Un nuevo repertorio dramático para Andrés de Claramonte

  1. Cuéllar, Álvaro 1
  2. Vega García-Luengos, Germán 2
  1. 1 University of Vienna
    info

    University of Vienna

    Viena, Austria

    ROR https://ror.org/03prydq77

  2. 2 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

Journal:
Hipogrifo: Revista de Literatura y Cultura del Siglo de Oro

ISSN: 2328-1308

Year of publication: 2023

Volume: 11

Issue: 1

Pages: 117-172

Type: Article

DOI: 10.13035/H.2023.11.01.09 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Hipogrifo: Revista de Literatura y Cultura del Siglo de Oro

Sustainable development goals

Abstract

Claramonte is one of the playwrights who has had the most unusual fate in our theatrical heritage. Reviled by early scholars as a plagiarist, recaster and, ultimately, a second-order author, in recent decades he has re-emerged as a possible author of capital works of our theatre. Using stylometric techniques that have been proven to be effective and less contaminated by previous judgments, we have analyzed an extensive corpus of Golden Age theatre (2.800 plays) in order to isolate his authorial style and form a new repertoire. After the tests, up to 39 comedias and 7 autos can be entirely or partially attributed to the dramatist. We, thus, reconfirm the authorship of texts that were not previously questioned (De lo vivo a lo pintado, Deste agua no beberé, La infelice Dorotea, etc.), support recent attributions (La Estrella de Sevilla, Tan largo me lo fiais, etc.), identify up to 16 new attributions that had not been previously recognized (Allá darás, rayo, De un yerro nacen mil, La lindona de Galicia, etc.), and dismiss some risky attributions (El alcalde de Zalamea, El condenado por desconfiado, El médico de su honra, etc.). The complete reports on each of the texts can be found at https://etso.es/.

