Carlos Saura sí rodó ‘¡Esa luz!’

  1. Jorge VILLA ROMERO 1
  1. 1 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

Zeitschrift:
Fonseca, Journal of Communication

ISSN: 2172-9077

Datum der Publikation: 2023

Nummer: 27

Seiten: 294-311

Art: Artikel

Andere Publikationen in: Fonseca, Journal of Communication

Zusammenfassung

This paper uncovers the decisive influence that the different scripts written by Carlos Saura under the title 'Esa luz!' had on the creation of his great film about the Spanish Civil War, '¡Ay, Carmela! It is based on a comparative analysis of the discourse and intertextuality between the original theatrical libretto of '¡Ay, Carmela!' and the unpublished script of the same name to which this research has had access. The results obtained together with the collection of information through the documentary and filmographic review of the director's career indicated that Saura's old pro-ject could have influenced the important transformation that he made with Rafael Azcona of Sanchis Sinisterra's li-bretto. A new comparative analysis of the texts written by Saura under the title '¡Esa luz!' and the script of '¡Ay, Carmela!' plus an-interview prove it: Saura inserted in his great film about the Civil War all his memories, ideas, the-mes and the spirit that he had planned for his project 'Esa luz!'. The thematic, formal, structural and character simi-larities between this unrealised project and the film about Carmela, Paulino and Gustavete make this clear.

Bibliographische Referenzen

  • Balló, J. & Bergala, A. (2016). Motivos visuales del cine. Barcelona: Galaxia Gutenberg.
  • Balló, J. & Pérez, X. (2006). Yo ya he estado aquí. Ficciones de la repetición. Barcelona: Anagrama
  • Baldensperger, F. (1921). Litterature comparée. Le mote et la chose. Revue de Littérature Comparée, 1-1-29.
  • Batjin, M. (2004). Problemas de la poética de Dostoievski. Fondo de Cultura Económica de España.
  • Díaz Viana, L. (1985). Canciones populares de la Guerra Civil. Temas de España. Taurus.
  • Galán, D. (2009) Un joven llamado Saura. 54 Semana Internacional de Cine de Valladolid.
  • García Lorca, F. (2020) Romancero Gitano (edición facsimilar de la primera edicion de madrid, Revista de Occidente 1928). RAE y JDEJ Editores.
  • Genette, G. (1983). Palimpsestos. La literatura en segundo grado. Taurus.
  • Kristeva, J. (2001). Semiótica 1(artículos 1967: El texto cerrado, La palabra, el diálogo y la novela). Fundamentos.
  • Oms, M. (1981). Carlos Saura. Ediling.
  • Ríos Carratalá, J.A. (1999). El teatro en el cine español. Generalitat Valenciana /Instituto Juan Gil-Albert.
  • Rojas Villadandro, A. (1980) El viaje entretenido. Clásicos Castellanos. Espasa Calpe.
  • Sabina Gutiérrez, J. (2018). Rafael Azcona: el guionista como creador. Grupo Editorial Sial Pigmalión (Colección Lumière).
  • Sánchez Noriega, J. L. (2019). De la literatura al cine: teoría y análisis de la adaptación. Fronteras de tinta. Literatura y medios de comunicación en las Américas: una bibliografía comentada.
  • Sanchis Sinisterra, J. (1980) Prólogo a Ñaque o de piojos o actores. Primer Acto, núm. 186, octubre noviembre, p. 109.
  • Sanchis Sinisterra, J. (2013) Ñaque/ ¡Ay, Carmela! (Edición de Manuel Aznar Soler). Letras hispánicas. Cátedra.
  • Saura, C. (1995). ¡Esa Luz! (Guion cinematográfico). Edición e introducción: Agustín Sánchez Vidal. Instituto de Estudios Altoaragoneses. Larumbe.
  • Saura, C. (2000). ¡Esa luz! Galaxia Gutenberg. Círculo de Lectores
  • Sender Barayón, R. (2017) Muerte en Zamora. Postmetrópolis Editorial.
  • Sender, R. J. (2016 (1937)) Contraataque. Contraseña.
  • Sender, R. J. (2016 (1957)). Los cinco libros de Ariadna. Larumbe. Clásicos Aragoneses. Larumbe.
  • Sender, R. J. (1972(1970)) Relatos fronterizos. Destino.
  • Ojeda, A. (2022). La Conversación Carlos Saura. El Cultural (p. 8-11).
  • Urrutia, F. (1938) Poemas de la Falange Eterna. Aldus Artes Gráficas.
  • El Público (colecciones). Centro de Documentación Teatral