Aulas, publicidad y ficción televisivauna experiencia de innovación docente
-
1
Universidad de Valladolid
info
ISSN: 1988-2696
Datum der Publikation: 2013
Titel der Ausgabe: La Enseñanza de la Comunicación en el Espacio Europeo de Educación Superior (EEES)
Nummer: 19
Seiten: 361-369
Art: Artikel
Andere Publikationen in: Estudios sobre el mensaje periodístico
Zusammenfassung
This paper shows the development and results of an innovative teaching project, conceived to make useof audiovisual texts not only as a pedagogic tool but also as a committed and responsible approach to social reality. The novelty of the proposal is the use of television fiction and, in particular, Mad Menserial,within the framework of university teaching of Advertising, targeting to a critical information management, and to promote the reflection of the students on the advertising phenomenon in the current socioeconomic context.
Bibliographische Referenzen
- APARICI, Roberto (2010): “La educomunicación más allá del 2.0”, en APARICI, Roberto (ed.): Educomunicación: más allá del 2.0. Barcelona, Gedisa, pp. 9-23.
- BAUMAN, Zygmunt (2007): Tiempos líquidos. Barcelona, Tusquets.
- CARO ALMELA, Antonio (2010): Comprender la publicidad. Barcelona, Trípodos.
- COLL, Mercé; SELVA, Marta; SOLÁ, Anna (1995): “Propuestas y orientaciones”,Cuadernos de Pedogogía, nº 242. Barcelona, Wolters Kluwer, pp. 14-33.
- FERRÉS i PRATS, Joan (2010): “Educomunicación y cultura participativa”, en APARICI, Roberto (ed.): Educomunicación: más allá del 2.0. Barcelona, Gedisa, pp.251-266.
- KAPLÚN, Mario (2010): “Una pedagogía de la comunicación”, en APARICI, Roberto (ed.): Educomunicación: más allá del 2.0. Barcelona, Gedisa, pp. 41-61.
- PEREIRA DOMÍNGUEZ, Mª Carmen y MARÍN VALLE, Mª Victoria (2001): “Respuestas docentes sobre el cine como propuesta pedagógica. Análisis de la situación en educación secundaria”, Revista de Teoría de la Educación, nº 13.Salamanca, Universidad de Salamanca, pp. 233-255.
- SAN PABLO MORENO, Pilar y PACHECO RUEDA, Marta (2011): “Aprender con el cine: una propuesta metodológica para la adquisición de competencias emocionales y audiovisuales”, en 1er Congreso Nacional de Metodología de la Investigación en Comunicación: http://www.ucm.es/info/mdcs/Comunicaciones%20Eje%20Tematico%202.pdf, [fecha de consulta: 11 de noviembre de 2012]