La enseñanza semipresencial:Rendimiento y valoraciónde los recursos tic en la docencia universitaria
- Noemí Martín-García 1
- Belén Ávila Rodríguez de Mier 2
- Belinda de Frutos Torres 1
- Ana Pastor Rodríguez 1
- Manuel Antonio Pacheco Barrio 1
- 1 Universidad de Valladolid.
- 2 ESIC University.
ISSN: 1575-2844
Año de publicación: 2023
Número: 156
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Vivat Academia
Resumen
The COVID pandemic forced higher education centers to adapt teaching conditions according to current regulations. The University of Valladolid settled a student presence on alternative weeks. The purpose of this work is to study the impact of the methodological innovation project applied in three subjects of the degree in Advertising and Public Relations during the 20/21 academic year. A survey was used to know the student’s opinion and the analysis of the academic performance of the students in comparison with the results of previous years in the same subject. The students confirmed the adequacy of the teaching resources and are satisfied with their adaptation to the demands of the situation. Academic performance has improved compared to the previous year; students have been more constant in their effort on the subjects and approve the implementation of most of the teaching resources used. Although the classroom attendance system does not reach high consensus approval by the students. These results highlight the need to continue researching about teaching methods in the university context in order to improve the quality of the higher education system
Información de financiación
Financiadores
Referencias bibliográficas
- Area-Moreira, M., Bethencourt-Aguilar, A. y Martín-Gómez, B. (2020). De la enseñanza semipresencial a la enseñanza online en tiempos de Covid19. Visiones del alumnado. Campus Virtuales, 9(2), 35-50. https://cutt.ly/vnyK9zL
- Bartolomé, A., García-Ruiz, R. y Aguaded, I. (2018). Blended learning: panorama y perspectivas. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 21(1), 33-56. http://dx.doi.org/10.5944/ried.21.1.18842
- Bartolomé Pina, A.R. (2004). Blended learning. Conceptos básicos. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 23, 7-20. https://cutt.ly/mnyK1MG
- Real Decreto 463/2020 de 14 de marzo, por el que se declara el estado de alarma para la gestión de la situación de crisis sanitaria ocasionada por el COVID-19. Boletín Oficial del Estado, 67, de 14 de marzo de 2020. https://www.boe.es/eli/es/rd/2020/03/14/463
- Boelens, R., De Wever, B. y Voet, M. (2017). Four key challenges to the design of blended learning: A systematic literature review. Educational Research Review, 22, 1-18. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2017.06.001
- Bonwell, C. C. y Eison, J. A. (1991). Active Learning: Creating Excitement in the Classroom. Washington,DC: The George Washington University,
- Bozkurt, A. y Sharma, R. C. (2020). Emergency remote teaching in a time of global crisis due to CoronaVirus pandemic. Asian Journal of Distance Education, 15(1), 1-6. https://doi.org/10.5281/zenodo.3778083
- Cabero-Almenara, J. y Llorente-Cejudo, C. (2020). Covid-19: transformación radical de la digitalización en las instituciones universitarias. Campus Virtuales, 9(2), 25-34. https://cutt.ly/qnyKBEm
- Castaño, R., Jenaro, C. y Flores, N. (2017). Percepciones de estudiantes del Grado de Maestro sobre el proceso y resultados de la enseñanza semipresencial -Blended Learning. Revista de Educación a Distancia (RED), 52, 77-93. https://doi.org/10.6018/red/52/2
- Castillo-Olivares, J.M. y Castillo-Olivares, A. (2021). El impacto de la COVID-19 en el profesorado de educación superior y sus concepciones sobre la evaluación. Campus Virtuales, 10(1), 89–101. https://cutt.ly/0nyKX0T
- Carrio Sampedro, A., Correa Padrón, D. y Forestello, A. M. (2022). FiloBlenDret: una metodología innovadora de aprendizaje colaborativo y responsable en Filosofía del derecho. Revista de educación y derecho, 25. https://doi.org/10.1344/REYD2022.25.39378
- Carranza Alcántar, R. y Caldera Montes, J.F. (2018). Percepción de los Estudiantes sobre el Aprendizaje Significativo y Estrategias de Enseñanza en el Blended Learning. REICE, 16(1), 73-88. https://doi.org/10.15366/reice2018.16.1.005
- Cerón Peralta, M., Gómez Zermeño, M.G. y Abrego Tijerina, R.F. (2014). Implementación de B-learning en el Nivel Superior de Educación. Campus Virtuales, 3(2), 8-15. https://cutt.ly/NnyKLYq
- Ciabocchi, E., Ginsberg, A. y Picciano, A. (2016). A study of faculty governance leaders’ perceptions of online and blended learning. Online Learning Journal, 20(3), 52–71. https://doi.org/10.24059/olj.v20i3.974
- Flores Hernández, P., Gómez Zermeño, M.G. y Zambrano Izquierdo, D. (2015). Valoración de las competencias digitales en alumnos para la implementación de un curso blearning de Lenguaje Arquitectónico. Campus Virtuales, 4(2), 16-29. http://uajournals.com/ojs/index.php/campusvirtuales/article/view/77
- García-Peñalvo, F.J. (2020). Modelo de referencia para la enseñanza no presencial en universidades presenciales. Campus Virtuales, 9(1), 41–56. http://uajournals.com/ojs/index.php/campusvirtuales/article/view/625
- González, M., Marco, E. yMedina, T. (2020). Informe de iniciativas y herramientas de evaluación online universitaria en el contexto del Covid-19. Madrid (España): Ministerio de Universidades.
