El feminismo en la teoría cinematográficaUn estado de la cuestión

  1. Berta Molina García 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Journal:
Comunicación y Género

ISSN: 2605-1982

Year of publication: 2021

Volume: 4

Issue: 1

Pages: 61-71

Type: Article

DOI: 10.5209/CGEN.71072 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Comunicación y Género

Abstract

This paper focuses on the review of main bibliographic sources of feminist film history from the 1960s to the 21th Century. It addresses fundamental aspects like women’s representation in cinema and other mass media, women’s place in narrative and how the arrival of technology has been a tipping point to understand new proposals from a feminism that advocates for opening new paths and suggests new realities outside the masculine / feminine binary. We will see how, throughout the years, feminism has changed its focus of study.

Bibliographic References

  • Binimelis, Mar, “Perspectivas teóricas en torno a la representación de las mujeres en el cine: una breve aproximación histórica” en Secuencias: revista de historia del cine, nº 42, 2015, pp. 8-34. DOI: http://dx.doi.org/10.15366/secuencias2016.42.001 [Consulta: 23-06-2020].
  • Butler, Judith, Critically Queer, GLQ, Vol. 1, 1993, pp. 17-32, DOI: https://doi.org/10.1215/10642684-1-1-17 [Consulta: 30-10-2020].
  • Butler, Judith, El género en disputa, Barcelona, Espasa Libros, 2018.
  • Clover, Carol J., Men, woman and chains saws: gender in the modern horror film, Nueva Jersey, Princeton University Press, 1993.
  • Colaizzi, Giulia, “Mujeres y escritura, ¿una habitación propia? Notas sobre una paradoja”, Mujeres y literatura, coord. por Angels Carabí, Marta Segarra, Barcelona, Promociones y Publicaciones Universitarias, 1993.
  • Cook, Pam, “Melodrama and the Women’s Picture” en Sue Aspinall y Robert Murphy (eds.), BFI Dossier 18: Gainsborough Melodrama, Londres, British Film Institute, 1983.
  • Creed, Barbara, “Alien and the monstrous-feminine”, en Annette Kuhn eds., Alien Zone. Cultural theory and contemporary science fiction cinema, Nueva York, Verso, 1990.
  • Cruzado Rodríguez, Ángeles, Unos ojos napolitanos detrás de la cámara, Revista internacional de culturas y literaturas, Nº. 1, 2005 (Ejemplar dedicado a: Desde el Sur), pp. 19-23.
  • De Lauretis, Teresa, Alicia ya no. Feminismo, semiótica, cine, Madrid, Cátedra, 1992.
  • De Lauretis, Teresa, La tecnología del género, Londres, McMillian Press, 1989, pp. 1-30. Traducción de Ana María Bach y Margarita Roulet.
  • Doane, Mary Ann, Film and the masquerade: theorising the female spectator, University of Minnesota Press, Minnesota, 2012.
  • Escudero Pérez, Jimena, Tecnoheroínas: identidades femeninas en la ciencia ficción cinematográfica, Oviedo, KRK Ediciones, 2010.
  • Foster, Gwendolyn Audrey, Woman filmmakers of the Africana and Asian diaspora: decolonizing the gaze, locating subjetivity, Carbondale, Southern Ilinois University Press, 2018.
  • Gill, Rosalind, Postfeminist media cultura: elements of a sensibility, en European Journal of cultural studies, 10, nº 2, 2007, pp.147-166.
  • Haraway, Donna J., “Manifiesto Cyborg” en Ciencia, ciborgs y mujeres. La reinvención de la naturaleza, Cátedra, Madrid, 1995.
  • Haskell, Molly, From reverance to rape: the treatment of women in the movies, The University of Chicago Press, Chicago, 2016.
  • Hooks, bell, Black looks. Race and representation, Nueva York, Routledge, 2015.
  • Johnston, Claire, “Women’s cinema as counter cinema”, en Feminist Film Theory. A Reader, Sue Thornham, New York University Press, 1999.
  • Kember, Sarah, Virtual anxiety: photography, new technologies, and subjectivity, Manchester, Manchester University Press, 1998.
