Memories Between Architecture and CinemaA Glimpse into the Webapp Cinemapp.Net

  1. Rincón-Borrego, Iván 1
  2. Alonso-García, Eusebio 1
  3. Pérez Barreiro, Sara 1
  1. 1 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

Journal:
SOBRE: Prácticas artísticas y políticas de la edición

ISSN: 2444-3484

Year of publication: 2024

Issue: 10

Pages: 83-96

Type: Article

DOI: 10.30827/SOBRE.V10I.28397 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: SOBRE: Prácticas artísticas y políticas de la edición

Sustainable development goals

Abstract

Cinemapp is a web application (webapp) that enables the individual or group discovery of the Cinematic Ecosystem of the city of Valladolid. This city is distinguished for its architectural heritage and cinematic history, with numerous cinemas that have vanished and films that have been shot there, thus comprising a unique combination of architectural and cinematic heritage. The application fosters an interactive experience that facilitates the exploration and enjoyment of the city's cinematic history, as well as contemplation of film, media, and new technologies. The project compiles a wide range of historical information and citizen memories in various digital formats, which nourish the graphical database named FilmcityDB. By combining both resources and employing the Valladolid context as an extrapolatable prototype, users can explore different routes and immerse themselves in the accumulated cinematic history of the city since the past century.