- González Pérez, A. y Sosa Díaz, M.J. (2021). Aspectos pedagógicos, tecnológicos y de interacción social del aprendizaje móvil: Revisión Sistemática de Literatura. Educatio Siglo XXI, 39(1), 257–280. https://doi.org/10.6018/educatio.469271
- Grande-de-Prado, M., García-Peñalvo, F.J., Corell Almuzara, A. y Abella-García, V. (2021). Evaluación en Educación Superior durante la pandemia de la CoVId-19. Campus Virtuales, 10(1), 49-58. http://hdl.handle.net/10366/145122
- Güzer, B. y Caner, H. (2014). The Past, Present and Future of Blended Learning: An in Depth Analysis of Literature. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 116, 4596–4603. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.01.99
- Gúzman Arce, N., Vargas Barquero, V. y Murillo León, S. (2022). Transitioning from face-to-face classes to emergency remote learning. Revista de Lenguas Modernas, 35, 23-46. https://doi.org/10.15517/rlm.v0i35.45802
- Hackathorn, J., Solomon, E. D., Blankmeyer, K. L., Tennial, R. E. y Garczynski, A. M. (2011). Learning by Doing: An Empirical Study of Active Teaching Techniques. Journal of Effective Teaching, 11(2), 40-54. https://eric.ed.gov/?id=EJ1092139
- Hinojo-Lucena, F.J, Aznar-Díaz, I. y Cáceres Reche, M.P. (2009). Percepciones del alumnado sobre el blended learning en la universidad. Comunicar, 33(XVII), 165-174. https://doi.org/10.3916/c33-2009-03-008
- Hodges, C., Moore, S., Lockee, B., Trust, T. y Bond, A. (2020). The Difference Between Emergency Remote Teaching and Online Learning. Educause Review, 27, 1-12. https://cutt.ly/2nyKF8L
- Infante-Moro, A., Infante-Moro, J.C., Torres Díaz, J. C. y Martínez-López, F. J. (2017). Los MOOC como sistema de aprendizaje en la Universidad de Huelva. IJERI, 8, 163-174. https://cutt.ly/pnyKgk6
- Leibowitz, B., Bozalek, V. y Kahn, P. (2016). Theorising Learning to Teach in Higher Education. Theorising Learning to Teach in Higher Education, 23(3), 1–237. https://doi.org/10.4324/9781315559605
- Li, W., Gillies, R., He, M., Wu, C., Liu, S., Gong, Z., y Sun, H. (2021). Barriers and facilitators to online medical and nursing education during the COVID-19 pandemic: Perspectives from international students from low- and middleincome countries and their teaching staff. Human Resources for Health, 19(64), 1-14. https://doi.org/10.1186/s12960-021-00609-9
- Llorens, F. (2020). Docencia de emergencia: cómo cambiar el motor en pleno vuelo. Blog de Studia XXI. Universídad. https://cutt.ly/GnyOMsD
- Llorens-Largo, F., Villagrá-Arnedo, C. y Gallego-Durán, F.; Molina-Carmona, R. (2021). CoVId-proof: cómo el aprendizaje basado en proyectos ha soportado el confinamiento. Campus Virtuales, 10(1), 73-88. https://cutt.ly/vnyKAiJ
- López Noguero, F. (2013). Metodología participativa en la Enseñanza Universitaria. Madrid (España): Narcea.
