Hacia un repertorio de las comedias colaboradas de Rojas ZorrillaLos casos de "El pleito del demonio con la Virgen" y "La trompeta del juicio", a través de la estilometría

  1. González Escudero, Irene 1
  1. 1 UCLM y UVa
Journal:
Cuadernos de investigación filológica

ISSN: 0211-0547

Year of publication: 2023

Tome: 53

Pages: 21-38

Type: Article

DOI: 10.18172/CIF.5840 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Cuadernos de investigación filológica

Abstract

The aim of this article is to approach the corpus of collaborative comedies by the Toledo playwright Francisco de Rojas Zorrilla. To this end, we analyse two comedies that have been erroneously attributed to this author in various traditional studies: El pleito del demonio con la Virgen and La trompeta del juicio. New tools in the field of stylometry help us to revise some of these attributions, which have made it possible to undertake this work. The tables of distances resulting from these analyses are presented, as well as other philological questions to determine that Rojas Zorrilla did not participate in these two comedies, which is why they have not been included in the list of comedies in collaboration of the project “The comedies in collaboration of Rojas Zorrilla with other playwrights: stylometric analysis, study and critical edition”. (PID2020-117749GB-C21).

Funding information

Bibliographic References

  • ALVITI, R. (2017). “El proceso de escritura en colaboración: sincronía y diacronía”. En Matas Caballero (ed.), La comedia escrita en colaboración en el Teatro del Siglo de Oro, Colección Olmedo Clásico, 14. Olmedo (Valladolid), Ediciones Universidad de Valladolid, 15-27.
  • BARRERA, C. A. (1860). Catálogo bibliográfico y biográfico del teatro antiguo español, desde sus orígenes hasta mediados del siglo XVIII. Madrid, Rivadeneyra.
  • CAMPIÓN, M. y CUÉLLAR, Á. (2021). “Discernir entre original y refundición en el teatro del Siglo de Oro a través de la estilometría: el caso de El mejor amigo, el muerto”. Talía. Revista de estudios teatrales, 3, 59-69. https://doi.org/10.5209/tret.74021 DOI: https://doi.org/10.5209/tret.74021
  • CEREZO, J. y CALVO, J. (2019). “Autoría y estilo. Una atribución cervantina desde las Humanidades Digitales. El caso de La conquista de Jerusalén”. Anales Cervantinos, LI: 231-250. https://doi.org/10.3989/anacervantinos.2019.011 DOI: https://doi.org/10.3989/anacervantinos.2019.011
  • CIENFUEGOS, G. (2014). “La polémica sobre el dogma de la Inmaculada Concepción y la censura teatral”. Cincinnati Romance Review, 37, 24-44. https://scholar.uc.edu/show/gx41mk41r
  • COTARELO Y MORI, E. (1911). Don Francisco de Rojas Zorrilla, noticias biográficas y bibliográficas. Madrid, Imprenta de la Revista de Archivos.
  • CUÉLLAR, Á. y VEGA G. (2017-2023). CETSO. Corpus de Estilometría aplicada al Teatro del Siglo de Oro. https://etso.es
  • EDER, M., RYBICKI, J. y KESTEMONT, M. (2016). “Stylometry with R: a package for computational text analysis”. R Journal, 8, 1, 107-121. https://journal.r-project.org/archive/2016/RJ-2016-007/RJ-2016-007.pdf DOI: https://doi.org/10.32614/RJ-2016-007
  • GONZÁLEZ, R. (2014). “Esto es hecho, entre Rojas Zorrilla y Rosete Niño: un caso más de autoría conflictiva”. En Bognolo, A., Barrio de la Rosa, F., Ojeda Calvo, M. V., Pini, D. y Zinato, A. (eds. lit.), Serenísima palabra. Actas del X Congreso de la Asociación Internacional Siglo de Oro (Venecia, 14-18 de julio de 2014), Biblioteca di Rassegna Iberistica, 5, 533-546. https://edizionicafoscari.unive.it/libri/978-88-6969-164-5/
  • GONZÁLEZ, R. (2015). “Una obra en colaboración de tema histórico: La más hidalga hermosura de Zabaleta, Rojas y Calderón”. En Rouane Soupault, I. y Meunier, P. (dirs.), Tiempo de historia en el teatro del Siglo de Oro: Actas selectas del XVI Congreso Internacional. Aix-en-Provence, Presses Universitaires de Provence. https://books.openedition.org/pup/4702?lang=es DOI: https://doi.org/10.4000/books.pup.4702
  • GONZÁLEZ, R., CEREZO, U. y VEGA, G. (2007). Bibliografía de Francisco de Rojas Zorrilla. Kassel, Reichenberger.
  • JULIO, M. T. (2014). “Prólogo a Francisco de Rojas Zorrilla, Los encantos de Medea”. En Marcello, E. E. (coord.), Francisco de Rojas Zorrilla. Obras completas. V. Segunda parte de comedias. Cuenca, Universidad de Castilla-La Mancha, 477-584.
  • PEDRAZA, F. B. y RODRÍGUEZ CÁCERES, M. (2007). “Prólogo a Francisco de Rojas Zorrilla, Donde no hay agravios no hay celos”. En Marcello, E. E. (coord.), Francisco de Rojas Zorrilla. Obras completas. I. Primera parte de comedias. Cuenca, Universidad de Castilla-La Mancha, 278-415.
  • PROFETI, M. G. (1997). “El último Lope”. En Pedraza, F. B. y González Cañal, R. (eds.), La década de oro de la comedia española: 1630-1640. Almagro (Ciudad Real), Festival de Almagro-Universidad de Castilla-La Mancha, 11- 39.
  • RUBIO SAN ROMÁN, A. y MARTÍNEZ CARRO, E. (2006). “Aportación documental a la obra de Rojas Zorrilla”. Dicenda. Cuadernos de Filología Hispánica, 24, 219-234. https://core.ac.uk/download/pdf/38832741.pdf
  • URZÁIZ, H. (2002). Catálogo de autores teatrales del siglo XVII. Madrid, Fundación Universitaria Española.