Evaluación sobre la eficacia de la terapia con realidad virtual en menores y jóvenes sujetos/as a una medida judicial de internamiento terapéutico que presentan problemas en el control de impulsos

  1. Palanques Alegre, Natalia 1
  2. Pozo Martínez, Amparo 1
  3. Puente López, Esteban 1
  4. Rambaud Quiñones, Paula 1
  1. 1 Fundación Diagrama
Zeitschrift:
Revista sobre la infancia y la adolescencia

ISSN: 2174-7210

Datum der Publikation: 2022

Nummer: 22

Seiten: 54-67

Art: Artikel

DOI: 10.4995/REINAD.2022.15194 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: Revista sobre la infancia y la adolescencia

Zusammenfassung

In this quasi experimental study, the effectiveness of cognitive-behavioral therapy supported by Virtual Reality has been tested with minors and youths subject to a judicial measure of therapeutic confinement, who have problems in impulse control. The sample consisted of 93 minors who served their judicial measure in 4 Spanish centers for the execution of judicial measures. 45 of them received cognitive-behavioral therapy supported by Virtual Reality (Virtual Reality Group), and the other 48 received traditional cognitive-behavioral therapy (Control Group). The treatment consisted of 10 individual sessions, each lasting 90 minutes, on a weekly basis. According to the results obtained, there was a significant decrease in impulsivity after the application of Virtual Reality therapy. In addition, after this therapy, the participants have also increased their ability to concentrate for problem solving, they were able to express and communicate better their feelings and needs, and they statistically significant reduced the overall risk recidivism. On the other hand, a statistically significant reduction in the impulsivity variable was not observed between the pre-test and post-test of the Control Group.

