El Efecto-V brechtiano vs. mímesis en las representaciones del videojuego
- Ruth García Martín 1
- Pablo Martín Domínguez
- Begoña Cadiñanos Martinez
- 1 Universidad de Castilla-La Mancha y la Universidad Isabel I
ISSN: 1853-3523, 1668-0227
Año de publicación: 2023
Título del ejemplar: Quinto Cuaderno de Game Studies Tiempo de consolidaciones
Número: 189
Páginas: 33-44
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación. Ensayos
Resumen
Videogame elements that flee from the mimetic conception of art present a very similar pattern to the challenges that artistic historical vanguards show a century ago. In this paper, we would like to deeply explore this phenomenon taking Brecht ́s notion of aliening effect (Verfremdungseffekt) or V-effect and how it works in the cases of Max Payne 1 & 2 (Remedy Entertainment 2001 and 2003), Disco Elysium (ZA/UM, 2019) and The Last of Us 2 (Naughty Dog, 2021). These cases show a challenge on the hegemonic situation of mimesis in artistic representation, offering different degrees of depth and thus, showing the representational limits of videogames due to its commodified state.
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