Ángel Ferrant y los dibujos de los niños de la Escuela del Mar de Barcelona

  1. Inés Ortega Cubero
  2. Pablo Coca Jiménez
Journal:
Arte, individuo y sociedad

ISSN: 1131-5598

Year of publication: 2023

Volume: 35

Issue: 3

Pages: 885-904

Type: Article

DOI: 10.5209/ARIS.85379 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Arte, individuo y sociedad

Abstract

Ángel Ferrant was one of the most important artists of the Spanish art scene of the twentieth century, also standing out for his pedagogical work and his interest in children’s drawings. His stay in Vienna in 1927 and his visit to the Escuela del Mar in Barcelona in 1931 profoundly defined his educational vision. To understand the impact that the drawings of the children of the Escuela del Mar had on Ferrant, we have studied his texts and his collection of school drawings currently kept at the Ferrant Fund of the Patio Herreriano Museum; also, we have studied the contents and drawings in the school magazine Garbí, as well as other writings by the critic Sebastián Gasch and by the school ́s principal, Pablo Vergés. In this research, the method of constant comparison belonging to Grounded Theory has been used. The drawings made by the children of the Escuela del Mar have their own style, characterized by the spontaneity of the strokes and by the ingenious solutions used by the children, derived from the influence of different currents of pedagogical renewal. The drawings also offer a glimpse of Spain at that time through the child’s gaze and allow us appreciate the link between this graphic language and Ferrant’s work.