Bibliographic References

  • Alenda y Mira, Jenaro, «Catálogo de autos sacramentales, historiales y alegóricos», Boletín de la Real Academia Española, III, 1916, pp. 226-239, 366-391, 576-590; IV, 1917, 224-241, 356-376, 494-516, 643-663; V, 1918, pp. 97-112, 214-222, 365-383, 492-505, 668-678; VI, 1919, 441-454, 755-773; VII, 1920, 496-512, 663-674; VIII, 1921, pp. 94-108, 264-278; IX, 1922, pp. 271-284, 387-403, 488-499; X, 1923, pp. 224-239.
  • Antonucci, Fausta, «Para una relectura intertextual de El médico de su honra de Calderón», Arte Nuevo. Revista de estudios áureos, 1, 2014, pp. 16-39.
  • Armendáriz Aramendía, Ana, Edición crítica de «El médico de su honra» de Calderón de la Barca y recepción crítica del drama (apéndice, edición crítica de «El médico de su honra» atribuido a Lope de Vega), Madrid / Frankfurt am Main, Iberoamericana / Vervuert, 2007.
  • Barrera y Leirado, Cayetano Alberto de la, Catálogo bibliográfico y biográfico del teatro antiguo español desde sus orígenes hasta mediados del siglo XVIII, Madrid, Rivadeneyra, 1860. Hay ed. facsímil: Madrid, Gredos, 1969.
  • Beltrán, Miquel, «Argumentos que pueden avalar a Godínez como autor de la versión de La venganza de Tamar a él atribuida», eHumanista/Conversos, 5, 2017, pp. 44-54.
  • Campión Larumbe, Miguel, y Cuéllar, Álvaro, «Discernir entre original y refundición en el teatro del Siglo de Oro a través de la estilometría: el caso de El mejor amigo, el muerto», Talía. Revista de Estudios Teatrales, 3, 2021, pp. 59-69.
  • Canon 60. La colección esencial del TC/12. Teatro clásico español, Alicante, Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes, 2014.
  • Cantalapiedra Erostarbe, Fernando, «El infanzón de Illescas» y las comedias de Claramonte, Kassel / Granada, Edition Reichenberger / Universidad de Granada, 1990.
  • Cantalapiedra Erostarbe, Fernando, El teatro de Claramonte y «La estrella de Sevilla», Kassel, Edition Reichenberger, 1993.
  • Claramonte y Corroy, Andrés de, Auto sacramental La Araucana, estudio, edición y notas Rodrigo Faúndez Carreño, Santiago de Chile, Editorial Universitaria, 2018.
  • Claramonte y Corroy, Andrés de, Comedias (El horno de Constantinopla, El nuevo rey Gallinato y Deste agua no beberé), ed. M. del Carmen Hernández Valcárcel, Murcia, Academia Alfonso X el Sabio, 1983.
  • Claramonte y Corroy, Andrés de, De lo vivo a lo pintado, ed. Ramón de Mesonero Romanos, en Dramáticos contemporáneos a Lope de Vega…, Madrid, M. Rivadeneyra, BAE XLIII, 1857, tomo I, pp. 529-547.
  • Claramonte y Corroy, Andrés de, Deste agua no beberé, ed. Alfredo Rodríguez López-Vázquez, Kassel, Edition Reichenberger, 1984.
  • Claramonte y Corroy, Andrés de, Deste agua no beberé, ed. Ramón de Mesonero Romanos, en Dramáticos contemporáneos a Lope de Vega. Colección escogida y ordenada, con un discurso, apuntes biográficos y críticos de los autores, noticias bibliográficas y catálogos por don Ramón de Mesonero Romanos, Madrid, M. Rivadeneyra, 1857, tomo I (BAE, XLIII), pp. 511-527.
  • Claramonte y Corroy, Andrés de, Dineros son calidad, ed. Alfredo Rodríguez López-Vázquez, Kassel, Edition Reichenberger, 2000.
  • Claramonte y Corroy, Andrés de, El ataúd para el vivo y el tálamo para el muerto, ed. Alfredo Rodríguez López-Vázquez, London, Tamesis Books, 1993.
  • Claramonte y Corroy, Andrés de, El burlador de Sevilla o El convidado de piedra, ed. Alfredo Rodríguez López-Vázquez, Madrid, Cátedra, 2022.
