El Efecto-V brechtiano vs. mímesis en las representaciones del videojuego

  1. Ruth García Martín 1
  2. Pablo Martín Domínguez
  3. Begoña Cadiñanos Martinez
  1. 1 Universidad de Castilla-La Mancha y la Universidad Isabel I
Revista:
Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación. Ensayos

ISSN: 1853-3523 1668-0227

Año de publicación: 2023

Título del ejemplar: Quinto Cuaderno de Game Studies Tiempo de consolidaciones

Número: 189

Páginas: 33-44

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación. Ensayos

Resumen

Videogame elements that flee from the mimetic conception of art present a very similar pattern to the challenges that artistic historical vanguards show a century ago. In this paper, we would like to deeply explore this phenomenon taking Brecht ́s notion of aliening effect (Verfremdungseffekt) or V-effect and how it works in the cases of Max Payne 1 & 2 (Remedy Entertainment 2001 and 2003), Disco Elysium (ZA/UM, 2019) and The Last of Us 2 (Naughty Dog, 2021). These cases show a challenge on the hegemonic situation of mimesis in artistic representation, offering different degrees of depth and thus, showing the representational limits of videogames due to its commodified state.

Referencias bibliográficas

  • Citas Agamben, G. (2005). Homo Sacer: el poder soberano y la nuda vida I. Pre-Textos.
  • Aristóteles (2020). Poética y Magna Moralia. Gredos.
  • Benjamin, W. (2016). Tesis sobre filosofía de la historia. El Viejo Topo. https://www.elviejotopo.com/topoexpress/tesis-de-filosofia-de-la-historia/
  • Bogost, I. (2010). Persuasive Games: The Expressive Power of Videogames. MIT Press.
  • Brecht, B. (2004). Escritos sobre teatro. Editorial Alba.
  • Brecht, B. & Bentley, E. (1961). On Chinese Acting. The Tulane Drama Review, 6(1), 130–136. https://doi.org/10.2307/1125011
  • Castro, S. J. (2005). En teoría, es arte. Una introducción a la estética. San Esteban-Edibesa.
  • Fukuyama, F. (2015). ¿El fin de la Historia? y otros ensayos. Alianza Editorial.
  • Galloway, A. (2008). Contrajuego. J.A Álvarez (ed.), Try Again (pp. 76-91). La Casa Encendida y Sala de Exposiciones Koldo Mitxelena Kulturenea.
  • García-Martín, R. (2019). Los videojuegos en el mundo del arte: del juego en el arte al arte del juego [tesis doctoral]. Universidad de Castilla-La Mancha.
  • Jameson, F. (2013). Brecht y método. Manantial.
  • Lynch, D. & Frost, D. (Productores ejecutivos y creadores). (1990-1991). Twin Peaks [Serie de Televisión]. Artisan Home Entertainment; Republic Pictures.
  • Marx, K. (2009). El Dieciocho de Brumario de Luis Bonaparte. Alianza Editorial.
  • Metacritic (2020). The Last of Us 2 Part II PlayStation 4. Metacritic. https://www.metacritic.com/game/playstation-4/the-last-of-us-part-ii/user-reviews
  • Schrank, B. (2014). Avant-garde Videogames: Playing with Technoculture. MIT Press.
  • Von Ranke, L. (2006). Pueblos y Estados en la Historia Moderna. Fondo de Cultura Económica.
  • Willett, J. (1964). Brecht on Theatre. Hill y Wang.