Escalada para ConectarDe Proyecto de ApS a Comunidad de Práctica, Aprendizaje y Afecto

  1. Arribas-Cubero, Higinio Francisco
  2. Cano Sanz, Javier
  3. Frutos-de Miguel, Jonatan
  4. García González, Alba
Revista:
Revista internacional de educación para la justicia social (RIEJS)

ISSN: 2254-3139

Any de publicació: 2023

Títol de l'exemplar: Perspectivas y Avances en Actividad Física y Deporte para la Inclusión Social

Volum: 12

Número: 1

Pàgines: 85-103

Tipus: Article

DOI: 10.15366/RIEJS2023.12.1.005 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: Revista internacional de educación para la justicia social (RIEJS)

Resum

This article seeks to understand the possibilities of sport climbing as a space for educational encounters between people with psychological distress and university students, through a project developed through the Service-Learning (SL) method. Using a qualitative research methodology based on case studies, in which all participants are given a voice, this work focuses on analyzing the potential of climbing and getting deeper in the impact of SL, assessing its possibilities for the creation of communities with inclusive practices. The results show us the need to consider community projects as a priority in working with vulnerable groups and to recognize the right to social participation in physical activity practices as an act of social justice. In this sense, climbing has become a shared and valuable space that has generated emotional security and a sense of belonging. Collective needs emerge through reflective processes, which have contributed to the understanding of SL projects as a community experience of practice, learning and affection, in which the roles between people merge.