  • Claramonte y Corroy, Andrés de, El honor en la sangría y médico de su honra, ed. Alfredo Rodríguez López-Vázquez, Madrid, Clásicos Hispánicos, 2020, Epub.
  • Claramonte y Corroy, Andrés de, El honrado con su sangre, ed. Erasmo Hernández González, Kassel, Edition Reichenberger, 1995.
  • Claramonte y Corroy, Andrés de, El secreto en la mujer, ed. Alfredo Rodríguez López-Vázquez, Londres, Tamesis Books, 1991.
  • Claramonte y Corroy, Andrés de, El valiente negro en Flandes. Edición para actores y directores, ed. Nelson López, Kassel, Edition Reichenberger, 2007.
  • Claramonte y Corroy, Andrés de, La Estrella de Sevilla, ed. Alfredo Rodríguez López-Vázquez, Madrid, Cátedra, 1991.
  • Claramonte y Corroy, Andrés de, La Estrella de Sevilla. El gran rey de los desiertos, ed. Alfredo Rodríguez López-Vázquez, Madrid, Cátedra, 2010.
  • Claramonte y Corroy, Andrés de, La infelice Galatea, ed. Charles Ganelin, London, Tamesis Books, 1987.
  • Claramonte y Corroy, Andrés de (atribuida) / Juan Ruiz de Alarcón, Las lanzas por lanzaderas. El tejedor de Segovia, ed. Alfredo Rodríguez López-Vázquez, Kassel, Edition Reichenberger, 2016.
  • Claramonte y Corroy, Andrés de, Púsoseme el sol, saliome la luna, ed. Alfredo Rodríguez López-Vázquez, Kassel, Edition Reichenberger, 1985.
  • Claramonte y Corroy, Andrés de, Tan largo me lo fiais. Deste agua no beberé, ed. Alfredo Rodríguez López-Vázquez, Madrid, Cátedra, 2008.
  • Cotarelo y Mori, Emilio, Don Francisco de Rojas Zorrilla. Noticias biográficas y bibliográficas, Madrid, Imprenta de la Revista de Archivos, 1911. Edición facsímil con prólogo e índice de Abraham Madroñal, Toledo, Real Academia de Bellas Artes y Ciencias Históricas de Toledo, 2007.
  • Cotarelo y Mori, Emilio, «Catálogo descriptivo de la gran colección de comedias escogidas que consta de cuarenta y ocho volúmenes, impresos de 1652 a 1704», Boletín de la Real Academia Española, XVIII, 1931, pp. 232-80, 418-68, 583-636, 772-826; XIX, 1932, pp. 161-218.
  • Cruickshank, Don W., «The First Edition of El burlador de Sevilla», Hispanic Review, 49, 1981, pp. 443-467.
  • Cruickshank, Don W., «Some Notes on the Printing of Plays in Seventeenth-Century Seville», The Library. The Transactions of the Bibliographical Society, Oxford, Oxford University Press, 60, 11.3, 1989, pp. 231-252.
  • Cuéllar, Álvaro, «Spanish Golden Age Manuscripts (Spelling Modernization) 1.0», Transkribus, 2021a.
  • Cuéllar, Álvaro, «Spanish Golden Age Prints 1.0», Transkribus, 2021b.
  • Cuéllar, Álvaro, «Spanish Golden Age Prints (Spelling Modernization) 1.0», Transkribus, 2021c.
  • Cuéllar, Álvaro, Propuestas de autoría y datación en el teatro de Lope de Vega a la luz de la Inteligencia Artificial, tesis doctoral, University of Kentucky, 2022. Theses and Dissertations-Hispanic Studies, 55, 2022. DOI: https://doi.org/10.13023/etd.2022.428.
  • Cuéllar, Álvaro, «La Inteligencia Artificial al rescate del Siglo de Oro: transcripción y modernización automática de mil trescientos impresos y manuscritos teatrales», Hipogrifo. Revista de literatura y cultura del Siglo de Oro, 11.1, 2023, pp. 101-115.
  • Cuéllar, Álvaro, «Stylometry and Spanish Golden Age Theatre: An Evaluation of Authorship Attribution in a Control Group of One Hundred Undisputed Plays», en Digital Stylistics in Romance Studies and Beyond, ed. Robert Hesselbach, José Calvo Tello, Ulrike Henny-Krahmer, Christof Schöch y Daniel Schlör, en prensa.
