J. Elliott's Influence in the International Educational FieldThe Spanish Case

  1. Sáez Brezmes, María José
Revue:
Educar

ISSN: 0211-819X

Année de publication: 2004

Titre de la publication: John Elliott : su pensamiento y su influencia

Número: 34

Pages: 159-171

Type: Article

DOI: 10.5565/REV/EDUCAR.249 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: Educar

Résumé

L'article comença amb el reconeixement de quan i com el treball de J. Elliott va influir en l'autora durant uns estudis de postgrau que van tenir lloc a Espanya i al Regne Unit, així com en els cursos en què l'autora va participar al costat de J. Elliott a Espanya. S'hi identifiquen tres àrees principals en les quals J. Elliott ha contribuït al camp educatiu espanyol, aquestes són: - En contrast amb el model procés-producte predominant, Elliott va advocar fermament per una visió pluralista de la pràctica de l'aula i de la realitat: l'ensenyament hauria de ser una font creadora d'aprenentatge, això és, canviar el propòsit de consideració en investigació, des de l'actuació dels estudiants fins a les activitats dels docents. - A diferència del model procés-producte, l'autoexperiència està altament considerada: facilita i/o proporciona nombroses oportunitats per al desenvolupament de l'aprenentatge dels estudiants. El professor s'encarrega de l'escenari, però l'aprenentatge, finalment, depèn de l'alumne. - La introducció d'Elliott a la recerca en l'acció al camp de la formació permanent va obrir la perspectiva professional del pràctic reflexiu, la qual es basava en una concepció diferent de la comprensió de la naturalesa del canvi social. Aquest model es basa en la capacitat d'actuar de manera inteligent davant de situacions prou conegudes i úniques. Tot seguint el fil de les tres àrees d'influència principals el text aporta evidències de la manera com aquestes àrees s'han anat desenvolupant, quins camps es troben encara en pràctiques i quins han canviat atenent uns altres desenvolupaments recents.

Références bibliographiques

  • CARE/UEA (1989). Coming to terms with research. Norwich, UK: University of East Anglia.
  • CARR, W.; KEMMIS, S. (1986). Becoming critical. Education, knowledge, and action research. London: Falmer Press.
  • ELLIOTT, J. (1984). «Improving the quality of teaching through action research». Forum 26 (3), 74-77.
  • ELLIOTT, J. (1985a). «Facilitating educational action research: some dilemmas». In BURGESS, R. (ed.). Field methods in the study of education. London: Falmer Press.
  • ELLIOTT, J. (1985b). «Educational action research». In NISBET, J. et al. (eds.). World yearbook of education 1985: Research, policy and practice. London: Kogan, 231-250.
  • ELLIOTT, J. (1993). «Professional education and the idea of a practical educational science». In ELLIOTT, J. (ed.), Reconstructing teacher education. London: Falmer Press.
  • ELLIOTT, J.; ADELMAN, C. (n.d.). Classroom action research. Cambridge, UK: Ford Teaching Project, Institute of Education.
  • ELLIOTT, J.; MACDONALD, B. (1975). «People in classroom». CARE Occasional Publications, no. 1. Norwich: Centre for Applied Research in Education, University of East Anglia.
  • HOBAN, G.F. (2002). Teacher learning for educational change: a system thinking approach. Buckingham, UK: Open University Press.
  • KEMMIS, S.; MCTAGGART, R. (eds.) (1988). The action research reader. 3rd.ed. Geelong, Vic.: Deakin University Press.
  • MCTAGGART, R. (1991). «Action research: Issues for the next decade». Curriculum perspectives, 11 (4), 43-65.
  • MCTAGGART, R. (ed.) (1997). Participatory action research: international contexts and consequences. Albany, N.Y.: State University of New York Press.
  • RIQUARTS, K.; HANSEN, K.H. (1998). «Collaboration among teachers, researchers and in-service trainers to develop an integrated science curriculum». Journal of Curriculum Studies, 30 (6), 661-676.
  • SÁEZ, M.J. (1997). «A background to action research in Spain». In MCTAGGART, R. (ed.). Participatory action research: international contexts and consequences. Albany, N.Y.: State University of New York Press, 187-202.
  • SÁEZ, M.J.; ELLIOTT, J. (1989). «La investigación en acción en España: un proceso que empieza». Revista de Educación, 287, 255-266.
  • SCHÖN, D.A. (1983). The reflective practitioner. New York: Basic Books.
  • SCHÖN, D.A. (1987). Educating the reflective practitioner. San Francisco, CA: Jossey-Bass.