Conocimientos y percepciones del alumnado de magisterio sobre la educación al aire libre. Una aproximación a un estudio de casos

  1. Jessica Velásquez Malagón 1
  2. Judith Cáceres Iglesias 1
  1. 1 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

Journal:
ReiDoCrea: Revista electrónica de investigación y docencia creativa

ISSN: 2254-5883

Year of publication: 2023

Volume: 12

Pages: 479-494

Type: Article

DOI: 10.30827/DIGIBUG.85933 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: ReiDoCrea: Revista electrónica de investigación y docencia creativa

Abstract

Outdoor education in the context of higher education is still scare in Spain. In initial teacher training, these practices allow students to get closer to school reality, which means that outdoor excursions can become a transferable learning experience for their future profession. Based on this framework, this research aims to analyze how students enrolled in the Bachelor's Degrees in Education taught at the Faculty of Education in Segovia (University of Valladolid) perceive and understand outdoor education. The study was developed through a case study approach, for which a questionnaire was used as a data collection technique. This questionnaire consisted of a total of 38 questions and was completed by 103 participants. The main results show that outdoor education promotes the mental and physical health of pupils. It also fosters social relations among students, so they consider it feasible to use this practice in their future classrooms. However, they argue that the theoretical and practical knowledge acquired during their initial teacher training is not sufficient

Bibliographic References

  • Alavez, JM (2017). Google forms como instrumento de medición de conocimientos. Revista Vinculando.
  • Anguita, JC, Labrador, JR, & Campos, J (2003). La encuesta como técnica de investigación. Elaboración de cuestionarios y tratamiento estadístico de los datos (I). Atención Primaria, 31(8), 527-538. https://doi.org/10.1016/s0212-6567(03)70728-8
  • Arnal, J, del Rincón, D, & Latorre, A (1994). Investigación educativa. Fundamentos y metodología. Labor.
  • Bisquerra, R (Coord.). (2009). Metodología de la investigación educativa. La Muralla.
  • Bruchner, P (2017). Bosquescuela. Guía para la educación infantil al aire libre. Ediciones Rodeno.
  • Cardona, M (2002) Introducción a los métodos de investigación en educación. EOS.
  • Dewey, J (1915). The school and society. University of Chicago Press.
  • García, M (2016). Aprendizaje al aire libre en educación infantil. Trabajo Fin de Grado. Universidad de Granada.
  • González, E, & Schenetti, M (2019). Las escuelas al aire libre como contexto para el aprendizaje de las ciencias en infantil. El caso de la Scuola nel BoscoVilla Ghigi. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 16(2), 1-15. https://doi.org/10.25267/rev_eureka_ensen_divulg_cienc.2019.v16.i2.2204
  • Higgins, P (2009). Into the big wide world: Sustainable experiential education for the 21st century. Journal of Experiential Education, 32, 44-60. https://doi.org/10.1177/105382590903200105
  • Kasper, T (2020). “Open air school” – A “new” space for educational school reform and life reform in the interwar period in Czechoslovakia (Sudeten German and Czech examples). Historia y Memoria de la Educación, (13), 179-215. https://doi.org/10.5944/hme.13.2021.27181
  • Lawrence, L (2002). Métodos de la investigación. La Muralla.
  • Martínez-Verdú, R (2022). Escuelas alternativas en España, educación infantil al aire libre. En JM Esteve, A Fernández, R Martínez, & JF Álvarez (Coords.), Transformando la educación a través del conocimiento. Octaedro.
  • Muñoz, TG (2003). El cuestionario como instrumento de investigación/evaluación. Centro Universitario Santa Ana, 1(1), 1-47.
  • Ng, SC, & Bull, R (2018). Facilitating social emotional learning in kindergarten classrooms: Situational factors and teachers’ strategies. International Journal of Early Childhood, 50(3), 335–352.
  • Nisbet, EK, Zelenski, JM, & Murphy, SA (2008). The nature relatedness scale: Linking individuals' connection with nature to environmental concern and behavior. Environment and Behavior, 41(5), 715-740.
  • Reig, LP (2017). Outdoor Education: Una forma de aprendizaje significativo. Punto Rojo Libros.
  • Robles, P, & Rojas, MC (2015). La validación por juicio de expertos: dos investigaciones cualitativas en Lingüística aplicada. Revista Nebrija de Lingüística Aplicada (18), 124-139. https://doi.org/10.26378/rnlael918259
  • Rodríguez, G, Gil, J, & García, E (1996). Metodología de la investigación cualitativa. Aljibe.
  • Sabariego, M, & Bisquerra, R (2004). Fundamentos metodológicos de la investigación educativa. La Muralla.
  • Sensat, R (2020). La escuela al aire libre. Tendencias pedagógicas, (34), 153-158.