La opinión de los estudiantes de Educación Musical del grado en educación primaria sobre la repercusión del COVID-19 en la actividad formativa del cuento musical

  1. De Moya Martínez, María del Valle 1
  2. Syroyid Syroyid, Bohdan 2
  1. 1 Universidad de Castilla- La Mancha
  2. 2 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Journal:
Rastros Rostros

ISSN: 0124-406X 2382-4921

Year of publication: 2020

Volume: 22

Issue: 1

Type: Article

DOI: 10.16925/2382-4921.2020.01.01 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Rastros Rostros

Abstract

Introduction. In Spain, due to COVID-19, a state of alarm was declared forcing a change from face-to-faceteaching to an online model. This article reflects on this sudden transition and its impact on the didactic resource of the musical tale, understood as a story or a play with musical elements, an interdisciplinary approachaimed at acquiring key competences.Methodology. In the third year of the bachelor’s degree in Primary Education, students conducted an onlinegroup project based on a musical tale, which in previous editions was performed face-to-face. A sample of 86participants from a population of 116 students of the Faculty of Education in Albacete (uclm) was surveyed toexamine students’ views on this digital transition.Results. The efforts that Musical Education faculty made for smoothly transitioning to an online methodology was positively valued, although a preference in favor of face-to-face teaching over online teaching wasreported. Benefits and drawbacks were identified in the staging of a musical fable in an online format, andother aspects that highlighted its didactic value. 90.1 % of the surveyed students expressed feeling adequatelyprepared to take this activity to a school class.Conclusions. The musical fable as a didactic resource was positively valued by students, and its implementation to the online format was satisfactory.

Bibliographic References

  • Cardona Henao, J. F. (2016). Procesos de enseñanza-aprendizaje en la universidad: perspectiva de los estudiantes. Rastros Rostros18(33),51-60. http://dx.doi.org/10.16925/ra.v18i33.1720
  • Carreño, M. (2001). Literatura y juego teatral. Rastros Rostros, 4(7), 51-54. https://revistas.ucc.edu.co/index.php/ra/article/view/3443
  • Council of Europe. (2001). Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment [Marco común europeo de referencia de las lenguas: Aprendizaje, enseñanza, evaluación]. Cambridge: Cambridge University Press. Recuperado de http:// www.coe.int/t/dg4/education/elp/elp-reg/Source/Key_reference/CEFR_EN.pdf
  • Decreto 54/2014, de 10/07/2014, por el que se establece el currículo de la Educación Primaria en la Comunidad Autónoma de Castilla-La Mancha.http://www.educa.jccm.es/es/normativa/decreto-54-2014-10-07-2014-establece-curriculo-educacion-pr
  • De Moya Martínez, M. V. (2005a). El cuento musical y la educación en valores en edad infantil. En C. Prada García (Coord.) Ética, Estética y Estrategias didácticas en Educación Infantil(pp. 273-282). Grupo de Investigación “Educación Infantil y Formación de Educadores”. Universidades de Andalucía
  • De Moya Martínez, M. V. (2005b). Estrategias Creativas para la enseñanza Artístico-Musical. En A.M. Gervilla Castillo y J. Bernal Vázquez (Dir.) Creatividad: aspectos psicológicos, educativos y sociales(pp. 369-388). Editorial Dykinson S. L.
  • De Vicente-Yagüe Jara, M. I., Guerrero Ruiz, P. (2015). El cuento musical. Análisis de sus componentes textuales, musicales e ilustrados para el desarrollo de las competencias básicas en educación primaria. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 19(3), 398-418. https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/43667
  • Eurydice (2002). Las competencias clave. Un concepto en expansión dentro de la educación general obligatoria. Madrid: Ministerio de Educación
  • Giráldez, A. (2011). Educación musical y competencias transversales. Aula de Innovación Educativa, 200, 36-39.
  • HernándezBravo, J. A., HernándezBravo, J. R., De MoyaMartínez, M. V.y CózarGutiérrez, R. (2014). La educación musical competencial en España:¿Necesidad o deseo? RevistaElectrónica Educare, 18(3), 237-249http://dx.doi.org/10.15359/ree.18-3.14
  • Huergo Tobar, P. L. (2015). Estrategias de enseñanza-aprendizaje a través de videoconferencias. Rastros Rostros, 17(31), 65-76.https://doi.org/10.16925/ra.v17i31.1096
  • Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación.Legislación consolidada.https://www.boe.es/eli/es/lo/2006/05/03/2/con
  • McClelland, D. C. (1973). Testing for Competencies Rather than for Intelligence [Evaluar por competencias en lugar de por inteligencia]. American Psychologist, 28, 1-14. Recuperado de http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi= 10.1.1.315.7091&rep=rep1&type =pdf
  • Orden ECD/65/2015, de 21 de enero, por la que se describen las relaciones entre las competencias, los contenidos y los criterios de evaluación de la educación primaria, la educación secundaria obligatoria y el bachillerato. Legislación consolidada.https://www.boe.es/eli/es/o/2015/01/21/ecd65
  • Orden ECI/3857/2007, de 27 de diciembre, por la que se establecen los requisitos para la verificación de los títulos universitarios oficiales que habiliten para el ejercicio de la profesión de Maestro en Educación Primaria.https://www.boe.es/diario_boe/txt.php?id=BOE-A-2007-22449
  • Orden ECI/2211/2007, de 12 de julio, por la que se establece el currículo y se regula la ordenación de la Educación primaria.https://www.boe.es/eli/es/o/2007/07/12/eci2211
  • Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (OCDE). (2002). Proyecto DeSeCo: Definición y selección de competencias. Comisión Europea. www.deseco.admin.ch/bfs/deseco/en/index/03/02.parsys. 78532.downloadList.94248. DownloadFile.tmp/2005.dscexecutivesummary.sp.pdf
  • Pérez Molina, A. I.,Pérez Molina, D.y Sánchez Serra, R. (2013). El cuento como recurso educativo. Empresa: investigación y pensamiento crítico, 2(4), 1-29 https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4817922
  • Syroyid Syroyid, B. y De Moya Martínez, M. V. (2020). Reinventando recursos didácticos: el vídeo-cuento musical en Educación Primaria.
  • En J. L. Alejandre Marco y A. I. Allueva Pinilla (Coords.) Actas del Congreso Internacional Virtual USATIC 2020, Ubicuo y Social: Aprendizaje con TIC(p. 97). Servicio de Publicaciones Universidad de Zaragoza Zaragozahttp://dx.doi.org/10.26754/uz.978-84-18321-01-6
  • Universidad de Castilla-La Mancha (2020). Guía Docente de la asignatura Educación Musical, Curso académico 2019-2020. Facultad de Educación de Albacete.