Bibliographische Referenzen

  • Arnett, J. (1992). Reckless behavior in adolescence: a developmental perspective. Developmental Review, 12, 339-373. https://doi.org/10.1016/0273-2297(92)90013-R
  • Ball, S. A. (1995). The validity of an alternative five factor measure of personality in cocaine abusers. Psychological Assessment, 7, 148-154. https://doi.org/10.1037/1040-3590.7.2.148
  • Bar-On, R. & Parker, J. D. A. (1997). EQ-i: YV. Inventario de Inteligencia Emocional de BarOn: versión para jóvenes. Madrid: TEA Ediciones.
  • Botella, C., Quero, S., Baños, R. M. & García-Palacios, A. (2009). Avances en los tratamientos psicológicos: la utilización de las nuevas tecnologías de la información y la comunicación. Anuario de Psicología / The UB Journal of psychology, 40(2), 155-170.
  • Brito, H. & Vicente, B. (2018). Realidad virtual y sus aplicaciones en trastornos mentales: una revisión. Revista chilena de neuro-psiquiatría, 56(2), 127-135. https://doi.org/10.4067/s0717-92272018000200127
  • Echeburúa, E. & Fernández-Montalvo, J. (2009). Evaluación de un programa de tratamiento en prisión de hombres condenados por violencia grave contra la pareja. International Journal of Clinical and Health Psychology, 9(1), 5-20.
  • Frydenberg, E. & Lewis, R. (1997). ACS. Escalas de Afrontamiento para Adolescentes. Madrid: TEA Ediciones.
  • García-García, E. S., Rosa-Alcázar, A. I. & Olivares-Olivares, P. J. (2011). Terapia de exposición mediante realidad virtual e internet en el trastorno de ansiedad/fobia social: una revisión cualitativa. Terapia psicológica, 29(2), 233-243. https://doi.org/10.4067/S0718-48082011000200010
  • Gaviria, J. M., Castaño, G. A., Portilla-Rosero, B. & León, J. (2013). Realidad aumentada en el tratamiento de las enfermedades mentales y las adicciones. Informática y salud 2013. IX Congreso Internacional de Informática en Salud, 1-9. Recuperado de: http://www.informatica2013.sld.cu/index.php/informaticasalud/2013/paper/viewPaper/428
  • Giner-Bartolomé, C., Fagundo, A. B., Sánchez, I., Jiménez-Murcia, S., Santamaría, J. J., Ladouceur, R., Menchón, J. M. & Fernández-Aranda, F. (2015). Can an intervention based on a serious videogame prior to cognitive behavioral therapy be helpful in bulimia nervosa? A clinical case study. Frontiers in Psychology, 6(982), 1-9. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2015.00982
  • Gómez, C. (2014). Factores asociados a la violencia: revisión y posibilidades de abordaje. Revista Iberoamericana de Psicología: Ciencia y Tecnología, 7(1), 115-124.
  • Greene, K., Krcmar, M., Walters, L. H., Rubin, D. L. & Hale, L. (2000). Targeting adolescent risk-taking behaviors: the contributions of egocentrism and sensation seeking. Journal of Adolescence, 23(4), 439-461. https://doi.org/10.1006/jado.2000.0330
  • Herrero, O., Ordóñez, F., Salas, A. & Colom, R. (2002). Adolescencia y comportamiento antisocial. Psicothema, 14(2), 340-343.
  • Hoge, R. D. & Andrews, D. A. (2002). The Youth Level of Service/Case Management Inventory manual and scoring key. Toronto, Canada: Multi-Health Systems.
  • Ley Orgánica 5/2000, de 12 de enero, reguladora de la responsabilidad penal de los menores. Boletín Oficial del Estado. Madrid, 13 de enero de 2000, núm. 11, pp. 1422-1441. Recuperado de: https://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-2000-641
  • Ley Orgánica 15/1999, de 13 de diciembre, de Protección de Datos de Carácter Personal. Boletín Oficial del Estado, 14 de diciembre de 1999, núm. 298, pp. 43088 a 43099. Recuperado de: https://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-1999-23750
  • Lykken, D. T. (1995). The antisocial personalities. New Jersey: LEA.
  • Millon, T. (1993, 2004). MACI: Inventario clínico para adolescentes de Millon. Madrid: TEA Ediciones.
  • Oliva, A. (2004). La adolescencia como riesgo y oportunidad. Infancia y Aprendizaje, 27(1), 115-122. https://doi.org/10.1174/021037004772902141
  • Rodríguez, A., Rey, B., Vara, M. D., Wrzesien, M, Alcañiz, M., Baños, R. M. & Pérez-López, D. (2015). A VR-Based Serious Game for Studying Emotional Regulation in Adolescents. IEEE Computer Graphics and Applications, 35(1), 65-73. https://doi.org/10.1109/MCG.2015.8
  • Rodríguez, D. M., Teesson, M. & Newton, N. C. (2014). A systematic review of computerized serious educational games about alcohol and other drugs for adolescents. Drug and Alcohol Review, 33(2), 129-135. https://doi.org/10.1111/dar.12102
  • Romero, E. (2006). Psicología de la conducta criminal. En J. C. Sierra, E. M. Jiménez & G. Buela-Casal (Coords.), Psicología forense: manual de técnicas y aplicaciones (pp. 317-347). Madrid: Biblioteca Nueva.
  • Smeijers, D. & Koole, S. (2019). Testing the effects of a Virtual Reality Game for Agressive Impulse Management (VR-GAIME): Study Protocol. Frontiers in Psychiatry, 10(83), 1-9. https://doi.org/10.3389/fpsyt.2019.00083
  • Unión Europea (2016). Reglamento
  • (UE) 2016/679 del Parlamento Europeo y del Consejo, de 27 de abril de 2016, relativo a la protección de las personas físicas en lo que respecta al tratamiento de datos personales y a la libre circulación de estos datos y por el que se deroga la Directiva 95/46/CE (Reglamento general de protección de datos). Diario Oficial de la Unión Europea, 4 de mayo de 2016, L 119, pp. 1 a 88.
  • Universidad Politécnica de Valencia (2016). Realidad virtual para mejorar la atención y reducir la impulsividad en niños con dificultades conductuales. Servicio de Promoción y Apoyo a la Investigación, la Innovación y la Transferencia. Recuperado de: https://innovacion.upv.es/va/realidad-virtual-para-mejorar-la-atencion-y-reducir-la-impulsividad-en-ninos-con-dificultades-conductuales/