- Luo, T., Murray, A. y Crompton, H. (2017). Designing authentic learning activities to train pre-service teachers about teaching online. International Review of Research in Open and Distance Learning, 18(7), 141–157. https://doi.org/10.19173/irrodl.v18i7.3037
- Maggio, M. (2020). Las prácticas de la enseñanza universitaria en la pandemia: de la conmoción a la mutación. Campus Virtuales, 9(2), 113–122. http://uajournals.com/ojs/index.php/campusvirtuales/article/view/743
- Marsh, G.E., Mc Fadden, A.C. y Price, B. (2003). Blended Instruction: Adapting Conventional Instruction for Large Classes, Online Journal of Distance Learning Administration, VI(IV). https://cutt.ly/NnyKUmb
- Martín García, N., de Frutos Torres, B., Pacheco Barrio, M.A. y Ávila Rodríguez-de-Mier, B. (2020). Aplicaciones prácticas para el aprendizaje de la planificación de medios, Sphera Publica, 2(20), 73-95. https://cutt.ly/ZnyKkLp
- Moral-Moral, M. y Fernández - Alles, M.T. (2014). El B-Learning como instrumento para la adquisición de competencias en el marco del Espacio Europeo de Educación Superior (EEES): una propuesta docente. En Buela, Bermúdez y Ramiro (Eds.), Proceedings del X Foro Internacional sobre Evaluación de la Calidad de la Investigación, (19-22). Granada (España).
- Salinas Ibáñez, J., de Benito Crosetti, B., Pérez Garcías, A. y Gisbert Cervera, M. (2018). Blended learning, más allá de la clase presencial. RIED, 21(1), 195-213. https://cutt.ly/YnyKxL4
- Sáiz-Manzanares, M.C., Casanova, J.R., Lencastre, J.A., Almeida, L. y Martín-Antón, L.J. (2022). Satisfacción de los estudiantes con la docencia online en tiempos de COVID-19. Comunicar, 70. https://doi.org/10.3916/C70-2022-03
- Semanate-Quiñonez, H., Upegui-Valencia, A. y Upequi-Valencia, M. (2121). Blended learning, avances y tendencias en la educación superior: una aproximación a la literatura. Informador Técnico, 86(1), 46 - 68. http://doi.org/10.23850/22565035.3705
- Suyo-Vega, J.A., Meneses-La-Riva, M.E. y Fernández-Bedoya, V.H. (2021). Miradas divergentes sobre la metodología virtual universitaria. 3C TIC: Cuadernos de Desarrollo Aplicados a las TIC, 10(1), 69–91. https://doi.org/10.17993/3ctic.2021.101.69-91
- Wright, G.B. (2011). Student-Centered Learning in Higher Education. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 23(3) 92-97. https://cutt.ly/knyKn5E
- Zabalza, M.A. (2004). Guía para la planificación didáctica de la docencia universitaria en el marco del EEES. Guía de Guías, 15. https://cutt.ly/EnyKEiM
- ARTÍCULOS RELACIONADOS
- Baladrón Pazos, A. J., Correyero Ruiz, B. y Manchado Pérez, B. (2020). La transformación digital de la docencia universitaria en comunicación durante la crisis de la COVID-19 en España: una aproximación desde la perspectiva del alumnado. Revista Latina de Comunicación Social, 78, 265-287. www.doi.org/10.4185/RLCS-2020-1477
- Barrientos-Báez, A., Caldevilla-Domínguez, D. y Gallego-Jiménez, M. G. (2020). Innovación universitaria en ecologías de aprendizaje. Enseñanza inclusiva en la educación superior: grado en turismo. Octaedro.
- Gil-Villa, F., Urchaga, J. D. y Sánchez-Fdez, A. (2020). Proceso de digitalización y adaptación a la enseñanza no presencial motivada por la pandemia de COVID-19: análisis de la percepción y repercusiones en la comunidad universitaria. Revista Latina de Comunicación Social, 78, 99-119. www.doi.org/10.4185/RLCS-2020-1470
- Ralero Rojas, M. I. (2022). De la ocupación al COVID, pasando por los M.E.N.A.S. El diálogo semipresencial como metodología innovadora de aprendizaje antropológico. Vivat Academia, Revista de Comunicación, 155, 197-217. https://doi.org/10.15178/va.2022.155.e1384
- Valdés Montecinos, M. y Ganga-Contreras, F. (2020). Educación a Distancia en Latinoamérica: Algunos antecedentes históricos de su desarrollo. Revista Espacios, 41(04), 14-21. www.revistaespacios.com/a20v41n04/20410414.html