  • Cuéllar, Álvaro, y Vega García-Luengos, Germán, ESTO. Estilometría aplicada al teatro del Siglo de Oro, 2017-2022, en línea, http://etso.es/.
  • Cuéllar, Álvaro, y Vega García-Luengos, Germán, «La francesa Laura. El hallazgo de una nueva comedia del Lope de Vega último», Anuario Lope de Vega. Texto, literatura, cultura, XXIX, 2023, pp. 131-198.
  • DʼAgostino, Alfonso, «La comedia Dineros son calidad entre Lope de Vega y Andrés de Claramonte», en Actas del XVI Congreso de la Asociación Internacional de Hispanistas. Nuevos caminos del hispanismo... París, del 9 al 13 de julio de 2007, ed. Pierre Civil y Françoise Crémoux, Madrid / Frankfurt am Main, Iberoamericana / Vervuert, 2010, vol. II, pp. 68-77.
  • Da Sommaia, Girolamo, Diario de un estudiante de Salamanca. La crónica inédita de Girolamo da Sommaia (1603-1607), ed. Goerge Haley, Salamanca, Universidad de Salamanca, 1977.
  • Dale, George I., «Lope de Vega, Ver y no creer», Washington University Studies-Humanistic Series, St. Louis, XI.1, 1923, pp. 1-95.
  • Don Gil de la Mancha, ed. Pedro J. Isado, Ciudad Real, Diputación de Ciudad Real, 2002.
  • Ebersole, Alva V. (ed.), Selección de comedias del Siglo de Oro, Capel Hill, University of North Carolina, 1973.
  • Eder, Maciej, Rybicki, Jan, y Kestemont, Mike, «Stylometry with R: A Package for Computational Text Analysis», The R Journal, 8.1, 2016, pp. 107-121.
  • Fajardo, Juan Isidro, Índice de todas las comedias impresas hasta el año de 1716, Biblioteca Nacional de España, Ms. 14706.
  • Faúndez Carreño, Rodrigo, «Sobre la atribución del auto sacramental La Araucana: Andrés de Claramonte frente a Lope de Vega», Rilce. Revista de Filología Hispánica, 33.2, 2017, pp. 480-501.
  • Fernández Mosquera, Santiago, «La lindona de Galicia, comedia de protagonista galega», Consello da Cultura Galega, 2021, en línea, http://consellodacultura.gal/especiais/a-lindona-de-galicia/texto.php?esp=10291&mat=80231).
  • Ferrer Valls, Teresa (dir.), et al., Diccionario biográfico de actores del teatro clásico español. DICAT, Kassel, Edition Reichenberger, 2008, DVD.
  • Ferrer Valls, Teresa, et al., Base de datos de comedias mencionadas en la documentación teatral (1540-1700). CATCOM, en línea, http://catcom.uv. es.
  • Ferreira Barrocal, Jorge, «Andrés de Claramonte, Auto del dote del Rosario. Edición crítica del Ms. 15254 de la Biblioteca Nacional de España», Artifara. Revista de lenguas y literaturas ibéricas y latinoamericanas, 2, 2022, pp. 3-40, en línea, https://www.ojs.unito.it/index.php/artifara/article/view/7002.
  • Ferreira Barrocal, Jorge, «La paciencia en la fortuna: una obra de Claramonte erróneamente atribuida a Lope de Vega», Anuario Lope de Vega. Texto, literatura, cultura, XXIX, 2023, pp. 199-223.
  • Flecniakoska, Jean-Louis, «Las figuras de Herejía y Demonio al servicio de la propaganda política en los autos de Mira de Amescua», Boletín de la Biblioteca de Menéndez Pelayo, LII, 1976, pp. 203-222.
  • García de la Huerta, Vicente, Teatro español. Catalogo alfabético de las comedias, tragedias, autos, zarzuelas, entremeses y otras obras correspondientes al teatro español, en Madrid, en la Imprenta Real, 1785.
  • García Gómez, Ángel María, «Aporte documental al debate acerca de la prioridad entre El burlador de Sevilla y Tan largo me lo fiais: el cartapacio de comedias de Jerónimo Sánchez», en Edad de Oro Cantabrigense. Actas del VII congreso de la AISO, ed. Anthony Close, Cambridge, University of Cambridge, 2006, pp. 281-286.
