La educación literaria a través de los cuentos maravillosos en el desarrollo personal-social. Sus consecuencias en la elección vocacional

  1. Galiano Moyano, Ana Carolina 1
  2. Jiménez García, Elena 2
  1. 1 Universidad Católica San Pablo de Arequipa (Perú)
  2. 2 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

Journal:
Contextos educativos: Revista de educación
  1. Vega Gómez, Carlos (coord.)
  2. Romero González, Álvaro (coord.)
  3. Jiménez Sáenz de Tejada, Marta (coord.)
  4. Gil-Díez Usandizaga, Ignacio (coord.)

ISSN: 1575-023X

Year of publication: 2024

Issue Title: Monográfico: Nuevas miradas para la enseñanza de la Historia social y cultural en la Edad Moderna

Issue: 33

Pages: 113-134

Type: Article

DOI: 10.18172/CON.5788 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Contextos educativos: Revista de educación

Abstract

From a transdisciplinary and integral vision, within the limits of the disciplines of Guidance and Children's Literature, it is proposed to analyze the influence that fairy tales produce in the personal-social development, identifying the consequences that they can cause in the vocational choice of young people -between 17 and 25 years old- from the city of Valladolid. This research presents a qualitative design, with an interpretative approach, based on a Case Study, with two Mini Cases of the following populations: 45 students in the High Schools’ 12th grade and 42 students 1st and 2nd year of different degrees. A mixed data collection strategy is used, based on surveys and interviews, and a subsequent documentary analysis of fairy tales as a triangulation strategy. Among the most significant findings, it is identified that from the perceptions that young people have regarding the beauty of the aesthetic experiences lived by the enchantment of fairy tales, the influence of these could be recognized in various aspects such as identification with the characters, what such experiences generate, the aspirations and decisions taken when choosing a path to follow.

Bibliographic References

  • Baxter, P. y Jack, S. (2008). Qualitative Case Study Methodology: Study Design and Implementation for Novice Researchers. The Qualitative Report, 13(4), 544-559. https://doi.org/10.46743/2160-3715/2008.1573
  • Bennett, W. (2001). El libro de las virtudes para niños. Ediciones B Grupo Zeta.
  • Colomer, T. (2002). Siete llaves para valorar las historias infantiles. Fundación Germán Sánchez Ruipérez.
  • Colomer, T. (1991). De la enseñanza de la literatura a la educación literaria. CL & E: Comunicación, lenguaje y educación, 9, 21-32.
  • Hernández-Sampieri, R. y Mendoza Torres, C. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Mc Graw Hill.
  • Martínez-Ezquerro, A. (2020). Lecturas para la diversidad: competencias y variables de uso en los futuros maestros. Ocnos. Revista de Estudios sobre Lectura, 19(3), 72-83. https://doi.org/10.18239/ocnos_2020.19.3.2316
  • Martínez-Ezquerro, A. (2022). Comunicación y educación literaria en nuevos entornos: conceptos y realidades. En A. Asiain Ansonera y M. V. López-Pérez (Coords.), Multimodalidad y didáctica de las literaturas (pp. 49-64). Graó.
  • Merriam, S. (1988). Case study research in education: a qualitative approach [Investigación de estudios de caso en educación: un enfoque cualitativo] Jossey-Bass.
  • Molina Contreras, D. L. (2004). Concepto de orientación educativa: diversidad y aproximación. Revista Iberoamericana de Educación, 35(1), 1-22. https://doi.org/10.35362/rie3512924
  • Neiman, G. y Quaranta, G. (2006). Los estudios de caso en la investigación sociológica. En I. Vasilachis de Gialdino (Coord.), Estrategias de investigación cualitativa (pp. 213-237). Gedisa.
  • Peter Pan. (1998). Ediciones Gaviota. https://cdnsnte1.s3.us-west-1.amazonaws.com/wp-content/uploads/2020/04/03220459/DisneyWalt-PeterPan.pdf
  • Propp, V. (1987). Las raíces históricas del cuento. Fundamentos.
  • Rees, D. (2020). De ellos aprendí [Canción]. En Amarillo. Warner Music.
  • Rodríguez Gómez, G., Gil Flores, J. y García Jiménez, E. (1996). Metodología de la investigación cualitativa. Aljibe.
  • Rubio Torres, C. y Fernández Arias, A. (2019). Cuentos de hadas en el siglo XXI, vigencia en medio de la incertidumbre. Revista Electrónica Leer, Escribir y Descubrir, 1(4), 26-34. https://digitalcommons.fiu.edu/led/vol1/iss4/4
  • Sanmartín Fenollera, M. (30 de diciembre de 2016). Los cuentos de hadas germánicos. Los Grimm. Blog De libros, padres e hijos. https://delibrospadresehijos.blogspot.com/2016/12/los-cuentos-de-hadas-germanicos-los.html
  • Segura Fernández, E. (2008). Tolkien, Chesterton y los cuentos de hadas. J.R.R. Tolkien: Mitopoeia y Mitología. Reflexiones bajo la luz refractada. Portal Editions.
  • Segura Fernández, E. [Eduardo Segura] (25 de enero de 2016). Vídeo 4. Sobre los cuentos y la sabiduría [Vídeo]. https://www.youtube.com/watch?v=EFZVdjEZAvs&t=31s
  • Selfa Sastre, M., y Balca, A. (2020). Educación para la vida y literatura infantil en la red: el caso de Davide Cali. Contextos Educativos. Revista De Educación, (25), 55–70. https://doi.org/10.18172/con.4200
  • Stake, R. (1999). Investigación con estudio de casos. Morata.
  • Stake, R. (2005). Qualitative case studies [Estudios de caso cualitativos]. En N. Denzin y Y. Lincoln (Eds.), The SAGE handbook of qualitative research (pp. 443-466). SAGE Publications.
  • Stake, R. (2010). Investigación con estudio de casos (5ª ed.). Morata.
  • Tolkien, J. R. R. (1983). Sobre los cuentos de hadas. En C. Tolkien (Ed.), Los monstruos y los críticos y otros ensayos (pp. 87-121). Epublibre.
  • Yin, R. (1984). Case Study Research: Design and Methods, Applied Social Research Methods series [Investigación de Estudio de Caso: Diseño y Métodos, serie de Métodos de Investigación Social Aplicada]. SAGE Publications.