Tres hojas de álbum, op. 22 (1953)Rodolfo Halffter y la huella de Schöenberg

  1. Carlos Villar-Taboada 1
  1. 1 Universidad de Valladolid, España
Journal:
Neuma: Revista de Música y Docencia Musical

ISSN: 0718-7017 0719-5389

Year of publication: 2023

Year: 16

Volume: 2

Pages: 53-85

Type: Article

More publications in: Neuma: Revista de Música y Docencia Musical

Abstract

The Spanish composer Rodolfo Halffter (1900-1987) describes a compositive career parallel to his biography: his exile to Mexico due to the Spanish Civil War (1936-1939) was a landmark that resulted in a creative turn marked by its adoption, since the fifties, of the twelve-tone method. Although progressively distanced from its more orthodox practice, Halffter acknowledged in his first approach to the series, the pianistic Tres hojas de álbum, op. 22 (1953), his debt to Arnold Schöenberg (1874-1951). An analysis is proposed using a methodology coherent to the current atonal and twelve-tone theory, and to the Topic Theory.

Bibliographic References

  • Agawu, Kofi (1991). Playing with Signs: A Semiotic Interpretation of Classical Music. Princeton: Princeton University Press.
  • Agawu, Kofi (2009). Music as Discourse: Semiotic Adventures in Romantic Music. Oxford – New York: Oxford University Press.
  • Alonso Tomás, Diego (2013). “Roberto Gerhard frente al modelo de modernidad schönbergiano (1926-1932)”, Musicología global, musicología local. Javier Marín, Germán Gan, Elena Torres y Pilar Ramos (editores). Madrid: Sociedad Española de Musicología, pp. 105-114.
  • Alonso Tomás, Diego (2015). La creación musical de Roberto Gerhard durante el magisterio de Arnold Schöenberg: neoclasicismo, octatonicismo y organización proto-serial (1923-1928). Tesis para optar al grado de Doctor, Universidad de La Rioja (España).
  • Alonso Tomás, Diego (2017). “Un hito en la modernidad musical española: el primer Apunt para piano de Roberto Gerhard”, Acta Musicologica, 89, Nº 2, pp. 171-194.
  • Bailey, Kathryn (1994). The Twelve-Note Music of Anton Webern: Old Forms in a New Language. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Benavides, Valentín (2018). “Paisajes del placer y de la culpa. La huella de Mahler en la obra de José María Sánchez-Verdú”, Revista de Musicología, 41, Nº 1, pp. 235-259.
  • Benavides, Valentín (2020). La huella del pasado en la música de José María Sánchez-Verdú. Tesis para optar al grado de Doctor, Universidad de Valladolid (España).
  • Boss, Jack (2014). Schöenberg’s Twelve-Tone Music. Symmetry and the Musical Idea. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Carredano, Consuelo y Victoria Eli (2015). La música en Hispanoamérica en el siglo XX. Madrid: Fondo de Cultura Económica.
  • Casares, Emilio (2000). “Halffter Escriche, Rodolfo”, Diccionario de la música española e hispanoamericana. Emilio Casares (director). Madrid: Fundación Autor - Sociedad General de Autores y Editores, vol. 6, pp. 183-192.
  • Charles, Agustín (2005). Dodecafonismo y serialismo en España. Compositores y obras. Valencia: Rivera Mota.
  • Forte, Allen (1973). The Structure of Atonal Music. New Haven: Yale University Press.
  • Genette, Gérard (1989). Palimpsestos. La literatura en segundo grado. Madrid: Taurus.
  • Grimalt, Joan (2020). Mapping Musical Signification. Cham (Suiza): Springer.
  • Harper, Nancy Lee (1996). “Rodolfo Halffter and the ‘Superposiciones’ of Manuel de Falla: Twelve-Tone Applications of ‘Apparent polytonality’”. Ex Tempore, 7, Nº 1. Enlace: http://www.ex-tempore.org/ExTempore96/harper96.htm. Consultado el 20 de mayo de 2023.
  • Heine, Christiane (2013). “Zwölfkomposition im Nachtkriegsspanien am Beispiel von Gerardo Gombaus Música 3+1 für Streichquartett”. Music and Francoism. Gemma Pérez Zalduondo y Germán Gan Quesada (editores). Turnhout: Brepols, pp. 427-461.
  • Heine, Christiane (2017). “Les quatuors à cordes (1958, 1962, 1973) de Rodolfo Halffter: trois points de vue autor de la tradition du genre”, La musique de chambre au milieu du 20e siècle. Henri Gonnard y Christiane Heine (editores). Tours: Presses Universitaires François Rabelais, pp. 181-215.
  • Heine, Christiane (2022). “Modernité (germanique) et tradition (hispanique) dans Diferencias pour orchestre op. 33 (1970) de Rodolfo Halffter”. Santander. Estudios de Patrimonio, 5, pp. 157-196.
  • Iglesias, Antonio (1979). Rodolfo Halffter (Su obra para piano). Madrid: Alpuerto.
  • Iglesias, Antonio (1992). Rodolfo Halffter (Tema, Nueve décadas y Final). Madrid: Fundación Banco Exterior.