Bibliographic References

  • Arnaldo, J., Bernárdez, C., Abad, M. J., Llorente, A. & Fernández, O. (1999). Ángel Ferrant. Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía.
  • Arnaldo, J. & Fernández, O. (1997). Todo se parece a algo: Estudios críticos y testimonios. Visor.
  • Asenjo, I. (2007). Ángel Ferrant. La renovación de la enseñanza artística. Arte, Individuo y Sociedad, 19, 7-36. https://revistas.ucm.es/index.php/ARIS/article/view/ARI-S0707110007A
  • Bellmunt, A. (1955). El gato con botas. Garbí. Actividades y selecciones, (36), 3.
  • Bohigas, O. (1953). La escuela explicada por los antiguos alumnos. Garbí. Actividades y selecciones, (25), 22-23.
  • Bohigas, O. (1961). Recuerdo de Ángel Ferrant. Garbí. Actividades y selecciones, (73), 8-10.
  • Bonet, R. (1955). Sin título [Dibujo]. Garbí. Actividades y selecciones, 40, portada. SEGUNDAS_Arte, Individuo Y Sociedad 35(3) .indd 902 SEGUNDAS_Arte ,Individuo Y Sociedad 35(3) .indd 90219/6/23 16:3719/6/23 16:37 903 Ortega-Cubero, I.; Coca-Jiménez, P. Arte, Indiv. y Soc. 35(3), 2023: 885-904
  • Brasó, J. & Cercós, R. (2019). Pere Vergés Farrés (1896-1970): Un pedagogo de la competición lúdico-deportiva. Apunts. Educación Física y Deportes 137, 11-16. https://dx.doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2019/3).137.01
  • Castañer, E. (1961). Sin título [Dibujo]. Garbí. Actividades y selecciones, (71), portada.
  • De Borja i Solé, M. (1984). El juego como actividad educativa : Instruir deleitando. Ediciones de la Universitat de Barcelona. El dibujo infantil en la Antigua Escuela del Mar (Encuesta) (1949). Ediciones Garbí.
  • Escolano, A. (coord.) (1985). Diccionario de ciencias de la educación. Historia de la educación II. La educación contemporánea. Anaya.
  • Estop, M. (1935). Auca D’Hansel i Gretel. Garbí. Actividades y selecciones, (15), 18.
  • Ferrant, A. (1931). El estado y las Artes plásticas. Diseño de una configuración escolar. Museo Patio Herreriano, Fondo Ángel Ferrant. F.F.-TEX Fe 1-735.
  • Ferrant, A. (1931). Diseño de una configuración escolar. En Arnaldo, J. y Fernández, O. (1997). Todo se parece a algo. Escritos críticos y testimonios (pp. 105-114). Visor.
  • Ferrant, A. (1933). Resplandor y proyección de los dibujos infantiles. En Arnaldo, J. y Fernández, O. (1997). Todo se parece a algo. Escritos críticos y testimonios (pp. 115-117). Visor.
  • Ferrant, A. (1935). Dibujar, dibujar mucho, dibujarlo todo desde el principio. Museo Patio Herreriano, Fondo Ángel Ferrant. F.F.-TEX Fe 5-742.
  • Ferrant, A. (1948). ¿Cómo ha de ser una escuela experimental del arte? Museo Patio Herreriano, Fondo Ángel Ferrant. F.F.-TEX Fe 8 a-746.
  • Ferrant, A. (1949). El dibujo infantil en la Antigua Escuela del Mar. Museo Patio Herreriano, Fondo Ángel Ferrant. F.F.-TEX Fe 10 a-749.
  • Ferrant, A. (1953a). Del campo plástico de los párvulos. Museo Patio Herreriano, Fondo Ángel Ferrant. F.F.-TEX Fe 26 a-779.
  • Ferrant, A. (1953b). Eclosión y continuidad del dibujo infantil. Museo Patio Herreriano, Fon-do Ángel Ferrant. F.F.-TEX Fe 25 b-777.
  • Ferrant, A. (1953c). Sobre la escolaridad del dibujo. En Catálogo de la Primera Exposición Internacional y Concurso Nacional de Dibujos Infantiles, (pp. 3-5). Centro de Instrucción Comercial. Museo Patio Herreriano, Fondo Ángel Ferrant. F.F.-CAT Dib 1-629.
  • Ferrant, A. (s.f.). La educación en arte y sus tangencias con la enseñanza general. Museo Patio Herreriano, Fondo Ángel Ferrant. F. F.- TEX. Fe. 1-736.
  • Francés, H. (1959). De nuestro archivo: un plan de dibujo y realizaciones. Garbí. Actividades y selecciones, (61), 1-6.
  • Francés, J. (s.f.). Sin título [Dibujo]. Museo Patio Herreriano, Fondo Ángel Ferrant. F.F.-DIB 56-2734.
  • Francés, J. (1955). Sin título [Dibujo]. Garbí. Actividades y selecciones, (39), 24.
  • Freinet, C. (1970). Los métodos naturales. El aprendizaje del dibujo. Fontanella/Estela.
  • Freinet, E. (1972). Dibujos y pinturas de niños. Laia.
  • García Maroto, G. (1938, 12 de enero). La vanguardia. https://www.lavanguardia.com/he-meroteca/20180106/434065858187/escola-mar-destruida-aviacion-italiana.html#foto-7
  • Gasch, E. (1957). Interviu al escultor Ángel Ferrant. Garbí. Actividades y selecciones, (50), 16-17.
  • Gasch, S. (1953). El arte de los niños. Producciones Editoriales del Nordeste.
  • Godia, J. (1957). Sin título [Dibujo]. Garbí. Actividades y selecciones, (50), portada.
  • Hernández Belver, M. (2002). Introducción: El arte y la mirada del niño. Dos siglos de arte infantil. Arte, Individuo y Sociedad, Anejo I, 9-43. https://revistas.ucm.es/index.php/ARIS/article/view/ARIS0202110009ASEGUNDAS_Arte,IndividuoYSociedad35(3).indd 903SEGUNDAS_Arte, Individuo Y Sociedad 35(3). indd 90319/6/23 16:3719/6/23 16:37 Ortega-Cubero, I.; Coca-Jiménez, P. Arte, Indiv. y Soc. 35(3), 2023: 885-904904
  • Jiménez Blanco, M. D. (2002). Ángel Ferrant o la esencia humana de la modernidad. En Bozal V. (Dir.), Creadores del Arte Nuevo (pp. 191-214). Fundación Cultural Mapfre Vida.
  • Jiménez Mier, F. (1996). Freinet en España: La revista Colaboración. EUB.
  • Jiménez Mier, F. (2017). La Escuela Freinet de Barcelona. Educació i Història: Revista d’Història de l’Educació, 29, 99-123. htpps://doi.org10.2436/20.3009.01.185
  • Lanuza, J. (s.f.). Le’auca dels aviadors Barberan i Collar [Dibujo]. Museo Patio Herreriano, Fondo Ángel Ferrant. F.F.-DIB 136-2814.
  • Mercadé, A. (1948). Cuando prenden a Jesús [Dibujo]. Museo Patio Herreriano, Fondo Ángel Ferrant. F.F.-DIB 48-2726.
  • Miravent, R. (1948). Un boxeo por las fiestas de la calle [Dibujo]. Museo Patio Herreriano, Fondo Ángel Ferrant. F.F.-DIB 45-2723.
  • Nadal Sauquet, A. (1953). La escuela explicada por los antiguos alumnos. Garbí. Actividades y selecciones, (25), 21.
  • Ortega-Cubero, I. (2009a). Ángel Ferrant, profesor de vanguardia. Estudios de Arte. Junta de Castilla y León.
  • Ortega-Cubero, I. (2009b). Ángel Ferrant y la Escuela de Artes y Oficios de Viena. Pulso. Revista de Educación, (32), 25-53. https://doi.org/10.58265/pulso.4989
  • Ortega-Cubero, I. (2010). Los secretos del arsintes bajo el prisma de la teoría emergente de los datos. Arte, Individuo y Sociedad, 22(2), 103-121. https://revistas.ucm.es/index.php/ARIS/article/view/ARIS1010220103A/5735
  • Peiró, A. (1948). Un baile en la calle [Dibujo]. Museo Patio Herreriano, Fondo Ángel Fe-rrant. F.F.-DIB 50-2728.
  • Peiró, J. (1953). Un fantasma en la escuela [Dibujo]. Garbí. Actividades y selecciones, (25), 24.
  • Piñas, A. (1955). Clase en el jardín [Dibujo]. Garbí. Actividades y selecciones, (36), 15.
  • Plabosch, J. (1962). Sin título [Dibujo]. Garbí. Actividades y selecciones, (77), 5.
  • Rovira, M. (1952). La escuela. Presencia. Garbí. Actividades y selecciones, (18), 5-11.
  • Sicart, J. (1953). Los colores de la Escuela. Garbí. Actividades y selecciones, (24), 21-27.
  • Steinhof, E. (1937). Art and society. Parnassus, 9(6), 15-19. https://doi.org/10.1080/15436314.1937.11466700
  • Strauss, A. & Corbin, J. (2011). Grounded Theory Methodology. En Denzin, N. K. y Lincoln, Y. S. (Eds.), The Sage handbook of qualitative research (pp. 273-285). Sage.
  • Subirats, A. (1956). Sin título [Dibujo]. Garbí. Actividades y selecciones, (42), 25.
  • Tort, J. R. (1959). Espantapájaros [Dibujo]. Garbí. Actividades y selecciones, (62), 4.
  • Vergés, P. (1951). Conversaciones pedagógicas. El niño, la escuela, la sociedad. Garbí. Acti-vidades y selecciones, (14), 1-2.
  • Viola, W. (1936). Child art and Franz Cizek. Austrian Junior Red Cross.