Una experiencia de formación colaborativa y práctica real entre la universidad y un centro educativo generando un espacio cscl

  1. Bote Lorenzo, Miguel Luis
  2. Jorrín Abellán, Iván M.
  3. Rubia Avi, Bartolomé
  4. Dimitriadis Damoulis, Ioannis
Journal:
RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa

ISSN: 1695-288X

Year of publication: 2004

Volume: 3

Issue: 1

Type: Article

More publications in: RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa

Abstract

This experience shows the answer that we give to the need of relating theory and practice in maestri's formation. The union of two main subjects of study in the curriculum (Didáctica General y Nuevas Tecnologías aplicadas a la Educación) , along with the participation of an school (C.P. Vicente Aleixandre) , has made the interconnection of theoretic contentses of both subjects of study and the practical perspective that the School contributes . All of it taking like axle a collaborative surroundings of net work, Basic Support for Cooperative Work (BSCW), that has permitted us generating a dynamics of formation (Computer Supported Collaborative Learning). In this work a description of project with his intricate relational accumulation and interface are included, as well as the evaluation of first year of work.

Bibliographic References

  • Appelt,  W.  &  Birlinghoven,  S.,  (2001): "What  groupware  do  users  really  use?  Analysis  of  the  usage  of  the  BSCW  system."En:  http://bscw.gmd.de/Papers/PDP2001/PDP2001.pdf  
  • Bartolomé Pina, A.  (2004):  “Blended  learning. Conceptos Básicos”. Pixelbit,  nº23  abril 2004. http://www.sav.us.es/pixelbit 
  • Bruner, J.(2002): Acción, pensamiento y lenguaje. Madrid. Alianza Editorial. 
  • Cole and Wertsch (1996): Beyond the Individual-Social Antimony in Discussions of  Piaget  and  Vygotsky.  http://www.prometheus.org.uk/Files/ColeAndWertsch  OnPiagetAndVygotsky.pdf 
  • Contreras,  J.  (1999):  "El sentido educativo de  la  investigación". En Angulo Rascó,  Barquín Ruíz,  J., Pérez Gómez, A.  (Eds): Desarrollo profesional del docente:  política, investigación y práctica. Madrid. Akal – Textos. 
  • Crook, Ch. (1996): Ordenadores y aprendizaje colaborativo. Madrid. Morata. 
  • Gimeno Sacristan, J. (1986): "Formación de los profesores e innovación curricular".  Cuadernos de Pedagogía, 139: 84-91 
  • Kemmis, S. (1998): El currículum: más allá de la teoría de la reproducción. Madrid.  Ediciones Morata.  
  • Koschmann,  T.  (1996):  "Paradigms  shift  and  instructional  technology".  In  T.  Koschmann  (Ed.),  CSCL:  Theory  and  practice  of  an  emerging  paradigm.  Mahwah,NJ: Lawrence Erlbaum Associates. 
  • Martinez,  A.,  Dimitriadis,  Y.,  Rubia,  B.,  Gómez,  E.  y  De  la  Fuente,  P.  (2003):  Combining qualitative evaluation  and social network analisys for the study of  classroom social interactions” Computer and Education, vol. 41, nº. 4, pp. 353-368. 
  • Osuna  Gómez,  C.  (2000):  DELFOS:  Un  marco  telemático  educativo  basado  en  niveles orientado a  situaciones de aprendizaje  cooperativo. Tesis doctoral no  publicada, Dpto. Teoría de la 
  • Panitz,  T.  (1997):  "Collaborative  Versus  Cooperative  Learning:  Comparing  the   Two  Definitions  Helps  Understand  the  nature  of  Interactive  learning",  Cooperative Learning and College Teaching, V8, No. 2. 
  • Panitz, T., and  Panitz, P. (1998): "Encouraging the Use of Collaborative Learning in  Higher Education."    In  J.J. Forest  (ed.)  Issues Facing  International Education,  June, , NY, NY: Garland Publis. 
  • Piaget, J. et al.(1980): La psicología del niño. Madríd. Ed. Morata. 
  • Piaget, J. et al.(1987): El lenguaje y el pensamiento del niño pequeño. Madríd. Ed.  Paidós Ibérica. 
  • Rodríguez Rojo, M. et alt.  (1995): "Una experiencia de  formación de maestros:  la  reflexión sistemática desde el seno  de una comunidad crítica como estrategia  de análisis" en Dpto. Didáctica y Organización Escolar de  la Universidad de  Valladolid:  Teoría  Crítica  e  Investigación-Acción.  Actas  del  II  Simposio  Internacional sobre Teoría Crítica e Investigación-Acción. Edición Propia. 
  • Rubia Avi, B. (2002): “El practicum y la formación inicial del profesor crítico”. Tesis  doctoral. 
  • Rubia,  B.,  Jorrín,  I.  y  Barrio,  J.L.  (2003):  Implicaciones  metodológicas  socio-constructivas para la generación de recursos  tecnológicos colaborativos para el  e-learning. JUTE03. 
  • Thomas,  W.  J.  (March,  2000):  A  review  o  research  on  projet-based  learning.  http://www.autodesk.com/foundation. 
  • Tomei, L.A. (2003): Chalenges of Teaching with Technology Across the Currículo:  sigues  and solutions.  London. Information Science Puyblishin.  
  • Vygotski,  L.  (1979):  El  Desarrollo  de  los  Procesos  Psicológicos  Superiores.  Barcelona España: Grijalbo. 
  • Vygotsky, L.  (1978): Mind  in Society. Cambridge, MA, USA: Harvard University  Press. 
  • Vygotsky, L. (1995): Pensamiento y lenguaje. Madrid. Ed. Paidós Ibérica.