La producción de la marca personal a través de Instagramintersecciones entre feminidad y neoliberalismo en la proyección estética y corporal de las influencers

  1. Carlota Carretero García 1
  2. Efrén Borges Gómez 2
  1. 1 Universitat Jaume I
    info

    Universitat Jaume I

    Castelló de la Plana, España

    ROR https://ror.org/02ws1xc11

  2. 2 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Revista:
Cuadernos de relaciones laborales

ISSN: 1131-8635 1988-2572

Año de publicación: 2023

Título del ejemplar: Monográfico: Encuentros y desencuentros entre neoliberalismo y género: la expansión del ethos emprendedor más allá del mundo del trabajo

Volumen: 41

Número: 2

Páginas: 285-312

Tipo: Artículo

DOI: 10.5209/CRLA.87827 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

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Resumen

This article will address the gendered production of women influencers’ public image regarding their aesthetic and body image as a brand. The relevance of this research topic is justified due to the influencers’ position as cultural engineers who contribute to channel and legitimate identity interpellations that encapsulate specific ways of being. These identity interpellations take place in a context where neoliberal demands are expanding and being intertwined with specific gender mandates. We will focus on the pictures shared through Instagram. Specifically, we will analyse the strategic use of a certain (female) body image as a legitimising tool in the process of self-production as a brand. We will also pay attention to how the relationship between this body projection and the production of a certain ethos and the mobilisation of an emotional government that capitalises on emotions such as happiness is developed.

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