Perfil y motivaciones para el uso de la IA en el alumnado de publicidad y RR.PP. en la Universidad de Valladolid

  1. Martín García, Noemí 1
  2. Martín García, Alberto 1
  3. Núñez Cansado, Marian 1
  1. 1 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

Journal:
Hachetetepé: Revista científica de Educación y Comunicación

ISSN: 2172-7929

Year of publication: 2024

Issue Title: Preprint

Issue: 28

Pages: 1104

Type: Article

DOI: 10.25267/HACHETETEPE.2024.I28.1104 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Hachetetepé: Revista científica de Educación y Comunicación

Abstract

This article explores the characteristics and motivations of users of Artificial Intelligence (AI) tools in the Advertising and Public Relations (PR) degree. The research adopts a mixed methodological approach combining a quantitative survey, in which a total of 300 students participated, and qualitative interviews conducted with the AI tool AskMore. The results reveal a widespread use of these applications, especially among 21-year-old men who are not working and have not had professional contact with the communication sector. In terms of motivations, students highlight quick and easy access to information. Despite this, students consider AI as a complementary tool in university education and demand greater control in the evaluation processes. These results highlight the high penetration of these tools and the need for greater knowledge and control by educational institutions.

Bibliographic References

  • Alonso, A., y Carbó-Martínez, J. M. (2022). Inteligencia artificial y finanzas: una alianza estratégica. Documentos Ocasionales/Banco de España, 2222.
  • Area-Moreira, M., Bethencourt-Aguilar, A., Martín-Gómez, S., y San Nicolás-Santos, M. B. (2021). Análisis de las políticas de enseñanza universitaria en España en tiempos de Covid-19. La presencialidad adaptada. Revista de Educación a Distancia (RED), 21(65). https://doi.org/10.6018/red.450461
  • Basáez, E., y Mora, J. (2022). Salud e inteligencia artificial: ¿cómo hemos evolucionado? Revista Médica Clínica Las Condes, 33(6), 556-561. https://doi.org/10.1016/j.rmclc.2022.11.003
  • Bécue, A., Praça, I., y Gama, J. (2021). Artificial intelligence, cyber-threats and Industry 4.0: Challenges and opportunities. Artificial Intelligence Review, 54(5), 3849-3886. https://doi.org/10.1007/s10462-020-09942-2
  • Benjamins, R., y Salazar, I. (2020). El mito del algoritmo. Cuentos y cuentas de la Inteligencia artificial. Ediciones Anaya Multimedia. https://bit.ly/3QfzhwR
  • Berganza, M.R., y Ruiz, J.A. (2005). Investigar en comunicación. McGraw Hill.
  • Calvo-Rubio, L. M., y Ufarte-Ruiz, M.ª J. (2020). Percepción de docentes universitarios, estudiantes, responsables de innovación y periodistas sobre el uso de inteligencia artificial en periodismo. El profesional de la información, 1(29), e290109 https://doi.org/10.3145/epi.2020.ene.09
  • Concepción-Donoso, M. (2022). ¿Cuán importante es la seguridad cibernética para lograr la seguridad hídrica? Revista de Ciencias Ambientales, 56(1), 284-297. http://doi.org/10.15359/rca.56/1.15
  • Cope, B., Kalantzis, M., y Searsmith, D. (2021). Artificial intelligence for education: Knowledge and its assessment in AI-enabled learning ecologies. Educational
  • Philosophy and Theory, 53(12), 1229-1245. https://doi.org/10.1080/00131857.2020.1728732
  • Flogie, A., y Aberšek, B. (2021). Artificial intelligence in education. En O. Lutsenko & G. Lutsenko (Eds.), Active learning-Theory and Practice. IntechOpen,1-21. https://doi.org/10.5772/intechopen.96498
  • Flores-Vivar, J. M. (2019). Inteligencia artificial y periodismo: diluyendo el impacto de la desinformación y las noticias falsas a través de los bots. Doxa Comunicación. Revista Interdisciplinar De Estudios De Comunicación Y Ciencias
  • Sociales, (29), 197–212. https://doi.org/10.31921/doxacom.n29a10
  • Flores-Vivar, J. M., y García-Peñalvo, F. J. (2023). Reflexiones sobre la ética, potencialidades y retos de la Inteligencia Artificial en el marco de la Educación de Calidad (ODS4). Comunicar: Revista cientifica de comunicacion y educacion, 31(74), 37-47. https://doi.org/10.3916/C74-2023-03
  • Kaplan, A. (2020). Artificial intelligence, social media, and fake news: Is this the end of democracy. Media & society, 5270, 149-161. https://doi.org/10.26650/B/SS07.2020.013.09
  • Martín-García, A., y Buitrago, Á. (2022). Valoración profesional del sector periodístico sobre el efecto de la desinformación y las fake news en el ecosistema mediático. Revista ICONO 14. Revista Científica De Comunicación y Tecnologías Emergentes, 21(1). https://doi.org/10.7195/ri14.v21i1.1933
  • Martín García, A., Buitrago, Á., y Martín García, N. (2023). Plataformas #paraservir. La estrategia digital de la Unidad Militar de Emergencias (UME) como muestra del potencial de las redes sociales ante situaciones de emergencia y protección civil. Cuadernos.Info, (56), 143–165. https://doi.org/10.7764/cdi.56.62489
