recreation of well-known film sets and scenes, focusing attention on what could be considered an aesthetic of repetition (Balló & Pérez, 2005). Behind the analyzed works, the conception of writing as rewriting, of creation as remake, can be glimpsed. Likewise, it is intended to demonstrate how the characters that star in these works coincide in seeking with their peculiar recreationist acts that modern consideration of the ‘aura’ of the artwork that underlies the concept of ‘auras frías’ by José Luis Brea (1991), not based on that uniqueness that Walter Benjamin claimed, but precisely on its potential capacity to be infinitely reproduced.

Referencias bibliográficas

  • Balló, Jordi & Xavier Pérez (2005), Yo ya he estado aquí. Ficciones de la repetición. Barcelona, Anagrama.
  • Benjamin, Walter (1989), «La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica» [1936], en Discursos interrumpidos I, Buenos Aires, Taurus.
  • Bioy Casares, Adolfo (2002), La invención de Morel [1940], Madrid, Alianza.
  • Brea, José Luis (1991), Las auras frías. El culto a la obra de arte en la era postaurática, Barcelona, Anagrama.
  • Canalís Hernández, Óscar (2018), «¿Hubo un año pasado en Marienbad? estudio comparativo sobre L’année Dernière à Marienbad (Ciné-Roman) de Alain RobbeGrillet y Alain Resnais y La invención de Morel de Adolfo Bioy Casares», Fedro. Revista de estética y teoría de las artes, 18 (julio), pp. 132-145.
  • Cortázar, Julio (1985), Rayuela [1963], Barcelona, Planeta.
  • Deltell Pastor, Juan & Clara Mejía Vallejo (2014), «El falso retorno. Arqueografías de Ascensor para el cadalso», L’Atalante (enero-junio), p. 37.
  • Fernández, Laura (2021), «El bucle de lo real. Remake, de Bruno Galindo, es una impecable y concisa novela futurista existencial», El País. Babelia (16 de enero).
  • Fernández Mallo, Agustín (2009), Nocilla Lab, Madrid, Alfaguara.
  • Fernández Mallo, Agustín (2011), El hacedor (de Borges). Remake, Madrid, Alfaguara.
  • Fernández Mallo, Agustín (2018), Teoría general de la basura, Barcelona, Galaxia Gutenberg.
  • Ferré, Juan Francisco (2017), «Novelas cortas, ideas largas», La vuelta al mundo (17 de mayo): http://juanfranciscoferre.blogspot.com.es/ [consulta: 2 febrero 2023].
  • Galindo, Bruno (2020), Remake, Badajoz, Aristas Martínez.
  • Gómez Trueba, Teresa (2023), Espectáculo apocalipsis. La estetización de la distopía en la narrativa española del siglo xxi, Madrid, Visor.
  • Henry Levy, Bernard (2010), «El último fantasma de Marienbad», El País (30 de mayo).
  • Ibarlucía, Ricardo (2021), «Empatía y extrañamiento en el concepto de aura de Walter Benjamin», Thémata, Revista de Filosofía, 63 (enero-junio), pp. 42-60. DOI: 10.12795/themata.2021.i63.04.
  • Mancini, Michele & Giuseppe Perrella (1986), Michelangelo Antonioni. Architetture della visione, Catania, ALEF-Finmedia.
  • Martínez, Carlos Dámaso (2007), «Adolfo Bioy Casares: la literatura, la fotografía, el cine y la eternidad», en El arte de la conversación. Diálogo con escritores latinoamericanos, Córdoba, Alción: https://www.cervantesvirtual.com/obravisor/la-literatura-la-fotografia-el-cine-y-la-eternidad--entrevista-a-adolfobioy-casares/html/df1f3510-b5c1-45db-bc9d-dd02a1bdda04_2.html#I_0_ [consulta: 2 febrero 2023].
  • Martínez, Carlos Dámaso (2009), «La invención de Morel: la renovación fantástica y la influencia del cine», en AA.VV., Convergencias de lo fantástico. VIII Coloquio Internacional de Literatura fantástica, Xalapa (México), Universidad Veracruzana, 22 al 25 de septiembre de 2009: http://www.cervantesvirtual.com/ obra/la-invencion-de-morel--la-renovacion-fantastica-y-la-influencia-del-cine/ [consulta: 2 febrero 2023].
  • Mestre, Rosana (2020), «España plató de cine: claroscuros de las rutas de cine y televisión», Estudios turísticos, 220, pp. 9-29.
  • Nitsch, Wolfram (2008), «La invención y la repetición. Ficciones de los medios en la narrativa de Bioy Casares», en Wolfram Nitsch, Matei Chihaia & Alejandra Torres (eds.), Ficciones de los medios en la periferia. Técnicas de comunicación en la literatura hispanoamericana moderna, Koln, Universitats und Stadtbibliothek Koln, pp. 257-269.
  • Orejudo, Antonio (2017), Los cinco y yo, Barcelona, Tusquets.
  • Rosa, Isaac (2018), Feliz Final, Barcelona, Seix Barral.
  • Vila-Matas, Enrique (2015), Marienbad eléctrico, Barcelona, Seix Barral.
  • Vila-Matas, Enrique (2016), Mac y su contratiempo, Barcelona, Seix Barral.