Más allá del postpunk. New romantics y góticos entre Madrid y Valencia en los años ochenta

  1. Eduardo Leste 1
  2. Fernán del Val 2
  1. 1 Investigador independiente
  2. 2 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

Journal:
Resonancias: Revista de investigación musical

ISSN: 0719-5702 0717-3474

Year of publication: 2019

Volume: 23

Issue: 45

Pages: 215-239

Type: Article

DOI: 10.7764/RES.2019.45.9 GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Resonancias: Revista de investigación musical

Abstract

This article restores, through in-depth interviews, the memory of the youth who participatedin diverse musical scenes and youth cultures that emerged in Madrid and Valencia in theeighties. From the stories of those people, and the use of the concepts of music scene andyouth culture, this article delves into the connections between the Movida madrileña –mainlyof the gothic and new romantics cultures– the Valencian postpunk scene and the incipientValencian Bacalao, showing the relations of competition and emulation among them, that willend up generating the so-called Bacalao madrileño in the nineties. In this way, this work, alongwith adding in complexity to the phenomenon of the Movida madrileña, makes visible thoseyoung people who participated with their own speeches and practices, often anonymously, ofthose cultural productions.

Bibliographic References

  • Appadurai, Arjun. 1996. La modernidad desbordada. Dimensiones culturales de la globalización. Buenos Aires: FCE y Trilce.
  • Bayo, Chimo y Emma Zafón. 2016. No iba a salir y me lie. Un gran viaje por la Ruta del Bakalao. Barcelona: Roca editorial.
  • Beltrán, Miguel et al. 1984. Informe sociológico sobre la juventud española 1960/1982. Madrid: SM Ediciones.
  • Bennet, Andy y Richard Peterson. 2004. Music Scenes. Local, Translocal and Virtual. Nashville: Vanderbilt University Press.
  • Caprarella, Marcello y Fanny Hernández Brotons. 2008. “La lucha por la ciudad: vecinostrabajadores en las periferias de Madrid, 1968-1982”. En Memoria ciudadana y movimiento vecinal, editado por Vicente Pérez Quintana y Pablo Sánchez León, 33-53. Madrid: La Catarata.
  • Carmona, Pablo y Emmanuel Rodríguez. 2007. “Barrios: planificación, inmigración y movimiento vecinal (1939-1986)”. En Madrid: ¿la suma de todos? Globalización, territorio, desigualdad, editado por Observatorio Metropolitano, 333-390. Madrid: Traficantes de sueños.
  • Castells, Manuel. 2008. “Productores de ciudad: el movimiento ciudadano de Madrid”. En Memoria ciudadana y movimiento vecinal, editado por Vicente Pérez Quintana y Pablo Sánchez León, 21-32. Madrid: La Catarata.
  • Cateforis, Theodore. 2011. Are We Not New Wave? Modern Pop at the Turn of the 1980s. Michigan: University of Michigan Press.
  • Cohen, Sara. 1991. Rock Culture in Liverpool: Popular Music in the Making. Oxford: Clarendon.
  • ________. 1999. “Scenes”. En Key Terms in Popular Music and Culture, editado por Horner y Swiss, 241-246. Oxford: Blackwell.
  • Costa, Luis. 2016. ¡Bacalao!: Historia oral de la música de baile en Valencia, 1980-1995. Barcelona: Contra Ediciones.
  • Cuesta, Amanda. 2009. “Los quinquis del barrio”. En Quinquis dels 80. Cinema, premsa i carrer, editado por Amanda Cuesta y Mery Cuesta, 185-195. Barcelona: Diputació de Barcelona.
  • Díaz G. Viana, Luis. 2005. “Los caminos de la memoria: oralidad y textualidad en la construcción social del tiempo”. Acta Poética 26 (1-2): 181-217.
  • Domínguez, Salvador. 2004. Los hijos del rock. Los grupos hispanos (1975-1989). Madrid: Fundación Autor.
  • Feixa, Carles. 1998. De jóvenes, bandas y tribus. Barcelona: Ariel.
  • Feixa, Carles y Maritza Urteaga. 2005. “De jóvenes, músicas y dificultades de integrarse”. En La antropología urbana en México, editado por Néstor García Canclini, 265-306. México: Fondo de Cultura Económica.
  • Fouce, Héctor. 2006. El futuro ya está aquí. Madrid: Velecio.
  • Fouz, Santiago. 2009. “Me cuesta tanto olvidarte: Mecano and the Movida Remixed, Revisited and Repackaged”. Journal of Spanish Cultural Studies 10: 167-187.
  • García García, Antonio. 2009. “Modelos de identidad masculina: representaciones y encarnaciones de la virilidad en España (1960-2000)”. Tesis de Doctorado, Universidad Complutense de Madrid.
  • Giddens, Anthony. 1990. The Consequences of Modernity. Cambridge: Polity.
  • Haddon, Mimi. 2015. What is Post-Punk? A Genre Study of Avant-Garde Pop, 1977-1982. Montréal: Schulich School of Music, McGill University.
  • Halbwachs, Maurice. [1925] 2004. La memoria colectiva. Zaragoza: Prensas Universitarias de Zaragoza.