  • Iglesias, Antonio (1990). “El piano de Rodolfo Halffter”, Rodolfo Halffter. Xochiquetzal Ruiz Ortiz. México: CENIDIM, pp. 167-185.
  • Klein, Michael L. (2005). Intertextuality in Western Art Music. Bloomington: Indiana University Press.
  • Kostka, Violetta, Paulo F. de Castro y William A. Everett (2021). Intertextuality in Music. Dialogic Composition. London – New York: Routledge.
  • Ladrón de Guevara, Raúl (1988). “La obra de Rodolfo Halffter”, Palabra y hombre, 67, pp. 36-59.
  • Marco, Tomás (1989). Historia de la música española: 6. Siglo XX. Madrid: Alianza.
  • Mainer, José-Carlos (1981). La Edad de Plata (1902-1939): ensayo de interpretación de un proceso cultural. Madrid: Cátedra.
  • Moro Vallina, Daniel (2019). El compositor Carmelo Bernaola (1929-2002): una trayectoria en la vanguardia musical española. Bilbao: Universidad del País Vasco.
  • Nattiez, Jean-Jacques (1990). Music and Discourse. Toward a Semiology of Music. Princeton: Princeton University Press.
  • Ogas, Julio (2010). “Elección estilística y procesos de significación en la obra para piano de Rodolfo Halffter”. Revista de Musicología, 33, Nº 1-2, pp. 329-342.
  • Paiva de Oliveira, João Pedro (2007). Teoria analítica da música do século XX. Lisboa: Fundação Calouste Gulbekian.
  • Palacios Nieto, María (2008). La renovación musical en Madrid durante la dictadura de Primo de Rivera: el Grupo de los Ocho (1923-1931). Madrid: Sociedad Española de Musicología.
  • Perle, George (1999). Composición serial y atonalidad: una introducción a la música de Schönberg, Berg y Webern. Barcelona: Idea Books.
  • de Persia, Jorge (2012). “Del modernismo a la modernidad”, La música en España en el siglo XX. Alberto González Lapuente (editor). Madrid: Fondo de Cultura Económica, pp. 23-100.
  • Ratner, Leonard (1980). Classical Music. Expression, Form, and Style. New York: Schirmer Books.
  • Ruiz Ortiz, Xochiquetzal (1990). Rodolfo Halffter. México, D.F.: Centro Nacional de Investigación, Documentación e Información Musical “Carlos Chávez” (CENIDIM).
  • Smith-Brindle, Reginald (1966). Serial Composition. London: Oxford University Press.
  • Straus, Joseph N. (2009). Twelve-Tone Music in America. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Suárez-Pajares, Javier (ed.) (2005). Joaquín Rodrigo y la música española de los años cuarenta. Valladolid: Universidad de Valladolid, SITEM.
  • Suárez-Pajares, Javier (ed.) (2007). Joaquín Rodrigo y Federico Sopeña en la música española de los años cincuenta. Valladolid: Universidad de Valladolid, SITEM.
  • Vázquez, Hebert (2006). Fundamentos teóricos de la música atonal. México: UNAM-Fondo Nacional para la Cultura y las Artes.
  • Villar-Taboada, Carlos (2013). “De la técnica al significado: debates y modelos en torno al análisis atonal”, Música, Ciencia y Pensamiento en España e Iberoamérica durante el siglo XX. Leticia Sánchez y Adela Presas (editoras). Madrid: Universidad Autónoma de Madrid, pp. 161-205.
  • Villar-Taboada, Carlos (2018). “Del significado a la identidad: estrategias compositivas y tópicos en José Luis Turina”, Música y construcción de identidades: poéticas, diálogos y utopías en Latinoamérica y España. Victoria Eli y Elena Torres (editoras). Madrid: Sociedad Española de Musicología, pp. 261-281.
  • Villar-Taboada, Carlos (2022). “Tópicos vanguardistas en la música de Claudio Prieto durante los primeros años setenta”, Musicología en transición. Javier Marín-López, Ascensión Mazuela y Juan José Pastor (editores). Madrid: Sociedad Española de Musicología. pp. 1149-1173.
  • Villar-Taboada, Carlos (2022). “Tripartita (1959), de Rodolfo Halffter: hacia una ‘dodecafonía luminosa’”, V Congreso de la Asociación Regional para América Latina y el Caribe de la Sociedad Internacional de Musicología (ARLAC/IMS). Actas virtuales. Javier Marín-López (coordinador). Enlace: https://youtu.be/Wx1X10tI5mY. Consultado el 20 de mayo de 2023.
  • Villar-Taboada, Carlos (2023). “Gestos de postmodernismo estético en José Luis Turina: Pentimento, del lienzo a la orquesta”, Poéticas compartidas. Música y artes plásticas en España desde la segunda mitad del siglo XX. Belén Pérez Castillo y Ruth Piquer (editoras). Granada: Comares, pp. 273-299.
  • Villar-Taboada, Carlos (2023). “Un ‘espíritu español’ en México: historia y dodecafonismo en Rodolfo Halffter durante los años cincuenta”, Músicas iberoamericanas: caminos, redes, circuitos. Javier Marín-López, Montserrat Capelán y Paulo A. Castagna (editores). Madrid – Francfort am Mein: Iberoamericana Vervuert, en prensa.
  • Whittall, Arnold (2008). The Cambridge Introduction to Serialism. Cambridge: Cambridge University Press.