El doble en Juan Ramón Jiménez

  1. Laia Olivé 1
  1. 1 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

Revista:
Hispanic review

ISSN: 0018-2176

Año de publicación: 2023

Volumen: 91

Número: 4

Páginas: 541-560

Tipo: Artículo

DOI: 10.1353/HIR.2023.A917875 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

Otras publicaciones en: Hispanic review

Resumen

Although not widely treated in research, the motif of the double is a recurring theme in Juan Ramón Jiménez. This article studies the manifestation and development of the Other in Jiménez's verse and prose, beginning with the main theories about it. Taking this as the foundation, we suggest some doppelgänger figures from Juan Ramón and the desire to overcome them through unity, which is expressed by his poetic I. This seems to take place in Animal de fondo (1949), though it turns out to fail in Espacio (1954).

Referencias bibliográficas

  • Alarcón Sierra, Rafael. "Juan Ramón Jiménez: el simulacro del otro y el fracaso de Pigmalión." Bulletin of Spanish Studies, vol. 93, no. 5, 2016, pp. 823–37. DOI:10.1080/14753820.2016.1149317.
  • Ballesteros González, Antonio. Narciso y el doble en la literatura fantástica victoriana. Ediciones de la U de Castilla-La Mancha, 1998.
  • Bargalló Carraté, Juan. "Hacia una tipología del doble: el doble por fusión, por fisión y por metamorfosis." Identidad y alteridad: aproximación al tema del doble, editado por Juan Bargalló Carraté, Alfar, 1999, pp. 11–26.
  • Blasco Pascual, Francisco Javier, y María Teresa Gómez Trueba, editores. Obra poética. Juan Ramón Jiménez, 2 vols., 4 tomos, prólogo de Víctor García de la Concha, Espasa-Calpe, 2005.
  • Cernuda, Luis. "Los dos Juan Ramón Jiménez: el Dr. Jekyll y Mr. Hyde." México en la Cultura, no. 482, 1958, pp. 1–3.
  • Cortázar, Julio. "Del sentimiento de no estar del todo." La vuelta al día en ochenta mundos, tomo 1, Siglo XXI, 1967, pp. 21–26.
  • Doležel, Lubomír. "Una semántica para la temática: el caso del doble." Estudios de poética y teoría de la ficción, traducido por Joaquín Martínez Lorente, U de Murcia, 1999, pp. 159–74.
  • Freud, Sigmund. Der Familienroman der Neurotiker, Werke aus den Jahren 1906–1909, gesammelte Werke. Tomo 8, editado por Anna Freud, Fischer, 1999, pp. 227–31.
  • Gómez Redondo, Fernando. Juan Ramón Jiménez: teoría de una poética. Servicio de Publicaciones de la U de Alcalá, 1996.
  • Gómez Trueba, María Teresa. Estampas líricas en la prosa de Juan Ramón Jiménez: retratos, paisajes y recuerdos. U de Valladolid, 1995.
  • Herrero Cecilia, Juan. "Figuras y significaciones del mito del doble en la literatura: teorías explicativas." Çedille: Revista de Estudios Franceses, Monografías 2, 2011, pp. 17–48.
  • Jiménez, Juan Ramón. Ideolojía (1897–1957). Metamórfosis, tomo 4, reconstrucción, estudio y notas de Antonio Sánchez Romeralo, Anthropos, 1990.
  • Jiménez, Juan Ramón. La muerte. Edición y estudio preliminar de Diego Martínez Torrón, Seix Barral, 1999.
  • Jiménez, Juan Ramón. Obra en prosa. Blasco Pascual y Gómez Trueba, tomos 3 y 4.
  • Jiménez, Juan Ramón. Obra en verso. Blasco Pascual y Gómez Trueba, tomos 1 y 2.
  • Jiménez, Juan Ramón. El trabajo gustoso (Conferencias). Selección y prólogo de Francisco Garfias, Aguilar, 1961.
  • Jourde, Pierre, y Paolo Tortonese. Visages du double, un thème littéraire. Nathan U, 1996.
  • Jung, Carl Gustav. Die Archetypen und das kollektive Unbewusste, gesammelte Werke. Tomo 9, 1, Walter-Verlag, 1976.
  • Krauss, Wilhelmine. Das Doppelgängermotiv in der Romantik, Studien zum romantischen Idealismus. Ebering, 1930.
  • Lacan, Jacques. Le stade du miroir comme formateur de la fonction du Je : telle qu'elle nous est révélée dans l'expérience psychanalitique. PU de France, 1949.
  • León Liquete, Carlos. "Introducción a Animal de fondo." Blasco Pascual y Gómez Trueba, tomo 2, pp. 1119–43.
  • Liddell, Henry George, y Robert Scott. A Greek–English Lexicon. 9 a ed. revisada, Clarendon, 1996. logeion.uchicago.edu.
  • Lorenzo García, Esther. "Manifestaciones del doble mítico en las voces poéticas de Fernando Pessoa, Antonio Machado y Juan Ramón Jiménez." Amaltea: Revista de Microcrítica, vol. 3, 2011, pp. 23–46. DOI:dx.doi.org/10.5209/rev_AMAL.2011.v3.37532.
  • Martín López, Rebeca. Las manifestaciones del doble en la narrativa breve española contemporánea. Tesis doctoral, U Autónoma de Barcelona, 2006.
  • Musset, Alfred de. Poésies. France Loisirs, 1984.
  • Rank, Otto. Das Doppelgänger, eine psychoanalytische Studie. Bremen UP, 2013.
  • Richter, Johann Paul Friedrich. Blumen, Frucht- und Dornenstücke oder Ehestand, Tod und Hochzeit des Armenadvokaten F. St. Siebenkäs. Werke, tomo 2, editado por Norbert Miller y Gustav Lohmann, Hanser, 1963.
  • Rimbaud, Arthur. Poésies: une saison en enfer. Illuminations, prefacio de René Char, editado por Louis Forestier, Gallimard, 1999.
  • Roas, David. "La amenaza de lo fantástico." Teorías de lo fantástico, editado por David Roas, Arco/Libros, 2001, pp. 7–44.
  • Todorov, Tzvetan. Introduction à la littérature fantastique. Éditions de Seuil, 1970.
  • Troubetzkoy, Wladimir. L'ombre et la difference, le Double en Europe. PU de Fax, 1996.
  • Tymms, Ralph. Doubles in Literary Psychology. Bowes & Bowes, 1949.
  • Wain, Marianne. "The Double in Romantic Narrative: A Preliminary Study." Germanic Review: Literature, Culture, Theory, vol. 36, no. 4, 1961, pp. 257–68.