La educación en las Exposiciones Universales

  1. Escolano Benito, Agustín
Journal:
Cuestiones pedagógicas: Revista de ciencias de la educación

ISSN: 0213-1269 2253-8275

Year of publication: 2011

Issue: 21

Pages: 149-170

Type: Article

More publications in: Cuestiones pedagógicas: Revista de ciencias de la educación

Abstract

To the historians of school empirical culture, universal Exhibitions have high testimonial value like area of study. They shown the first performances of contemporary world, many of these images came from school textbooks, classroom wall posters, programs of educational institutions, educational museums, etc. This set of textbooks, icons, and realities founded an imaginary, a culture. In addition, the universal Exhibitions opened spaces to receive and exhibit inventions in order to capitalize on the first school production methods. They were developed in parallel with the origin of national education systems. This paper reflects on the different roles that universal Exhibitions covered in the world of education and its value for educational historiography.

Bibliographic References

  • Benjamin, W. (2005), Libro de los pasajes, Madrid, akal.
  • Burke, p. (2001), Visto y no visto. El uso de la imagen como documento histórico, Barcelona, crítica.
  • Costa, a. (2006), “El ajuar de la escuela”, en EcoLano, a. (dir): Historia ilustrada de la escuela en España, Madrid, Fundación Germán sánchez ruipérez, pp. 197 ss.
  • Eco, u. (1994), prólogo a El discurso histórico de J. LoZano, Madrid, alianza Editorial, 1994.
  • Eco, u. (2000), Los límites de la interpretación, Barcelona, Lumen.
  • Escolano, a. (ed.) (2007), La cultura material de la escuela, Berlanga, cEincE.
  • Escolano, a. (2010), “sherlock Holmes goes to school. Etnohistory of school and educational heritage””, History of Education & Children´s Literature, v-2, pp. 17-32.
  • Foucault, M. (1991), La arqueología del saber, México, siglo xxi. p. 304 ss.
  • Ginzburg, carlo (1994), Mitos, emblemas, indicios. Morfología e historia, Barcelona, Gedisa.
  • Ginzbug, carlo (2000), Ojazos de madera. Nueve reflexiones sobre la distancia, Barcelona, península.
  • Gonçalves Vidal, Diana (1999), A memória e a sombra, Belo Horizonte, autentica.
  • Guereña, Jean Louis (2007). La sección Española en la Exposición universal de 1867, in F. KoHKEr, stéréotypes Culturels et Constructions identitaires, Tours, presses universitaires, pp. 33-49.
  • Guereña, Jean Louis (1989). Galdós en la Exposición universal de parís de 1867. in: Actas del tercer Congreso internacional de Estudios Galdosianos, calbildo insular de Gran canaria, pp. 37-52.
  • Lawn, M. & Grosnenor, i., “Whe in doubt, preserve: exploring the traces of teaching and material culture in English schools”, History of Education, 30-2 (2001) 117 ss.
  • Lawn, M. & GrosvEnor, i., eds (2005), Materialities od schooling, oxford, symposium Boocks.
  • Lawn, M. (2007) “proposal for Education in World Exhibitions seminar”, Edinburgh, documento de trabajo.
  • Lozano, Jorge (1994), El discurso histórico, Madrid, alianza Editorial.
  • Orellana, Juan (1867). La Exposición Universal de Paris en 1867. Barcelona, Librería de Manero.
  • Plum, Willians (1977). Les expositions universelles au XXe siècle, spectacles du changement socio-culturel. Bonn, Friedrich Eber.
  • Sacchetto, pier paolo (1986), El objeto informador. Los objetos de la escuela: entre la comunicación y el aprendizaje, Barcelona, Gedisa.
  • Tanizaki, J. (2003), El elogio de la sombra, Madrid, Ediciones siruela.
  • Vallín, asciclo F. (1878). La Instrucción Popular en Europa. Rectificación del Mapa de Mr. Manier. Madrid, imprenta aribau.
  • White, Hayn (1992), El contenido de la forma. narrativa, discurso y representación histórica, Barcelona, paidós.