Las ventas directas de productos agropecuarios en Españaconceptualización y aproximación cuantitativa

  1. Gamazo Chillón, Juan Carlos 1
  1. 1 Valladolid. España
Journal:
Revista española de estudios agrosociales y pesqueros

ISSN: 1575-1198

Year of publication: 2023

Issue: 261

Pages: 38-67

Type: Article

DOI: 10.24197/REEAP.261.2023.38-67 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista española de estudios agrosociales y pesqueros

Abstract

In recent years, there has been a proliferation of regional regulations whose main objective is to regulate and promote the sale of small quantities of certain agricultural products by farmers directly to end consumers, i.e. without the intervention of intermediaries or with the participation in these exchange processes of a small number of them. In this context of growing legislative production, the aim of this paper is twofold: firstly, to clarify what the doctrine and legislative texts understand by direct sales and to differentiate it from other related concepts (proximity selling, street selling, short distribution channel, etc.); and secondly, to approach the quantitative importance of this distribution system for certain agricultural and livestock products, using data published by the Ministry of Agriculture, Fisheries and Food and by the National Statistics Institute, analysing the most influential factors and the evolution of spending on food and beverages by Spanish residents and also studying the distribution of consumption according to purchase channels, with special consideration of direct sales

Bibliographic References

  • Agroinformación.com (2020), El nuevo decreto de venta directa de alimentos genera oportunidades para más de 250.000 pequeños agricultores y ganaderos. Disponible en https://agroinformacion.com/el-nuevo-decreto-que-facilita-la-venta-directa-de-alimentos-genera-oportunidades-para-mas-de-250-000-pequenos-agricultores-y-ganaderos/.
  • Aranda, A. et alia (2008), “An analysis of the present food's transport model based on a case study carried out in Spain”, en Sexta Conferencia Internacional sobre la evaluación del ciclo de vida en el sector agroalimentario, Zurich, pp. 12-14.
  • Augère-Granier, Marie-Laure (2016), Short food supply chains and local
  • food systems in the EU. Disponible en: https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/BRIE/2016/586650/EPRS_BRI(2016)586650_EN.pdf.
  • Aznar, G. (2017), La venta directa de productos agroalimentarios en España y Francia. Disponible en http://hp-hp.eu/_archivos/ficheros/entregables_386.pdf.
  • Casares, J y Rebollo, A. (2005), Distribución comercial, Madrid, Civitas Ediciones.
  • Coley, D. et alia (2009), “Local food, food miles and carbon emissions: a comparison of farm shop and mass distribution approaches”, Food Policy, 37, pp. 150-155.
  • Comisión Europea (2013), Informe de la Comisión Europea al Parlamento Europeo y al Consejo sobre la conveniencia de establecer un sistema de etiquetado para la agricultura local y las ventas directas. Disponible en https://eur-lex.europa.eu/resource.html?uri=cellar:be106719-60e5-11e3-ab0f-01aa75ed71a1.0019.01/DOC_1&format=PDF.
  • Comisión Europea (2009) The socio-economic impact of rural development policies: realities and potentials. Disponible en https://cordis.europa.eu/project/id/FAIR984288.
  • Comité Económico y Social Europeo (2021), Dictamen del Comité Económico y Social Europeo sobre «Hacia una cadena de suministro alimentario justa». Disponible en https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ES/TXT/PDF/?uri=CELEX:52021AE2472&from=EN#:~:text=El%20CESE%20se%C3%B1ala%20que%20la,operadores%20y%20evite%20la%20denigraci%C3%B3n.
  • Consejo de la Unión Europea (2022), Reducir la pérdida y el desperdicio de alimentos. Disponible en https://www.consilium.europa.eu/es/policies/food-losses-waste/.
  • Cruz, J.L. y Benito, A. (2018), Canales cortos de comercialización, Serie Estudios IMIDRA, Comunidad de Madrid. Disponible en https://www.comunidad.madrid/sites/default/files/doc/medio-ambiente/_canales_cortos_de_comercializacion_en_la_cm_0.pdf.