  • Hesmondhalgh, David. 2005. “Subcultures, Scenes or Tribes? None of the Above”. Journal of Youth Studies 8 (1): 21-40.
  • Jiménez, Miguel F. 2004. “1981-1983: la edad de oro del pop valenciano”. En Historia del rock en la Comunidad Valenciana, editado por Raül Serrador, 170-189. Valencia: Avantpress.
  • Jordan, Lauren. 2009. Rockers... Desterrados de la movida. Lleida: Milenio.
  • Lechado, José Manuel. 2005. La movida. Una crónica de los 80. Madrid: Algaba ediciones.
  • ________. 2013. La Movida y no sólo madrileña. Madrid: Sílex ediciones.
  • Lenore, Víctor. 2018. Espectros de La Movida. Por qué odiar los años ochenta. Madrid: Akal.
  • Leste Moyano, Eduardo. 2018. “Memoria y nostalgia en la industria musical: el caso de la música electrónica”. Tesis de Doctorado, Universidad Complutense de Madrid.
  • Marcial, Rogelio. 2006. Andamos como o andamos porque somos como somos: culturas juveniles en Guadalajara. México: El colegio de Jalisco.
  • Martínez Vaquero, Pablo. 2009. ¡Ahora! No mañana. Los mods en la nueva ola española 1979- 1985. Lleida: Milenio.
  • Mendívil, Julio y Christian Spencer. 2016. “Introduction: Debating Genre, Class and Identity:
  • Popular Music and Music Scenes from the Latin American World”. En Made in Latin America, editado por Julio Mendívil y Christian Spencer, 1-22. Nueva York: Routledge.
  • Mora, Kiko y Eduardo Viñuela. 2013. “Introducción”. En Rock Around Spain. Historia, industria, escenas y medios de comunicación, editado por Kiko Mora y Eduardo Viñuela, 11-21. Lleida: Universidad de Lleida.
  • Navarro López, Manuel y María José Mateo Rivas. 1993. Informe Juventud en España. Madrid: Instituto de la Juventud.
  • Nora, Pierre. [1984] 2008. Pierre Nora en les lieux de mémoire. Santiago de Chile: LOM.
  • Oleaque, Joan. M. 2004. En èxtasi: drogues, música màkina i ball: viatge a les entranyes de “la festa”. Barcelona: Aras libres.
  • Ordovás, Jesús. 1986. Historia del pop español. Madrid: Alianza.
  • Paino, Fernando O. 2009. Quiero ser santa: historia de la música gótica en España. Madrid: Quarentena ediciones.
  • 2017. Música industrial. La deshumanización del sonido. Lleida: Milenio.
  • Prada, Antonio de. 2010. Rockola. Templo de la Movida. Madrid: Ediciones Amargord.
  • Rodríguez, Emmanuel e Isidro López. 2010. Fin de ciclo. Financiarización, territorio y sociedad de propietarios en la onda larga del capitalismo hispano (1959-2010). Madrid: Traficantes de sueños.
  • Reguillo, Rossana. 2000. “El lugar desde los márgenes. Músicas e identidades juveniles”. Nómadas 13: 40-53.
  • Reynolds, Simon. 2005. Rip it Up and Start Again. Postpunk 1978-1984. Londres: Faber and Faber.
  • ________. [1998] 2014. Energy Flash. Un viaje a través de la música rave y la cultura de baile. Barcelona: Contra.
  • Ricoeur, Paul. 2001. La memoria, la historia y el olvido. Buenos Aires: FCE.
  • Rock, Manolo. 2002. Yo, M. Rock en la Valencia subterránea, 1980-2000. Valencia: Lliso.
  • Serrador, Raul, ed. 2004. Historia del rock en la Comunidad Valenciana. Valencia: Avantpress.
  • Sá, Simone Pereira de y Jeder Janotti Junior, eds. 2013. Cenas musicais. São Paulo: Anadarco Editora & Comunicação.
  • Santos Unamuno, Enrique. 2005. “El resurgir de la década prodigiosa (1977-1987): la herencia de la movida en los géneros de la memoria”. En Percorsi di lingua e cultura spagnola. In ricordo di Donatella Cessi Montalvo, editado por Calvi, Chierichetti y Santos López, 185- 221. Milano: Selene.
  • Seguí, José Ricardo. 2004. “Los 80 en Valencia. La generación del vértigo”. En Historia del rock en la Comunidad Valenciana, editado por Raül Serrador, 157-169. Valencia: Avantpress.
  • Shank, Barry. 1994. Dissonant Identities: The Rock’n’Roll Scene in Austin, Texas. Middletown: Wesleyan University Press.
  • Stokes, Martin. 1995. “Introduction: Ethnicity, Identity and Music”. En Identity and Music: The Musical Construction of Place, editado por Martin Stokes, 1-28. Oxford: Berg.
  • Straw, Will. 1991. “Systems of Articulation, Logics of Change: Communities and Scenes”. Cultural Studies 5 (3): 368-388.
  • ________. 2006. “Scenes and Sensibilities”. Compos 6: 1-16.
  • Tomé, Pedro. 2016. “Paisajes serranos en una economía política de los sentimientos”. En El patrimonio cultural inmaterial de Castilla y León: propuestas para un atlas etnográfico, editado por Luis Díaz Viana y Vicente Blanco, 161-182. Madrid: CSIC.
  • Turner, Víctor. 1982. From Ritual to Theatre. The Human Seriousness of Play. Nueva York: PAJ.
  • Val Ripollés, Fernán del. 2017. Rockeros insurgentes, modernos complacientes: un análisis sociológico del rock en la Transición (1975-1985). Madrid: Fundación SGAE.