  • Kuhn, Annette, Cine de mujeres. Feminismo y cine, Madrid, Cátedra, 1991.
  • Laguarda, Paula, “Cine y estudio de género: imagen, representación e ideología. Notas para un abordaje crítico”, en La Aljaba, vol. X, 2006.
  • Lorde, Audre, La hermana, la extranjera. Artículos y conferencias, Madrid, 2003. [Consulta: 24-06-2020]. Disponible en www.unapalabraotra.org.
  • Martínez Tejedor, María Concepción, “Mujeres al otro lado de la cámara. ¿Dónde están las directoras de cine?”. (Espacio, tiempo y forma, serie VII, Hª del arte, 20-21, 2007-2008), pp. 315-340 https://doi.org/10.5944/etfvii.20-21.2007.1479 [Consulta: 11-05-2020].
  • Mc Robbie, Angela, Post-feminismo y cultura popular: Bridget Jones y el nuevo régimen de género (Investigaciones feministas, vol. 8, nº. 2, 2017, ejemplar dedicado a: Monográfico: Cultura mediática y feminismo: identidad, política e ideología en el universo mainstream), pp. 323-335. https://doi.org/10.5209/INFE.58316 [Consulta: 30-06-2020].
  • Merás, Lidia, Replicantes o sumidas: el cyborg femenino desde Blade Runner (Sesión no numerada: revista de letras y ficción audiovisual, nº 4, 2014), pp. 7-33.
  • Mulvey, Laura, Placer visual y cine narrativo (Valencia: Centro de Semiótica y Teoría del Espectáculo. Documentos de Trabajo Eutopías 2ª época, 1988), 22 pp. Versión castellana de Santos Zunzunegui.
  • Parrondo Coppel, Eva, “Feminismo y cine: notas sobre treinta años de historia” (Secuencias. Revista de historia del cine, nº 3, 1995), pp. 9-20.
  • Plant, Sadie, Ceros y unos, mujeres digitales y tecnocultura, Barcelona, Destino, 1998.
  • Rich, Rubi B., The crisis of naming in feminist film criticism, Jump cut: a review of contemporary media, 1978, 2005. [Consulta: 28-10-2020]. Disponible en: https://www.ejumpcut.org/archive/onlinessays/JC19folder/RichCrisisOfNaming.html
  • Rosen, Majorie, Popcorn venus: women, movies and the american dream, Nueva York, Coward, Mc Cann and Georghegan, 1973.
  • Smith, Sharon, Women who make movies, Nueva York, Hopkinson and Blake, 1975.
  • Sobchack, Vivian, “The virginity of astronauts”, en Alien Zone. Cultural theory and contemporany scien fiction cinema, Annette Kuhn Ed., Nueva York, Verso, 1990.
  • Springer, Claudia, Electronic Eros, Austin, University of Texas Press, 1996.
  • Stacey, Jackie, “She is not herfesf: the deviant relations of Alien Resurrection” en Screen, vol. 44, nº 3, 2003, pp. 251-276.
  • Soto Arguedas, Abileny, “La crítica fílmica feminista y el cine de mujeres” (Revista Escena, nº 36, 2013) pp. 55-64.
  • Stam, Robert, Teorías del cine. Una introducción, Barcelona, Paydós, 2016.
  • Studlar, Gaylyn, Masochism and the perverse pleasures of the cinema, Quarterly Review of Film Studies, 1984. DOI: 10.1080/10509208409361219 [Consulta 29-10-2020].
  • Telotte, J. P., El cine de ciencia ficción, Madrid, Cambridge University Press, 2002.
  • Thornham, Sue, Women, feminism and media, Edinburgh, Edinburgh University Press, 2007.
  • Walter, Janet, Couching resistance: women, film, and psychoanalytic psychiatry, University of Minnesota Press, 1993.
  • Williams, Linda, “When the woman looks”, en The dread of difference. Gender and horror film (Austin, University of Texas, 1995), pp. 17-36.
  • Wittig, Monique, El pensamiento heterosexual y otros ensayos. Madrid, Ed. Egales, 2006.
  • Zecchi, Barbara, “Dos pioneras entre el teatro y el cine: Elena Jordi y Helena Cortesina, en De los orígenes a la evolución tecnológica del siglo XXI (Hergar Ediciones Antema, Salamanca) pp. 337-338.
  • Zecchi, Barbara, Gynocineproyect. [Consulta: 29-10-2020]. Disponible en https://www.gynocine.com/home-esp