El whatsapp, ¿exterminador de la buena ortografía?Estudio sobre los usos ortográficos del alumno universitario extremeño

  1. Inmaculada Guisado Sánchez 1
  2. Sergio Suárez Ramírez 2
  1. 1 Universidad de Extremadura
    info

    Universidad de Extremadura

    Badajoz, España

    ROR https://ror.org/0174shg90

  2. 2 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

Revista:
E-SEDLL

ISSN: 2659-9996

Ano de publicación: 2020

Número: 3

Páxinas: 74-83

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: E-SEDLL

Resumo

Given the importance, development and revolution of instant messaging as a means of life and communication in our day to day. It is intended to find out what are the interactive social practices, but above all, the writing habits in digital media used by university students from Extremadura, emphasizing knowing the use of the orthographic standard in their digital conversations through the social application WhatsApp. In a previous study, real conversations extracted from WhatsApp groups of a total of 42 participants, all postgraduate students, were analyzed. All this in order to establish real data about the new social and communicative situation, but, above all, obtain data that allow us to have an idea of what are the most common faults among university students in Extremadura to be able to take measures from the university level , or if necessary, establish measures from the lower educational levels

Referencias bibliográficas

  • Albarracín Vivo, D., Jerez Martínez, I., Encabo Fernández, E. (2020). Composición escrita, influencia mediática y ortografía. Una investigación en las aulas de Educación Primaria. Álabe, 21, DOI: 10.15645/Alabe2020.21.10
  • Castillo, F. (2011). Lectura y escritura en el contexto universitario. Legenda, 15 (13), 196-207.
  • Cordón, J.A. (2010). De la lectura ensimismada a la lectura colaborativa: nuevas topologías de la lectura en el entorno digital. Recuperado de: http://eprints.rclis.org/15441/1/lecturaensimismada.pdf
  • Chartier, R. (2000). Las revoluciones de la cultura escrita, diálogo e intervenciones. Barcelona, Gedisa.
  • Jaúregui, R.M. (2008). El problema de la ortografía. Educare. El aula, vivencias y reflexiones, 12(42), 625-627.
  • Jiménez, J.e., y Artiles, C. (1991). Cómo prevenir y corregir las dificultades en el aprendizaje de la lecto-escritura: un manual para profesores de preescolar y EGB, profesionales de la psicología y educación. Madrid: Síntesis.
  • Lora, R.M. (2009). Programa para la adquisición y desarrollo de la ortografía reglada. Hekademos: revista educativa digital, (4), 91-110.
  • Mensanza, J. (1992). Taller de Ortografía 4. Madrid: Magisterio Español.
  • Molinero, R. (2010). ¿Cómo abordar el problema de las faltas de ortografía? Revista digital ciencia y didáctica, (34). 123-133. Recuperado de: http://www.enfoqueseducativos.es/ciencia/ciencia_34.pdf#page=123
  • Palazzo, G. (2005). ¿Son corteses los jóvenes en el chat? Estudio de estrategias de interacción en la conversación virtual. Textos de la CiberSociedad, 3(5).
  • Parrilla, E. A. (2008). Alteraciones del lenguaje en la era digital. Comunicar, (30), 131-136.
  • Pineda, C.F. (2003). Armas de distorsión masiva. Comunicar. Revista Científica de Comunicación y Educación, 20, 55-61.
  • Telefónica, F. (2017). Sociedad digital en España 2017. Madrid: Ariel.
  • Valencia, Y., y García, V. (2010). La escritura simbólica y el lenguaje escrito en los usuarios del Messenger. Revista Comunicar, 17(34), 155-162.
  • Yus, F. (2002). Ciberpragmática: entre la compensación y el desconcierto. Ponencia presentada en el Congreso Lengua y escritura en Internet: Tres décadas de “redacción”, Valladolid, España. Extraído el 24 de Marzo de 2015. Consultado en: http://congresosdelalengua.es/valladolid/ponencias/nuevas_fronteras_del_espanol/4_lengua_y_escritura/yus_f.htm