  • Gamazo, Juan Carlos (2019), Notas para el estudio de Economía Política, Valladolid, Ediciones Universidad de Valladolid.
  • Gobierno de España, Gabinete de la Presidencia del Gobierno (2023), Coronavirus (COVID-19). Disponible en https://www.dsn.gob.es/es/actualidad/sala-prensa/coronavirus-covid-19-05-mayo-2023.
  • Instituto Nacional de Estadística (2023a), Principales series de población desde 1998. Disponible en https://www.ine.es/jaxi/Tabla.htm?path=/t20/e245/p08/l0/&file=02002.px.
  • Instituto Nacional de Estadística (2023b), Índice de Precios de Consumo. Base 2016. Disponible en https://www.ine.es/jaxiT3/Tabla.htm?t=22350&L=0.
  • Instituto Nacional de Estadística (2023c), Índice de Precios de Consumo: general y de grupos. Base 2016. Disponible en https://www.ine.es/jaxiT3/Tabla.htm?t=22344&L=0.
  • Instituto Nacional de Estadística (2023d), Renta disponible bruta (per cápita) de los hogares. Disponible en https://www.ine.es/jaxi/Tabla.htm?path=/t00/ICV/dim1/l0/&file=11601_1.px&L=0.
  • Instituto Nacional de Estadística (2001), Glosario de conceptos. Disponible en https://www.ine.es/DEFIne/es/concepto.htm?c=4606&tf=&op=#:~:text=Definici%C3%B3n,cargo%20a%20un%20mismo%20presupuesto.
  • Kneafsey, M. et alia (2013) Short food supply chains and local food systems in the EU. A state of play of their socio-economic characteristics. Disponible en https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/handle/JRC80420.
  • Lliso, J.J. et alia (2019), “Productos de calidad diferenciada y nuevos canales de comercialización: hacia una transmisión de valores y una agricultura más sostenible”, Agrícola vergel, 416, pp. 28-33.
  • Martín, V.J. (2001), “Los establecimientos de descuento en el entorno distributivo actual”, Esic market, 110, pp. 169-182.
  • Mauleón, J.R. (2001), “Los canales de comercialización alimentaria como alternativa de los pequeños agricultores ante la globalización: el caso español”. Disponible en https://www.researchgate.net/publication/306597104_Los_canales_cortos_de_comercializacion_alimentaria_como_alternativa_de_los_pequenos_agricultores_ante_la_globalizacion_el_caso_espanol.
  • McKinsey & Company (2021), Disruption and Uncertainty – The State of Grocery Retail 2021. Disponible en https://www.mckinsey.com/~/media/mckinsey/industries/retail/our%20insights/a%20year%20like%20no%20other%20for%20european%20grocery%20retailers/disruption-and-uncertainty-the-state-of-grocery-retail-2021-europe-full-report.pdf.
  • Mikkola, M. (2008), “Coordinative structures and development of food supply chains”, British Food Journal, 110, pp. 189-205.
  • Ministerio de Agricultura, Pesca y Alimentación (2001-2022), Informe del consumo de Alimentación en España (de 2000 a 2021). Disponible en https://www.mapa.gob.es/es/alimentacion/temas/consumo-tendencias/panel-de-consumo-alimentario/resumen-anual-de-la-alimentacion/default.aspx.
  • Ministerio de Agricultura, Pesca y Alimentación (2006), Hacia donde camina la alimentación: tendencias de consumo y comercialización. Canales alternativos de distribución alimentaria. Disponible en https://preservicio.mapama.gob.es/es/alimentacion/temas/consumo-tendencias/folleto3_tcm30-89262.pdf.
  • Mollá, A. y Sánchez, M. (2000), “Análisis de los cambios en los canales de comercialización de productos agroalimentarios”, Estudios Agrosociales y Pesqueros, 186, pp. 39-73.
  • Muñiz Espada, E. La especialización de los órganos judiciales en Derecho agrario, Reus, Madrid, 2023.
  • O'Neill, K. (2014), “Situating the ‘alternative’ within the ‘conventional’–local food experiences from the East Riding of Yorkshire, UK”, Journal of Rural Studies, 35, pp. 112-122.
  • Plaza, J.M., (2022) “Conflictividad en la cadena de distribución alimentaria: el caso español entre 2014 y 2021”, Revista Española de Estudios Agrosociales y Pesqueros, 259, pp. 154-174.
  • Sage, C. 2007. “Trust in markets: economies of regard and spaces of contestation in alternative food networks”, en Street entrepreneurs: people, place and politics in local and global perspective. Londres, Routledge, pp. 147-163.