Bibliographic References

  • Alonso, E., Rincón, I., Pérez, S., Villalobos, D., Jové, J. M., Vega, R., Gallego, M. del C., Cebrián, S., López, A. y Aparicio, B. (2023). Valladolid Film Ecosystem and IT Transfer. HERSUS Sharing Platform. https://hersus-sharingplatform.org/content/vfe-tit/.Amps (2020, junio 29-30). Architecture, media, politics and society Amps. [Invited talk]. International Conference, Canterbury, Inglaterra. https://amps-research.com/conference/canterbury-2020/.
  • Barrenetxea Marañón, I. (2008). ¡Nada de olvidar! El cine y la memoria histórica. Quaderns de cine, 3, 7-14. https://doi.org/10.14198/QdCINE.2008.3.01.
  • Bullivant, L. (2005). Introduction. AD Architectural Design, 75(1), 5-7.
  • Cairns, G. (2007). El arquitecto detrás de la cámara: La visión espacial del cine. Abada Editores.
  • Camacho Pina, Ángel. (2023). ArchiMaps: desarrollo de una aplicación móvil de guías de arquitectura. SOBRE. Prácticas Editoriales En Arte Y Arquitectura, 9, 21-29. https://doi.org/10.30827/sobre.v9i1.27016.
  • Colomina, B. (2001). Enclosed by Images: The Eameses' Multimedia Architecture. Grey Room, 2, 7-29. http://www.jstor.org/stable/1262540.
  • Cubitt, S., Lury, C., McQuire, S., Papastergiadis, N., Palmer, D., Pfefferkorn, J. y Sunde, E. K. (2021). Ambient Images. The Nordic Journal of Aesthetics, 30(61-62), 68-77. https://doi.org/10.7146/nja.v30i61-62.127861.
  • Debord, G. (1976). La sociedad del espectáculo. Castellote.
  • Echeverría, J. (1999). Los señores del aire: Telépolis y el Tercer Entorno. Destino.
  • García-Carrizo, J. (2016). Ciudad y pantallas digitales publicitarias: Motivos, funciones y efectos de su implantación. En Chaves, M. A. (Ed.), Ciudad y comunicación (pp. 281-291). Universidad Complutense.
  • González, M. J., Pérez, S. y Alonso, E. (Eds.). (2016c). Objetivo: la casa. Fotograma 009. Fundación Inter-nacional DOCOMOMO Ibérico, Grupo de Investigación Reconocida de Arquitectura y Cine de la Universi-dad de Valladolid.
  • González, M. J., Pérez, S. y Rincón, I. (Eds.). (2016b). Espacios urbanos. Fotograma 008. Fundación Inter-nacional DOCOMOMO Ibérico, Grupo de Investigación Reconocida de Arquitectura y Cine de la Universi-dad de Valladolid.
  • González, M. J., Pérez, S. y Villalobos, D. (Eds.). (2016a). Interiores urbanos y domésticos. Fotograma 007. Fundación Internacional DOCOMOMO Ibérico, Grupo de Investigación Reconocida de Arquitectura y Cine de la Universidad de Valladolid.
  • Gorostiza, J. (2007). La profundidad de la pantalla: Arquitectura + cine. Colegio Oficial de Arquitectos de Canarias, Demarcación de Tenerife. La Gomera y El Hierro.
  • Gorostiza, J. (2018). Fachadas y pantallas. Lo real transformado en ficción. Collectivus, Revista de Cien-cias Sociales, 5(1), 40-62. https://doi.org/10.15648/Coll.1.2018.4.
  • Gutiérrez-Martín, A. y Tyner, K. (2012). Media literacy in multiple contexts. [Alfabetización mediática en contextos múltiples]. Comunicar, 38, 10-12. https://doi.org/10.3916/C38-2012-02-00.
  • Halbwachs, M. (1994). Les Cadres Sociaux de la Mémoire. Albin Michel.Halbwachs, M. (1991/2002). Fragmentos de la memoria colectiva. Selección y traducción Miguel Ángel Aguilar. Revista de Cultura Psicológica, 1(1), 1-11. https://doi.org/10.5565/rev/athenead/v1n2.52.
  • Imbert-Bouchard Ribera, D., Llonch Molina, N., Martín Piñol, C. y Osàcar Marzal, E. (2013). Turismo cultural y apps. Un breve panorama de la situación actual. Her&Mus. Heritage & Museography, 13, 44-54. https://raco.cat/index.php/Hermus/article/view/313393.
  • Koeck, R. (2013). Cine-Scapes: Cinematic Spaces in Architecture and Cities. Taylor & Francis.
  • Lipovetsky, G., y Serroy, J., (2009). La pantalla global. Cultura mediática y cine en la era hipermoderna. Editorial Anagrama.
  • Martín Arias, L. y Sáinz Guerra, P. (1986). El cinematógrafo (1986-1919). Cuadernos Vallisoletanos, 14.
  • Martín de Uña, J. (2002). Historias de una ciudad y el cine. Fancy Ediciones.
  • Mcquire, S. (2008). The Media City. Media, Architecture and Public Space. SAGE Publications.
  • Negroponte, N. (1995). Being digital. Vintage Books.
  • Pallasmaa, J. (2001). La arquitectura de la imagen: El espacio existencial en el cine. Editorial Gustavo Gili.Penz, F., Koeck, R. y Speed, C. (30 de julio de 2015). Cinematic Geographies of Battersea: Urban Interface and Site-Specific Spatial Knowledge (AHRC, 2012-13). http://www.cava-research.org/research-projects/project-page.
  • Pérez-Barreiro, S., Rincón-Borrego, I., Alonso-García, E. y Villalobos-Alonso, D. (2022). A Dios pongo por testigo que la forma sigue a la función. Aprendizaje de la arquitectura a través del cine. En A. Pizza (Ed.), La ciudad en el cine: Recorridos, encuadres, secuencias y montajes (pp. 224-239). Ediciones Asimétricas.
  • Pizza, A. (Ed.). (2022). La ciudad en el cine. Ediciones Asimétricas.
  • Rincón Borrego I. I., Pérez Barreiro S., Alonso García E., Villalobos Alonso D., Jové Sandoval J. M. y Cebrián Renedo S. (2022a). La imagen como materia y material. Arquitecturas avanzadas y experimen-tación audiovisual desde la mirada inclusiva de Herbert Bayer. Arte, Individuo y Sociedad, 34(1), 335-350. https://doi.org/10.5209/aris.74210.
  • Rincón Borrego, I. I., Alonso-García, E., Pérez-Barreiro , S. y Villalobos-Alonso , D. (2022b). Screen archi-tectures in the information age. Notes on media walls and new paradigms. Estoa. Journal of the Faculty of Architecture and Urbanism, 11(21), 127-140. https://doi.org/10.18537/est.v011.n021.a11.
  • Rippon, M. y Griffith, S. (2019). Full Stack JavaScript Development with MEAN: MongoDB, Express, Angu-lar, and Node.js. Packt Publishing.
  • Robinson, I., Webber, J. y Eifrem, E. (2013). Graph Databases. O'Reilly Media.
  • Saggio, A. (2005). Interactivity at the Centre of Avant-Garde Architectural Research. AD Architectural Design, 173, 23-29.
  • Townsend, A. (2004). Digitally mediated urban space: New lessons for design. PRAXIS: Journal of Writing + Building, 6, 102.
  • Vega-Gorgojo, G. (2022). LOD4Culture – Patrimonio cultural mundial a un solo click. GSIC/EMIC. Univer-sidad de Valladolid. https://lod4culture.gsic.uva.es/es/.
  • Villalobos Alonso, D. (2020). Arquitectura de cines en Valladolid. Universidad de Valladolid.
  • Villalobos, D., Pérez, S. y Rincón, I. (Eds.). (2016). Arquitectura de cine. Fundación Internacional DOCOMO-MO Ibérico, Grupo de Investigación Reconocida de Arquitectura y Cine de la Universidad de Valladolid .
  • Yourcenar, M. (1982). Memorias de Adriano. Edhasa.