Referències bibliogràfiques

  • Adamson, B., Adamson, M., Clarke, C., Richardson, E. V. y Sydnor, S. (2022). Social justice through sport and exercise studies: A manifesto. Journal of Sport and Social Issues, 46(5), 407-444. https://doi.org/10.1177/01937235221099150
  • Aramburuzabala, P., Santos-Pastor, M. L., Chiva-Bartoll, O. y Ruiz-Montero, P. J. (2019). Perspectivas y retos de la intervención e investigación en aprendizaje-servicio universitario en actividades físico-deportivas para la inclusión social. Revista Publicaciones, 49(4), 19-27. https://doi.org/10.30827/publicaciones.v49i4.11726
  • Arribas-Cubero, H. F., Gómez-Pintado, A., Martínez-Abajo, J., Vizcarra-Morales, M. T., Gamito-Gómez, R. y Monjas-Aguado, R. (2022). La ausencia de voz de las entidades en los proyectos de aprendizaje-servicio: Propuesta de una herramienta para analizar y mejorar su participación. RIDAS, Revista Iberoamericana de Aprendizaje Servicio, 13(1), 40-59. https://doi.org/10.1344/RIDAS2022.13.3
  • Center for Disease Control. (2018). Mental health. CDC.
  • Connell, R. W. (1997). Escuelas y justicia social. Morata.
  • De Mendonça, L. D. (2018). Acompañamiento terapéutico y clínica de lo cotidiano. Amazing Books.
  • Dienhart, C., Maruyama, G., Snyder, M., Furco, A., McKay, M. S., Hirt, L. y Huesman, R. (2016). The impacts of mandatory service on students in service-learning classes. The Journal of Social Psychology, 156(3), 305-309. https://doi.org/10.1080/00224 545.2015.11118 56
  • Dorscht, L., Karg, N., Book, S., Graessel, E., Kornhuber, J. y Luttenberger, K. A. (2019). German climbing study on depression: a bouldering psychotherapeutic group intervention in outpatients compared with state-of-the-art cognitive behavioural group therapy and physical activation. Study protocol for a multicentre randomised controlled trial. BMC Psychiatry, 19(1), 154-178. https://doi.org/10.1186/s12888-019-2140-5
  • García-Rico, L., Santos-Pastor, M. L., Martínez-Múñoz, L. M. y Ruiz-Montero, P. J. (2021). The building up of professional aptitudes through university service learning’s methodology in sciences of physical activity and sports. Teaching and Teacher Education 105(1), 103402. https://doi.org/10.1016/j.tate.2021.103402
  • Gassner, L., Dabnichki, P., Langer, A., Pokan, R., Zach, H., Ludwig, M. y Santer, A. (2022). The therapeutic effects of climbing: A systematic review and meta-analysis. PM&R, 1-16. https://doi.org/10.1002/pmrj.12891
  • Gezuraga, M. (2017). El aprendizaje-servicio y su contribución a la función de extensión universitaria. Desarrollo en la Universidad del País Vasco (UPV/EHU). REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 15(1), 5-18. https://doi.org/10.15366/reice2017.15.1.001
  • Jiménez-Molina, Á., Abarca-Brown, G. y Montenegro, C. (2019). No hay salud mental sin justicia social: desigualdades, determinantes sociales y salud mental en Chile. Revista de Psiquiatría Clínica, 57(1), 7-20.
  • Jorrín, I., Fontana, M. y Rubia, B. (2021). Investigar en educación. Editorial Síntesis
  • Kark, N., Dorscht, L., Kornhuber, J. y Luttenberger, K. (2020). Bouldering psychotherapy is more effective in the treatment of depression than physical exercise alone: Results of a multicentre randomized controlled intervention study. BMC Psychiatry, 20(1), 116-143. https://doi.org/10.1186/s12888-020-02518-y
  • Kleinstäuber, M., Reuter, M., Doll, N. y Fallgatter, A. J. (2017). Rock climbing and acute emotion regulation in patients with major depressive disorder in the context of a psychological inpatient treatment: A controlled pilot trial. Psychology Research and Behavior Management, 10(1), 277–281. https://doi.org/10.2147/PRBM.S143830
  • Litchke, L. G., Watt, T., Norton, C. L. y Finley, C. (2020). Impact of inclusive service-learning partnership on mental health among therapeutic recreation college students. Therapeutic Recreation Journal, 54(2), 189-206. https://doi.org/10.18666/TRJ-2020-V54-I2-10034
  • Liu, S., Gong, X., Li, H. y Li, Y. (2022). The origin, application and mechanism of therapeutic climbing: A narrative review. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(1), 9696. https://doi.org/10.3390/ijerph19159696
  • López-de Arana, E., Vizcarra Morales, M. T. y Calle-Molina, M. T. (2023). Revisión sobre los beneficios psicosociales que las personas receptoras obtienen del aprendizaje-servicio. Bordón, 75(1), 111-126. https://doi.org/10.13042/Bordon.2023.94345
  • Luttenberger, K., Stelzer, E. M., Forst, S., Schopper, M., Kornhuber, J. y Book, S. (2015). Indoor rock climbing (bouldering) as a new treatment for depression: Study design of a waitlist-controlled randomized group pilot study and the first results. BMC Psychiatry, 15(1), 201-233. https://doi.org/10.1186/s12888-015-0585-8
  • McMahon, E. M., Corcoran, P., O'Regan, G., Keeley, H., Cannon, M., Carli, V., Wasserman, C., Hadlaczky, G., Sarchiapone, M., Apter, A., Balazs, J., Balint, M., Bobes, J., Brunner, R., Cozman, D., Haring, C., Iosue, M., Kaess, M., Kahn, J. P., Nemes, B., … y Wasserman, D. (2017). Physical activity in European adolescents and associations with anxiety, depression and well-being. European Child & Adolescent Psychiatry, 26(1), 111-122. https://doi.org/10.1007/s00787-016-0875-9.
  • Montoro, M. R. B., Temiño, M. A. C. y Crespo, M. N. (2022). Aprendizaje-servicio, responsabilidad social e inclusión educativa. En Innovación e investigación para la inclusión educativa en distintos contextos formativos (pp. 219-246). Pirámide.
  • Morgan, B. M. (2017). Stress management for college students: Experiential multimodal approach. Journal of Creativity in Mental Health, 12(3), 276-281. https://doi.org/10.1080/15401383.2016.1245642
  • Saballos, J. L. (2018). La universidad y la efectividad del desarrollo comunitario: La promoción de la apropiación comunitaria en las regiones autónomas de Nicaragua. Revista Universitaria del Caribe, 20(1), 28-41. https://doi.org/10.5377/ruc.v1i1.6781
  • Salam, M., Awang-Iskandar, D. N., Ibrahim, D. H. A. y Farooq, M. S. (2019). Service learning in higher education: A systematic literature review. Asia Pacific Education Review, 20(1), 573-593. https://doi.org/10.1007/s12564-019-09580-6
  • Santos-Pastor, M. L., Garoz-Puerta, I., Arribas-Cubero, H. F., Frutos-de Miguel, J., Martínez-Muñoz, L. F., Aguado-Gómez, R. Calle-Molina, M. T. y López-Arana, E. (2023). Matriz para la evaluación de la calidad de proyectos de aprendizaje-servicio universitario. Ministerio de Ciencia e Innovación. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.25893.99047
  • Stake, R. (2005). Qualitative case studies. En N. Denzin y Y. Lincoln (Eds.), The SAGE handbook of qualitative research (pp. 443-466). Sage.
  • Stover, J. A., Bruno, F. E., Uriel, F. E. y Liporace, M. F. (2017). Teoría de la autodeterminación: una revisión teórica. Perspectivas en Psicología, 14(2), 105-115.
  • Simons, H. (2011). El estudio de caso: Teoría y práctica. Morata.