  • García-Reidy, Alejandro, «Una comedia inédita de Andrés de Claramonte: San Carlos o Las dos columnas de Carlos», Criticón, 102, 2008a, pp. 177-193.
  • García-Reidy, Alejandro, «Hagiografía y militancia católica en San Carlos, nueva comedia atribuida a Andrés de Claramonte», Itinerarios. Revista de estudios lingüísticos, literarios, históricos y antropológicos, 8, 2008b, pp. 235-253.
  • García-Reidy, Alejandro, «La esclava del cielo, Santa Engracia, una comedia olvida da de Andrés de Claramonte», Studia Aurea, 3, 2009, pp. 1-26.
  • García-Reidy, Alejandro, «La presencia escénica de Andrés de Claramonte en el Siglo de Oro a partir de las bases de datos Manos y CATCOM», Bulletin of the Comediantes, 71.1-2, 2019, pp. 135-154.
  • Gómez Martos, Francisco, «La paciencia en la fortuna: An Unprinted Play by Lope de Vega», Arte Nuevo. Revista de estudios áureos, 6, 2019, pp. 57-89.
  • González Cañal, Rafael, «La controvertida autoría de una tragedia lopesca: La prudencia en el castigo», en Lecturas críticas sobre el Siglo de Oro español: hacia Lope de Vega, ed. Marta Villarino, Graciela Fiadino y Mayra Ortiz Rodríguez, Mar del Plata, Universidad Nacional de Mar del Plata, 2014, pp. 36-58.
  • González Cañal, Rafael, Cerezo Rubio, Ubaldo, y Vega García-Luengos, Germán, Bibliografía de Francisco de Rojas Zorrilla, Kassel, Edition Reichenberger, 2007.
  • González Ruiz, Nicolás (ed.), Piezas maestras del teatro teológico español, II: comedias, Madrid, Biblioteca de Autores Cristianos, 1996.
  • Kennedy, Ruth L., «La milagrosa elección de San Pío quinto», Modern Language Review, XXXI, 1936, pp. 405-408.
  • Kirby, Carol Bingham, «El rey don Pedro en Madrid y infanzón de Illescas». Critical Edition and Study of the Secondary-Text Version, Falsely Attributed to Calderón de la Barca, Kassel, Edition Reichenberger, 2003.
  • Leavitt, Sturgis E., The «Estrella de Sevilla» and Claramonte, Cambridge (Massachusetts), Harvard University Press, 1931.
  • Lerzundi, Patricio, La Araucana: An Annotated Critical Edition of a Seventeenth Century Spanish Auto-sacramental Text, New York, Edwin Mellen Press, 2011.
  • Madroñal Durán, Abraham, El renacer del Fénix: «Yo he hecho lo que he podido, Fortuna lo que ha querido». Una nueva comedia de Lope de Vega, Valladolid / Olmedo, Universidad de Valladolid / Olmedo Clásico, 2021.
  • Medel del Castillo, Francisco, Índice general alfabético de todas las comedias que se han escrito por varios autores, antiguos y modernos... Se hallarán en casa de los Herederos de Francisco Medel del Castillo, Madrid, Alfonso de Mora, 1735.
  • Menéndez Pelayo, Marcelino, «Observaciones preliminares», en Obras de Lope de Vega publicadas por la Real Academia Española, tomo X, Madrid, Sucesores de Rivadeneyra, 1899, pp. vii-clvii.
  • Menéndez Pelayo, Marcelino, «Observaciones preliminares», en Obras de Lope de Vega publicadas por la Real Academia Española, tomo XI, Madrid, Sucesores de Rivadeneyra, 1900, pp. vii-clxii.
  • Menéndez Pelayo, Marcelino, «Observaciones preliminares», en Obras de Lope de Vega publicadas por la Real Academia Española, tomo XIII, Madrid, Sucesores de Rivadeneyra, 1902, pp. vii-cxlviii.
  • Merimée, Henri, Spectacles et comédiens à Valencia (1580-1630), Toulouse, E. Privat, 1919.
  • Mesonero Romanos, Ramón de, «Índice alfabético de las comedias, tragedias, autos y zarzuelas del teatro antiguo español, desde Lope de Vega hasta Cañizares (1580-1740)», En Dramáticos posteriores a Lope de Vega, Madrid, Rivadeneyra. BAE 49, 1859, pp. xxiii-l.
