Los colores que salieron de la tierrauna propuesta Universidad-Escuela para entender el suelo.
- 1 Universidad de Valladolid, España.
ISSN: 2343-6131, 2610-8046
Datum der Publikation: 2024
Titel der Ausgabe: Art and the socio
Nummer: 22
Seiten: 84-97
Art: Artikel
Andere Publikationen in: Encuentros: Revista de Ciencias Humanas, Teoría Social y Pensamiento Crítico
Zusammenfassung
This article defines a theoretical framework that addresses the ecological importance and cultural significance of the soil, as well as the work of some contemporary artists whose artwork has paid special attention to this element. Later, an experience developed in the university setting, but aimed at primary school children, is described. Its objective is to highlight that the soil is an ecosystem on which life depends. To do this, an exploratory, interdisciplinary and sensory methodology is used, to which art contributes from the aesthetic experience, the material and creative processes of painting, and the conceptual framework. As a main conclusion, it is verified that the choice of a culturally relevant topic allows the development of a solidly founded interdisciplinary project, achieving positive feedback for all the participants and building bridges of university-school collaboration.
Bibliographische Referenzen
- BOUMA, Johan (2014). Soil science contributions towards sustainable development goals and their implementation: Linking soil functions with ecosystem services. Journal of Plant Nutrition and Soil Science., Vol. 177, Nº 2, pp. 111–120. https://doi.org/10.1002/jpln.201300646
- BOYDEN, Stephen Vickers (2016). The bionarrative: the story of life and hope for the future. Acton. ANU Press.
- FABA-ZULETA, Paulina (2020). El cuerpo como acontecimiento: las formas de operar de lo político en el arte de Ana Mendieta. Arte, Individuo y Sociedad, Vol. 32, Nº 1, pp. 133-154. https://doi.org/10.5209/ARIS.62796
- FAO, ITPS, GSBI, SCBD y EC (2020). State of knowledge of soil biodiversity - Status, challenges and potentialities, Report 2020. Roma. FAO.
- FEARY, Sue y otros (2019). Patrimonio cultural de la tierra; en WORBOYS, Graeme; LOCKWOOD, Michael; KOTHARI, Ashish; FEARY, Sue y PULSFORD, Ian (Eds.). Gobernanza y gestión de áreas protegidas. (pp. 81-118). Bogotá: Editorial Universidad El Bosque y ANU Press.
- KASTNER, Jeffrey y WALLIS, Brian (2005). Land art y arte medioambiental. Londres. Phaidon.
- LÓPEZ FERNÁNDEZ-CAO, Marián; MARTÍNEZ, Noemí y RIGO, Catalina (1998). La educación artística ante los retos sociales del siglo XXI. Tendencias pedagógicas, Vol. Extra, Nº50, pp. 185-200.
- MARTÍNEZ-VÉREZ, María Victoria; MONTERO-SEOANE, Antonio; ALBAR-MANSOA, Pedro Javier y CABELLO, Sonia (2022). El territorio de la memoria: una cartografía ciudadana de los recuerdos. Revista Brasilera de Educaçao, Vol. 27, pp. 1-22. https://doi.org/10.1590/S1413-24782022270041
- NEDDO, Nick (2005). The organic artist: make your own paint, paper, paint, pigments, prints and more from Nature. Beverly. Quarry Books.
- O’FARRELL, Larry (2010). Sesión de clausura de la Segunda Conferencia Mundial sobre la Educación Artística. Apéndice 2: La Agenda de Seúl: Objetivos para el Desarrollo de la Educación Artística. Seúl. UNESCO, Ministerio de Cultura, Deportes y Turismo de la República de Corea y Segunda Conferencia Mundial sobre la Educación Artística de Seúl 2010. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000190696_spa?posInSet=1&queryId=N-EXPLORE-c7a47c5a-5093-424f-9d17-47190a41f67d
- SOLER, María Isabel y SOTO, Pilar (2014). Los latidos de la tierra: arte ecológico para acompasar nuestros ritmos. Arte y políticas de identidad, Vol. 10-11, pp. 321-336. https://revistas.um.es/reapi/article/view/219361
- SOLER-RUIZ, María Isabel y MARTÍNEZ-ARENAS, Amada (2019). Mapas de la memoria: un itinerario artístico. Antropología Experimental, Vol. 19, pp-207-216. https://doi.org/10.17561/rae.v19.19
- VARICHON, Anne (2009). Colores: historia de su significado y fabricación. Barcelona. Gustavo Gili.
- ZERDÁN, Félix (2022). Paisajes artificiales: 60 años después del land art. Room, Vol. 35, pp. 50-60.
- NACIONES UNIDAS (s. f.). Objetivo 15: Gestionar sosteniblemente los bosques, luchar contra la desertificación, detener e invertir la degradación de las tierras, detener la pérdida de biodiversidad. Recuperado el 15 de diciembre 2023 https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/biodiversity/