  • McGrath, C., Cerratto, T., Juth, N., y Palmgren, P. J. (2023). University teachers’ perceptions of responsibility and artificial intelligence in higher education—An experimental philosophical study. Computers and Education: Artificial Intelligence, 4, https://doi.org/10013910.1016/j.caeai.2023.100139
  • Nacipucha, N. S., Estrada, J. M. C., y Chila, R. D. L. (2018). Perspectivas futuras del marketing. análisis y posibilidades para el mercado guayaquileño. INNOVA Research Journal, 3(7), 71-83. https://doi.org/10.33890/innova.v3.n7.2018.582
  • Oltra-Gutiérrez, J.V. (2022). El profesional TIC ante el miedo al cambio Inteligencia Artificial. Universitat Politècnica de València. http://hdl.handle.net/10251/183226
  • Ortegón, E., y Machicao, J. (2019). Complejidad, inteligencia artificial y evolución en la gestión pública: retos y oportunidades. Fondo Editorial.
  • Ospina-Diaz, M. R., y Zambrano-Ospina, K. J. (2023). Gobierno digital e inteligencia artificial, una mirada al caso colombiano. Administración & Desarrollo, 53(1), 1–34. https://doi.org/10.22431/25005227.vol53n1.2
  • Palacio, J. M. (2021). Desafíos éticos de la inteligencia artificial y el derecho a la salud. Revista Blockchain e Inteligencia Artificial, (2), 166-175. https://doi.org/10.22529/rbia.2021(2)09
  • Paladino, M. S. (2023). Inteligencia Artificial en Medicina. Reflexiones éticas desde el pensamiento de Edmund Pellegrino. Cuadernos de bioética, 34(110), 25-35.https://doi.org/10.30444/CB.140
  • Parnell, A., González-Castro, V., Alaiz-Rodríguez, R., y Barrientos, G. M. (2020). Machine learning techniques for the detection of inappropriate erotic content in text. International Journal of Computational Intelligence Systems, 13(1), 591. https://doi.org/10.2991/ijcis.d.200519.003
  • Parra-Sepúlveda, D.,y Concha-Machuca, R. (2021). Inteligencia artificial y derecho. Problemas, desafíos y oportunidades. Vniversitas, 70, 1-25. https://doi.org/10.11144/Javeriana.vj70.iadp
  • Paschen, J. (2020). Investigating the emotional appeal of fake news using artificial intelligence and human contributions. Journal of Product & Brand Management, 2(29), 223-233. https://doi.org/10.1108/JPBM-12-2018-2179
  • Penn, J. (2021). Inventing Intelligence: On the History of Complex Information Processing and Artificial Intelligence in the United States in the Mid-Twentieth Century. [Tesis doctoral]. University of Cambridge. https://doi.org/10.17863/CAM.63087
  • Porcelli, A. M. (2020). La inteligencia artificial y la robótica: sus dilemas sociales, éticos y jurídicos. Derecho global. Estudios sobre derecho y justicia, 6(16), 49-105. https://doi.org/10.32870/dgedj.v6i16.286
  • Rambauth-Ibarra, G. E. (2022). Agricultura de Precisión: La integración de las TIC en la producción Agrícola. Computer and Electronic Sciences: Theory and Applications, 3(1), 34–38. https://doi.org/10.17981/cesta.03.01.2022.04
  • Rani, S.Acharjee, P. B., Kaswan, S., Athavale, V. A., Udhayamoorthi, M., y Pant, K. (2022). A Face Spoof Detection in Artificial Neural Networks Using Concepts of
  • Machine Learning. In 2022 2nd International Conference on Advance Computing and Innovative Technologies in Engineering (ICACITE) (1604-1607). IEEE. https://doi.org/10.1109/ICACITE53722.2022.9823587
  • Santrock, J. (2002). Psicología de la educación. McGraw-Hill.
  • Sebastián-Morillas, A., Núñez-Cansado, M., y Muñoz-Sastre, D. (2016). New Business Models for Advertisers: The Video Games Sector in Spain. Advergaming Vs Ingame Advertising. Revista ICONO 14. Revista Científica De Comunicación Y Tecnologías Emergentes, 14(2), 256-79. https://doi.org/10.7195/ri14.v14i2.964.
  • Solís-Sánchez, G., Alcalde-Bezhold, G., y Alfonso-Farnós, I. (2023). Ética en investigación: de los principios a los aspectos prácticos. Anales de Pediatría, 99, 185-192. https://doi.org/10.1016/j.anpedi.2023.06.005
  • Spirina, K. (2018, octubre). Is AI here to replace human teachers or is it a teacher’s assistant? Towards Data Science. https://bit.ly/3N27Xkq
  • Tinoco-Plasencia, C. J. (2023). Empleo de la inteligencia artificial en la educación universitaria: una revisión sistemática. Paideia XXI, 13(2), 359-375. https://doi.org/10.31381/paideiaxxi.v13i2.6002
  • Torres, E., Torres, F., Torres, J. W., Basurco, T. R., Mamani, O. M., López, M. A., Tito,
  • J. P., Supo, J. A., y Coyla, L. (2023). Impacto de la Inteligencia Artificial en la educación universitaria. Abordagens sobre ensino-aprendizagem e formação de professores, 1, 80-91.
  • Túñez-López, J.M., y Tejedor-Calvo, S. (2019). Inteligencia artificial y periodismo. Doxa Comunicación, 29, 163-168. https://doi.org/10.31921/doxacom.n29a8
  • Vallés-Peris, N. (2021). Repensar la robótica y la inteligencia artificial desde la ética de los cuidados. Teknokultura, 18(2), 137-146. https://10.5209/tekn.73983
  • Verdegay, J. L., Lamata, M., Pelta, D., y Cruz, C. (2021). Inteligencia artificial y problemas de decisión: la necesidad de un contexto ético. Suma de Negocios, 12(27), 104-114. https://doi.org/10.14349/sumneg/2021.V12.N27.A2
  • Wimmer, R. D., y Dominick, J. R. (1996). La investigación científica de los medios de comunicación. Bosch.