  • Mira de Amescua, Antonio, La adúltera virtuosa. La reina Sevilla y carboneros de Francia, ed. Juan Manuel Villanueva, Madrid, Gráficas Afanias, 1998.
  • Mira de Amescua, Antonio, La adúltera virtuosa, ed. Mayte García Godoy, en Teatro completo, coord. Agustín de la Granja, vol. I, Granada, Universidad de Granada / Diputación de Granada, 2001, pp. 9-96.
  • Mira de Amescua, Antonio, La hija de Carlos V, ed. Karl-Ludwig Selig, Kassel, Edition Reichenberger, 2001.
  • Mira de Amescua, Antonio, La hija de Carlos V, ed. Juan Manuel Villanueva, en Teatro completo, coord. Agustín de la Granja, vol. II, Granada, Universidad de Granada / Diputación de Granada, 2002, pp. 353-436.
  • Morley, S. Griswold, y Bruerton, Courtney, Cronología de las comedias de Lope de Vega. Con un examen de las atribuciones dudosas, basado todo ello en un estudio de versificación estrófica, versión española de María Rosa Cartes, Gredos, Madrid, 1968.
  • Ogallas, Ana, La prosodia de «El valiente negro en Flandes», tesis doctoral, Córdoba, Universidad de Córdoba, 2010.
  • Paz y Meliá, Antonio, Catálogo de las piezas de teatro que se conservan en el Departamento de Manuscritos de la Biblioteca Nacional, tomo I, Madrid, Blass s. a. Tipográfica, 1934.
  • Profeti, Maria Grazia, Per una bibliografia di Juan Pérez de Montalbán, Verona, Università degli Studi di Padova, 1976.
  • Profeti, Maria Grazia, La collezione «Diferentes autores», Kassel, Edition Reichenberger, 1988.
  • Profeti, Maria Grazia, y Zancanari, Umile Maria, Per una bibliografia di Álvaro Cubillo de Aragón, Verona, Univ. degli Studi di Verona, 1983.
  • Ramírez de Arellano Fuensanta del Valle, Feliciano, y Sancho Rayón, José León, Colección de libros españoles raros o curiosos, vol. 6, Comedias inéditas de Frey Lope de Vega Carpio, tomo I, Madrid, Rivadeneyra, 1873.
  • Reichenberger, Kurt y Roswitha, Bibliographisches Handbuch der Calderón Forschung / Manual Bibliográfico Calderoniano, Kassel, Verlag Thiele und Schwarz, 1979, vol. I.
  • Rennert, Hugo A., The Spanish Stage in the Time of Lope de Vega, New York, Hispanic Society of America, 1909.
  • Rennert, Hugo A., y Castro, Américo, Vida de Lope de Vega (1562-1635), notas adicionales de Fernando Lázaro Carreter, Salamanca, Anaya, 1969.
  • Restori, Antonio, «La Collezione CC*IV.28033 della Biblioteca Palatina Parmense. Comedias de diferentes autores», Studi di Filologia Romanza, 6, 1893, pp. 1-156.
  • Revenga, Nàdia, «La Estrella de Sevilla» y las potencialidades de la edición digital, tesis doctoral, Valencia, Universidad de Valencia, 2021.
  • Disponible en: https://github.com/nadiarg/laestrelladesevilla.
  • Reyes Peña, Mercedes de los, «La Sevilla de Cervantes a través de una loa de Andrés de Claramonte», en Cervantes y la puesta en escena de la sociedad de su tiempo, Murcia, Universidad de Murcia, 1999, pp. 195-231.
  • Rodríguez López-Vázquez, Alfredo, «La venganza de Tamar: colaboración entre Tirso y Calderón», Cauce. Revista de filología y su didáctica, 5, 1982, pp. 73-86.
  • Rodríguez López-Vázquez, Alfredo, «Sobre la atribución del auto sacramental La ninfa del cielo», Hispanófila, 92, 1988, pp. 1-13.
  • Rodríguez López-Vázquez, Alfredo, «Las cifras de la loa de Lisboa: un índice de atribución de El burlador de Sevilla», en Estudios sobre Calderón y el teatro de la Edad de Oro. Homenaje a K. y R. Reichenberger, Barcelona, PPU, 1989, pp. 325-335.
