Desregulación y soberanía del público en la televisión españolael infoentretenimiento como alternativa al modelo de noticias clásico

  1. Valhondo Crego, José Luis 1
  2. Gonzalo, Salomé Berrocal 2
  1. 1 Universidad de Extremadura
    info

    Universidad de Extremadura

    Badajoz, España

    ROR https://ror.org/0174shg90

  2. 2 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

Journal:
Estudios sobre el mensaje periodístico

ISSN: 1988-2696

Year of publication: 2020

Issue Title: Monográfico: Programación y programas de televisión en España desde la desregulación: 1990-2020

Volume: 26

Pages: 851-863

Type: Article

DOI: 10.5209/ESMP.67817 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Estudios sobre el mensaje periodístico

Abstract

The economic deregulation of the last three decades has globally affected the journalistic practices of television. The most visible consequence of this change has to do with the emergence of infotainment, a hybridization of the thematic and pragmatic functions of journalism for the extensive and intensive exploitation of audiences. Through a Content Analysis assisted by qualitative data software, the possible effects of infotainment are analysed through a strategic sample of El Intermedio; a programme that adequately represents the journalistic practices and contents associated with this genre. Regarding the thematic, the results indicate that the format replicates the agenda and the framing of the Spanish reference press. In relation to the pragmatic function, the space provides a plethora of rhetorical mechanisms that suggest a more pronounced engagement with the publics.

Bibliographic References

  • Aguilera García, Inmaculada Concepción (2019). La cultura del humor televisivo: el infoetrenimiento español desde su utilidad para las audiencias. Zer, 24 (47), 31-50. https://doi.org/10.1387/zer.20705
  • Balint, Katalin & Kovács, Andras Balint (2016). “Focalization, Attachment, and Film Viewers’ Responses to Film Characters: Experimental Design with Qualitative Data Collection”. En: Carrie Lynn D. Reinhard and Christopher J. Olson (Eds.): Making Sense of Cinema. Empirical Studies into Film Spectators and Spectatorship. New York: Bloomsbury Publishing, pp. 187-210.
  • Baum, Matthew A. (2003). “Soft news and political knowledge: Evidence of Absence or Absence of Evidence?”. Political Communication 20, 173-190. https://doi.org/10.1080/10584600390211181
  • Berrocal Gonzalo, Salomé; Campos Domínguez, Eva; Redondo García, Eva (2012) “El infoentretenimiento” en internet. Un análisis del tratamiento político de José Luis Rodríguez Zapatero, Mariano Rajoy, Gaspar Llamazares y Rosa Díez en YouTube”. Doxa, 15, 13-34.
  • Berrocal Gonzalo, Salomé; Redondo García, Marta; Martín Jiménez, Virginia; Campos Domínguez, Eva (2014): “La presencia del infoentretenimiento en los canales generalistas de la TDT española”. Revista Latina de Comunicación Social, 69, 85-103
  • Blumler, Jay G. (1993). Televisión e interés público. Barcelona: Bosch Comunicación.
  • Capella, Joseph N. & Jamieson, Kathelin. H. (1997). Spiral of cynicism. The press and the public good. Oxford: Oxford University Press.
  • Castells, Manuel (2016). De la crisis económica a la crisis política. Una mirada crítica. Barcelona: La Vanguardia Ediciones.
  • Cebrián Herreros, Mariano (2003). Información televisiva: mediaciones, contenidos, expresión programación. Madrid: Síntesis.
  • Centro Investigaciones Sociológicas (CIS, España). 3267, Barómetro de noviembre 2019.
  • Curran, James (1990). “The new revisionism in mass communication research: a reappraisal”. European Journal of Communication, 5, 135-164.
  • Dahlgren, Peter (1995). Television and the public sphere. London: Sage.
  • Entman, Robert (1993). Democracy without citizens. Media and the decay of American politics. Oxford: Oxford University Press.
  • Feldman, Lauren & Young, Dannagal G. (2008). “Late-night comedy as a gateway to traditional news: An analysis of time trends in news attention among late-night comedy viewers during Presidential primaries”. Political Communication, 25 (4), 401-422.
  • Ferré Pavia, Carme (ed.) (2013). Infoentretenimiento. El formato imparable de la era del espectáculo. Barcelona: Sintesis.
  • Gandy, Oscar H. (1982). Beyond agenda setting: information subsidies and public policy. Norwood: Ablex.
  • García Avilés, José Alberto (2007). “El “infroentretenimiento” en los informativos líderes de audiencia en la Unión Europea”. Anàlisi: Quaderns de Comunicació i Cultura.
  • Habermas, Jürgen (2002). Historia y Crítica de la opinión pública. Barcelona: Gustavo Gili.
  • Harvey, David (2005). A brief history of Neoliberlism. New York: Oxford University Press.
  • Hunter, James D. (1991) Culture Wars: The Struggle to Control the family, art, education, law and politics in America. Basic Books.
  • Informe Barlovento. Análisis televisivo anual. 2014. Recuperado de: https://www.barloventocomunicacion.es/audiencias-anuales/analisis-televisivo-2014-2/
  • Informe de la Comisión al Consejo y al Parlamento Europeo. Informe sobre la lucha contra la corrupción en la UE (2014). Recuperado de: https://eurlex.europa.eu/resource.html?uri=cellar:058aecf0-d9b7-11e3-8cd4-01aa75ed71a1.0004.04/DOC_2&format=PDF
  • Johnstone, Keith (1979). Improvisation and the theater. London: Faber &Faber.
  • Krüger, Udo Michael (1988). “Infos-Infotainment-Entertainment”. Media Perspektiven,10, 637-663
  • Leys, Colin (2001). Market-driven politics. Neoliberal Democracy and the public interest. London: Verso.
  • Mccombs, Mawwell y Reynolds, Amy (2002). “News influence on our pictures of the world”. En: Bryant, J. y Zillman, D. Media effects. Advances in theory and research. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, 1-18.
  • Ortells, Sara (2014). “Los nuevos actors de la información televisiva: ciudadanos y periodistas como protagonistas del infoetretenimiento”. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 21 (1), 491-508.
  • Pelliser, Nel•lo y Pineda, Antonio (2014). “Información política televisiva y espectacularización: un análisis comparativo de programas informativos y de infoentretenimiento”. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 20 (2), 821-839.
  • Prior, Markus (2005). “Any good news in soft news? The impact of soft news preference in political knowledge”. Political Communication, 20 (2), 149-172.
  • Thussu, Daya Kishan (2007). News as entertaintment. The rise of global infotaintment. London: Sage.
  • Valhondo, José L. (2011). Sátira televisiva y democracia en España. La popularización de la información política a través de la sátira. Barcelona: UOC.
  • Wodak, Ruth y Meyer, Michael (2003). Métodos de Análisis crítico del discurso. Barcelona: Gedisa.
  • Zaller, John (2003). “A news standard of news qualities. Burglar Alarms for the monitorial citizen”. Political Communcation, 20, 2, 109-130.
  • Zizek, Slavoj (2009). First as a tragedy, then as farce. London: Verso