De la iniciación al manejo tolerado de tecnologías. La competencia digital de los estudiantes madrileños antes de la educación secundaria

  1. Paredes-Labra, Joaquín 1
  2. Freitas, Ada 1
  3. Sánchez-Antolín, Pablo 2
  1. 1 Universidad Autónoma de Madrid, España
  2. 2 Universidad de Castilla-La Mancha
    info

    Universidad de Castilla-La Mancha

    Ciudad Real, España

    ROR https://ror.org/05r78ng12

Journal:
RED: revista de educación a distancia

ISSN: 1578-7680

Year of publication: 2019

Issue Title: Competencia digital e inclusión social en niños y niñas de educación primaria

Volume: 19

Issue: 61

Type: Article

DOI: 10.6018/RED/61/03 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGITUM editor

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Abstract

This paper analyzes the results of the digital competence of students from Madrid (Spain) of the last course of primary school (about 11 years old) through immersion technology programs in education such the One Laptop per Child (OLPC) initiative. The students answered a national test organized for this purpose, divided into five sections that correspond to the dimensions of the conceptualization of digital competence. Among the results, there is a low level of mastery of digital competence in all five dimensions, especially a few aspects of information search, content creation and problem-solving through devices. These results raise the difficulties of these students to face the tolerated use of technological devices in their daily lives for the next educational stage in secondary school or high school.

Funding information

El Proyecto de Investigación “Competencia digital en estudiantes de educación obligatoria. Entornos sociofamiliares, procesos de apropiación y propuestas de e-inclusión” (CDEPI) está financiado por el Ministerio de Economía y Competitividad (EDU2015-67975-C3-1-P) y por el Fondo Europeo de Desarrollo Regional (FEDER).

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