  • Rodríguez López-Vázquez, Alfredo, «Nuevas orientaciones en torno a la atribución de El condenado por desconfiado», Cauce. Revista de filología y su didáctica, 20-21, 1997, pp. 961-985.
  • Rodríguez López-Vázquez, Alfredo, «Andrés de Claramonte y Corroy», en Diccionario filológico de literatura española. Siglo XVII, dir. Pablo Jauralde Pou, vol. I, Madrid, Castalia, 2010a, pp. 341-352.
  • Rodríguez López-Vázquez, Alfredo, «Introducción», en Andrés de Claramonte y Corroy, La Estrella de Sevilla. El gran rey de los desiertos, Madrid, Cátedra, 2010b, pp. 9-139.
  • Rodríguez López-Vázquez, Alfredo, «La mujer por fuerza, El condenado por desconfiado y El burlador de Sevilla, tres comedias atribuidas a Tirso de Molina», Castilla. Estudios de Literatura, 1, 2010c, pp. 131-153.
  • Rodríguez López-Vázquez, Alfredo, «El condenado por desconfiado y su atribución: problemas críticos, metodológicos y procedimentales», Lemir, XX, 20, 2016, pp. 439-476.
  • Ruiz de Alarcón, Juan, El tejedor de Segovia. Primera parte, ed. Eugenio de Ochoa, en Tesoro del teatro español desde su origen (año de 1356) hasta nuestros días, arreglado y dividido en cuatro partes por don Eugenio de Ochoa, París Librería Europea de Baudry, 1838, tomo IV, pp. 525-555.
  • Schaeffer, Adolf, Ocho comedias desconocidas de don Guillem de Castro, del licen ciado Damián Salustio del Poyo, de Luis Vélez de Guevara etc. Tomadas de un libro antiguo de comedias, nuevamente hallado, y dadas a luz por Adolf Schaeffer, Leipzig, F. A. Brockhaus, 1887, 2 vols.
  • Schaeffer, Adolf, Geschichte des spanischen Nationaldramas, Leipzig, F. A. Brockhaus, 1890, 2 vols.
  • Sentaurens, Jean, Seville et le théâtre. De la fin du moyen âge a la fin du XVIIe siècle, Bordeaux / Lille, Université de Bordeaux / Atelier, 1984, 2 vols.
  • Tiemann, Hermann, Lope de Vega in Deutschland. Kritisches Gesamtverzeichnis der auf deutschen Bibliotheken vorhandenen älteren Lope-Drucke und handschriften, Hamburgo, Verlag von Lütcke & Mulff, 1939.
  • Tirso de Molina (atribuido a) / Luis Vélez, El condenado por desconfiado / La Ninfa del cielo, ed. Alfredo Rodríguez López-Vázquez, Madrid, Cátedra, 2008.
  • Tirso de Molina (atribuida), El rey don Pedro en Madrid y el infanzón de Illescas, ed. Juan Eugenio Hartzenbusch, en Comedias escogidas de Gabriel Téllez (el maestro Tirso de Molina), Madrid, Rivadeneyra, 1848, pp. 591-611.
  • Tirso de Molina, Obras completas. Autos sacramentales II, ed. Ignacio Arellano, Blanca Oteiza y Miguel Zugasti, Pamplona, Instituto de Estudios Tirsianos, 2000.
  • Urzáiz Tortajada, Héctor, Catálogo de autores teatrales del siglo XVII, Madrid, Fundación Universitaria Española, 2002, 2 vols.
  • Valladares Reguero, Aurelio, Bibliografía de Antonio Mira de Amescua, Kassel, Edition Reichenberger, 2004.
  • Vega Carpio, Lope de, Allá darás rayo, ed. Federico Ruiz Morcuende, en Obras de Lope de Vega publicadas por la Real Academia Española (nueva edición). Obras dramáticas, X, Madrid, Imprenta de Galo Sáez, 1930, pp. 568-597.
  • Vega Carpio, Lope de, Audiencias del rey don Pedro, ed. Marcelino Menéndez Pelayo, en Obras de Lope de Vega publicadas por la Real Academia Española, IX, Madrid, Sucesores de Rivadeneyra, 1899, pp. 441-474.
  • Vega Carpio, Lope de, Dineros son calidad, ed. Emilio Cotarelo y Mori, en Obras de Lope de Vega publicadas por la Real Academia Española (nueva edición). Obras dramáticas, XII, Madrid, Imprenta de Galo Sáez, 1930, pp. viii-x y 33-59.
