Notas sobre la novela gráfica de viajeun arte icónico verbal

  1. Gil-Albarellos Pérez-Pedrero, Susana 1
  1. 1 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

Journal:
Revista de literatura

ISSN: 0034-849X

Year of publication: 2023

Tome: 85

Issue: 169

Pages: 263-281

Type: Article

DOI: 10.3989/REVLITERATURA.2023.01.011 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista de literatura

Sustainable development goals

Abstract

Through the analysis of a specific sample of travel graphic novels published in the Spanish publishing scene in recent years, I intend to reinforce the theoretical position that defines the graphic novel as an independent artistic manifestation, and not as a subgenre within the narrative. The graphic novel is an artistic form capable of representing the journey, through a double verbal and iconic code. The frequent autofictional voice, the significant autonomy of the graphic element, as well as the sequential succession of the vignettes, which gives temporality to the different journeys, make the illustrated travel narrative a modality within the graphic novel as iconic verbal art. To support this theory, I review recently published significant travel samples that show that, although with undoubted connections to the literary travel story, the travel graphic novel stands as a subgenre within this independent art, with peculiar conditions of composition. , editorial and receptive, whose definition must take into account the semiological process that involves the use of language and illustration.

Funding information

Bibliographic References

  • Alburquerque, Luis. 2006. «Los ‘libros de viajes’ como género literario». En Diez estudios sobre literatura de viajes. Editado por Lucena Giraldo, Manuel y Juan Pimentel, 65-90. Madrid: CSIC.
  • Alburquerque Luis. 2011. «El “relato de viajes”: hitos y formas en la evolución del género», Revista de Literatura, 73, 145, 15-34.
  • Arroyo, Susana. 2012. «Formas híbridas de narrativa: reflexiones sobre el cómic autobiográfico». Escritura e imagen, 8, 103-124.
  • Ayala García, Patricia. 2018. «Encontrando el lugar. Identidad geográfica en los cómics de Roberto Fontanarrosa». CuCo, Cuadernos de cómic, 10, 28-45.
  • Baetens, Jan y Hugo Frey. 2015. The Graphic Novel. An introduction. Nueva York: Cambridge University Press.
  • Baltar Moreno, Adolfo y M.ª Clara Valencia. 2016. «El relato de viajes como narrativa transmedia». Icono 14, 14, 181-210.
  • Baquero Goyanes. Mariano. 1998. ¿Qué es la novela? ¿Qué es el cuento? 3.ª ed. Murcia: Universidad.
  • Bartual, Roberto. 2013. Narraciones gráficas. Del códice medieval al cómic. Madrid: Factor crítico.
  • Carrizo Rueda, Sofía. 1997. Poética del relato de viajes. Kassel: Reichenberger.
  • Carrizo Rueda, Sofía. 2008. Construcción y recepción de fragmentos de mundo. Buenos Aires: Biblos.
  • Chaney, Michael. 2011. Graphic Subjects. Critical Essays on Autobiography and Graphic Novels. Madison: The University of Wisconsin Press.
  • El viaje en la literatura hispánica: de Juan Valera a Sergio Pitol. 2008. Editado por Julio Peñate Rivero y Francisco Uzcanga Meinecke. Madrid: Verbum.
  • Emmerson, P. 2016. «Doing comic geographies». Cultural Geographies, 23, 4, 721-725.
  • García, Santiago. 2010. La novela gráfica. Bilbao: Astiberri.
  • Género y conciencia autoral en el cómic español (1970-2018). 2019. Editado por José Manuel Trabado Cabado. León: Universidad – Eolas ediciones.
  • L ́Association. Une utopie éditoriale et esthétique. 2011. Bruselas: Les impressions Nouvelles.
  • Merino, Ana. 2003. El cómic hispánico. Madrid: Cátedra.
  • Pastor, Sheila. 2017. «Todos los viajes el viaje: teoría y práctica de la literatura en movimiento de Jorge Carrión». 452 F. 139, 139-153. https://revistes.ub.edu/index.php/452f/article/view/16318
  • Rubio Martín, María. 2008. «Articulaciones del componente ficcional en el libro de viajes contemporáneo». En El viaje en la literatura hispánica: de Juan Valera a Sergio Pitol, editado por Julio Peñate Rivero y Francisco Uzcanga Meinecke, 31-46, Madrid: Verbum.
  • Rubio Martín, María. 2008. «Pervivencia y transgresión del mito en el libro de viajes». Reescrituras de los mitos en la literatura. Coordinado por Juan Herrero Cecilia y Montserrat Morales Peco, 183-197. Cuenca: Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.
  • Rubio Martín, María. 2011. «En los límites del libro de viajes: seducción, canonicidad y transgresión de un género». Revista de Literatura, 73, 145, 65-90.
  • Taylor, S. 2010. Narratives of Identity and Place. Londres: Routledge.
  • Trabado Cabado, José Manuel. 2012. «Construcción narrativa e identidad gráfica en el cómic autobiográfico: retratos del artista como joven dibujante». Rilce: Revista de filología hispánica, (Ejemplar dedicado a: Identidad y representación en el discurso autobiográfico), 28, 1, 223-256.
  • Trabado Cabado, José Manuel. 2017. «La novela gráfica: la consolidación del lenguaje propio y la incorporación de lenguajes ajenos». En Escritura y teoría en la actualidad: actas del II Congreso Internacional de ASETEL, coordinado por Luis Alburquerque García, Roberto Álvarez Escudero y José Luis García Barrientos, Madrid: CSIC,137-166.