  • Vega Carpio, Lope de (atribuida), El alcalde de Zalamea, ed. Alfredo Rodríguez López-Vázquez, Kassel, Edition Reichenberger, 2014.
  • Vega Carpio, Lope de, El mayor rey de los reyes, ed. Emilio Cotarelo y Mori, en Obras de Lope de Vega publicadas por la Real Academia Española (nueva edición). Obras dramáticas, VII, Madrid, Tipografía de la Revista de Archivos, Bibliotecas y Museos, 1930, pp. 427-464.
  • Vega Carpio, Lope de, El médico de su honra, ed. Marcelino Menéndez Pelayo, en Obras de Lope de Vega publicadas por la Real Academia Española, IX, Madrid, Sucesores de Rivadeneyra, 1899, pp. 403-440.
  • Vega Carpio, Lope de (atribuida), El rey don Pedro en Madrid y El infanzón de Illescas, Critical Edition of the Text of the Primary Tradition, ed. Carol Bingham Kirby, Kassel, Edition Reichenberger, 1999.
  • Vega Carpio, Lope de, La Araucana, ed. Marcelino Menéndez Pelayo, en Obras de Lope de Vega publicadas por la Real Academia Española, III, Madrid, Sucesores de Rivadeneyra, 1893, pp. 107-122.
  • Vega Carpio, Lope de, La mayor corona, ed. Emilio Cotarelo y Mori, en Obras de Lope de Vega publicadas por la Real Academia Española (nueva edición). Obras dramáticas, II, Madrid, Tipografía de la Revista de Archivos, Bibliotecas y Museos, 1916, pp. 326-365.
  • Vega Carpio, Lope de, Púsoseme el sol, saliome la luna, ed. Ángel González Palencia, en Obras de Lope de Vega publicadas por la Real Academia Española (nueva edición). Obras dramáticas, IX, Madrid, Tipografía de Archivos, 1930, pp. 1-38.
  • Vega Carpio, Lope de, Ver y no creer, ed. Federico Ruiz Morcuende, en Obras de Lope de Vega publicadas por la Real Academia Española (nueva edición). Obras dramáticas, X, Madrid, Imprenta de Galo Sáez, 1930, pp. 325-365.
  • Vega García-Luengos, Germán, «La corona derribada: los problemas de autoría de una comedia atribuida a Lope de Vega», Boletín de la Biblioteca de Menéndez Pelayo, 63, 1987, pp. 157-171.
  • Vega García-Luengos, Germán, «Los tomos perdidos de comedias raras atribuidas a Lope de Vega que poseyó la Biblioteca de Osuna», en «… Otro Lope no ha de haber...». Atti del Convegno internazionale su Lope de Vega. Firenze, 10-13 febbraio 1999, ed. Maria Grazia Profeti, Firenze, Alinea Editrice, 2000, pp. 109-131.
  • Vega García-Luengos, Germán, «Imitar, emular, renovar en la comedia nueva: Cómo se comunican dos estrellas contrarias, reescritura “calderoniana” de Las almenas de Toro», Anuario Lope de Vega. Texto, literatura, cultura, 11, 2005, pp. 243-264.
  • Vega García-Luengos, Germán, «Juan Ruiz de Alarcón recupera La monja alférez», en Sor Juana Inés de la Cruz y el teatro novohispano. Actas de las XLII Jornadas de teatro clásico. Almagro, 9, 10 y 11 de julio de 2019, ed. Rafael González Cañal y Almudena García González, [Cuenca], Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha, 2021, pp. 89-149.
  • Vega García-Luengos, Germán, «Para la delimitación del repertorio de comedias auténticas de Lope: confirmaciones de autoría y nuevas atribuciones desde la estilometría (II)», Anuario Lope de Vega. Texto, literatura, cultura, XXIX, 2023, pp. 469-544.
  • Vega García-Luengos, Germán, «Una nueva comedia en colaboración de Calderón de la Barca: Las lágrimas de David, atribuida a Felipe Godínez, en Aun a pesar de las tinieblas bella, / aun a pesar de las estrellas clara. Homenaje a Ines Ravasini, Bari, Università di Bari, en prensa.